בעוד המדינה גועשת ורועשת מהרפורמה המשפטית, בשקט בשקט, כמעט מתחת לרדאר, עלולים תושבי הערים הראשיות, ובראשן תל אביב וירושלים, למצוא עצמם משלמים ארנונה גבוהה בהרבה מהתעריפים שהם שילמו עד כה.
אומנם לאחר הבחירות מיהרו קברניטי המדינה החדשים ישנים, להכריז על הקפאה בהתייקרות הארנונה, אך ספק אם הם לקחו בחשבון שבטיוטת חוק ההסדרים טמון סעיף המאפשר שינוי דרמטי בשיטת המדידה הנהוגה בערים אלה, דבר שייקר מאוד את תשלומי הארנונה.
בישראל באופן היסטורי נהוגות לאורך השנים שלוש שיטות מדידה של נכסים: ברוטו ברוטו – היקרה ביותר וכוללת את שטח הנכס, הקירות החיצוניים והשטחים המשותפים; ברוטו – שטח הנכס כולל הקירות החיצוניים אך ללא שטחים משותפים, ונטו נטו – הזולה מכולם שכוללת רק את שטח הנכס. כל רשות בחרה בעבר את שיטת המדידה שלה והשיטה הוקפאה ב-1992 ומאז לא ניתן היה לשנותה, בניגוד לתעריפי הארנונה אותם ניתן לעדכן מדי שנה בהתאם לאישור שרי האוצר והפנים. הערים הגדולות, ובראשון תל אביב, ירושלים, חיפה, ורמת גן בתנאים מסוימים מודדות נכסים לפי שיטת הנטו, אולם אם חוק ההסדרים יעבור ויפתח להן פירצה לשנות את השיטה לאחר 30 שנה – הן יעוטו על כך כמוצאי שלל רב.
פערי שיטת המדידה בין ברוטו ברוטו לנטו נטו יכולים להגיע עד ל- 50% משטח הנכס. בעוד שנכס בתל אביב ששטחו הוא 100 מ"ר לצרכי חיוב הארנונה, בראשון לציון (שמחשבת ברוטו ברוטו) שטחו לצרכי חיוב הארנונה הוא 150 מ"ר, ומדובר בעצם על אותו הנכס.
ברשות מקומית כמו תל אביב, הגובה מיליארדי שקלים בשנה ארנונה, לשינוי שיטת המדידה יש השפעה דרמטית על הכנסות העירייה. ככל שיאפשרו לעירייה לגבות ארנונה לפי מדידה של ברוטו ברוטו ומבלי לעדכן את התעריפים למ"ר כלפי מטה, תקפוץ הארנונה בעשרות אחוזים.
לא בכדי עיריית תל אביב פועלת כבר שנים לנסות ולשנות את שיטת המדידה הנהוגה בתחומה – וכמוה גם ערים אחרות - ולהתחיל לחייב בשיטת הברוטו ברוטו, אך כאמור אף ממשלה מאז 1992 לא אישרה את שינוי השיטה. אגב, מדידות עיריית תל אביב כבר מוכנות לשינוי השיטה, כך שבנקל היא תוכל לעבור לשיטה היקרה ברגע שיתקבל האישור בחוק ההסדרים.
ככל ששינוי זה יאושר, צפויה עליה דרמטית בארנונה בהרבה רשויות ובפרט בערים הגדולות, תל אביב וירושלים. ייתכן שהפוליטיקאים יבטיחו שלא לעדכן את הארנונה אך בעקיפין שינוי השיטה יביא במיידי לעליה דרסטית לכלל התושבים. ראו הוזהרתם.
הכותב הוא מייסד משרד כץ, גבע, איצקוביץ המתמחה במיסוי מוניציפלי