בזמן שמדינה שלמה מתכוננת לחג הפסח, ניתן לראות איך עגלות הקניות מתמלאות במוצרי ניקוי, חיטוי וכביסה – וכולם משתתפים באתגר הניקוי המסורתי של הבית, המשרד ואפילו הרכב. מעבר למסורת הדתית של העלמת החמץ, נראה שניקיונות הפכו לחלק מתרבות הצריכה הישראלית בעונה הזאת – כשרוב הציבור מנצל את הזמן שלפני החג לביצוע ניקיונות יסודיים ולסידור של הבית.
לצד המסורת הוותיקה, נראה שלרשתות הקמעונאות וליצרניות חומרי הניקוי בארץ יש גם כן לא מעט השפעה על החג. רשתות אלו הפכו את תקופת טרום הפסח לעונת שיא בביקוש למוצרי ניקוי, כשהן דוחפות את הצריכה הביתית לשיאים חדשים. קמפיינים פרסומיים ומבצעים מיוחדים מציפים את השוק, וכך המסורת היהודית הופכת להזדמנות עסקית עבור לא מעט רשתות.
כתבות נוספות בכסף >>
- הערכה: המדינה תשמור לעצמה מיליארד שקל מהכסף שמגיע לציבור
- למרות המלחמה: 92 מיליון שקל רווח נקי למקס סטוק בשנה החולפת
- דוחות חברות הגמל חושפים את הכסף הגדול שמקבלים הסוכנים
בין המוצרים הנפוצים ביותר שנמכרים בתקופה הזו, נמצאים גלוני האקונומיקה ומרססים להסרת שומנים, אך הצרכנים נחשפים במקביל למוצרים חדשים שמציעים פתרונות ניקוי מתקדמים. זו הזדמנות להתמודד עם כל סימן של שומן ושל לכלוך עקשן – וגם להתמודד עם הפיתוי לרכוש מוצרים שאין לנו בהכרח צורך בהם.
מוצרים ישראליים בשוק הבינלאומי
תעשיית חומרי הניקוי והעזרים בישראל מציגה פתרונות חדשניים ומגוונים, תוך שהיא מתמודדת עם תחרות בינלאומית עזה. המותג הישראלי "סנו", שנחשב כמוביל בתחום, הוא דוגמה בולטת לחברה שהצליחה להשתלט על נתחי שוק משמעותיים בארץ ואף מעבר לים, תוך התמודדות עם מותגים בינלאומיים כמו "פרוקטר אנד גמבל" ו"רקיט בנקיזר". חברות ישראליות נוספות כמו "שניב סאסאטק" ו"תעשיות סדובסקי", שמתמחה בייצור עזרי ניקוי, הצליחו לכבוש גם את מותגי רשתות השיווק הבינלאומיות – וכל היצרניות המקומיות מציעות מוצרים חדשניים שמתמודדים עם הצרכים השונים של הצרכנים.
למרות ההצלחה הישראלית בתחום, האתגר של יוקר המחיה עדיין קיים. בסיור ברשתות הקמעונאיות באירופה, ניתן לזהות שהמחירים למוצרים בסגמנט זה נמוכים משמעותית לעומת המחירים המקומיים בישראל. הפערים במחירים בין המוצרים המקומיים לבינלאומיים יכולים להגיע לעשרות ואף למאות אחוזים. הרפורמה על הייבוא המקביל מאירופה, שנועדה להוזיל את מחירי המוצרים ולהביא לתחרות מחירים גדולה יותר, טרם הוכיחה את עצמה בפועל – והצרכנים עדיין מחכים לראות תוצאות מוחשיות שיביאו להוזלה במחירי המוצרים בתחום זה.
אז איפה הכי כדאי לרכוש את סל מוצרי הניקוי לחג?
לצורך הבדיקה, בנינו סל מוצרים מהמותגים הידועים, המכיל 37 מוצרים שנמצאים ברוב עגלות הקונים לקראת ניקיונות החג. סקרנו את הסל ב-11 רשתות שיווק ארציות ממגזרים שונים, וגילינו שהתחרות מאוד צמודה.
רשת מחסני השוק מפתיעה השנה עם מחירים הדומים מאוד לרשת רמי לוי, בהפרש של אגורות בודדות ועם סל בעלות של 609.20 שקלים. זאת, מול הסל היקר ביותר שנמצא בסקר, ברשת טיב טעם בעלות של 734.20 שקלים.
אין ספק שבימים אלו התחרות צפויה להתעצם, ונראה הוזלות נוספות ומבצעים אטרקטיביים. עם זאת, מומלץ לערוף רשימת קניות מסודרת לפני ההליכה לסופר – ולתכנן את המוצרים לפי הצורך, כדי לחסוך עשרות שקלים בהוצאות משק הבית.
*הסקר בוצע באמצעות אתר "פרייסז", נכון לתאריך 26.03.2024