מתי לקנות ולמכור רכב: כשמדובר בקבלת החלטות משמעותיות כמו קנייה או מכירה של רכב, חשוב לשים לב לעיתוי. אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על המחירים בשוק הרכב, הוא שחרורם של אלפי רכבי ליסינג לשוק בבת אחת. תופעה זו יוצרת הזדמנות ייחודית לצרכנים, שיכולים לנצל עלייה בהיצע וירידה בביקוש – מה שמביא להורדת מחירים ולחיסכון פוטנציאלי. בין אם אתם מחפשים למכור או לקנות מכונית משומשת, ההיצע המוגדל יכול להיתרגם לחיסכון משמעותי בגובה של עשרות אחוזים.
סוכנויות לא מחכות כדי לפנות מקום לדגמים העדכניים ביותר. זאת, מכמה סיבות: להחזקה של מאות/אלפי כלי רכב שסיימו חוזי ליסינג, יש עלות מאוד גבוהה, והערך של הרכבים יורד ככל שמחזיקים אותו במגרשים. לכן, בתקופה כזו, המחירים של דגמי הרכבים יצנחו בעשרות אחוזים.
מן הצד השני, למי שמחפש למכור את המכונית שלו, התזמון חיוני לא פחות. עדיף להימנע משחרור הרכב לשוק במהלך שיא החזרות הליסינג. במקום זאת, יש לשקול למכור לפני או אחרי תקופה זו – כדי למקסם את ערך המכונית ולהגדיל את הסיכויים לעסקה מהירה ורווחית.
סטארטאפ ישראלי בשם Pickoto, מהווה פלטפורמה לרכישה ולמכירת רכבים יד שנייה. מטרתה להכניס רגולציה לענף הרכב, שידוע בסיכוניו הרבים – ובכך שצרכנים רבים אינם בקיאים בפרטים הרלוונטיים. לכן, באפליקציה המוכר אינו זה שקובע את המחיר, אלא אלגוריתם שמחשב את השווי המדויק של רכב ספציפי, על בסיס נתונים שאינם נלקחים בחשבון במחירון המסורתי (כמו קילומטראג', ביקוש הרכב בשוק, שריטות ומכות).
האלגוריתם באפליקציה אשר קובע את מחיר הרכב, בוחן כמות גדולה מאוד של משתנים בכל רגע נתון. אחד הנתונים הוא נושא השחרור העתידי מליסינג, שעוזר למערכת לחזות במידה מסוימת מה יקרה בשוק ממש בקרוב. דרך ניתוח מידע זה, ופיסות מידע נוספות, המערכת מצליחה לתת הצעת מחיר שמשקללת גם את צפי השוק בעתיד הקרוב. כך, ניתן להבין מתי תהיה הצפה בדגם מסוים ומתי יהיה מחסור, ולהבין מתי המחירים יעלו או ירדו.
הרכבים שעתידים להשתחרר ב-3 החודשים הקרובים - ומחיריהם ירדו משמעותית עקב הצפה בהיצע:
דגמי יונדאי איוניק הייבריד 2021 עתידים להשתחרר בכמות של 3,643, טויוטה קורולה הייבריד 2021 עתידים להשתחרר בכמות של 3,231, טויוטה קורולה הייבריד 2020 עתידים להשתחרר בכמות של 2,888, יונדאי איוניק הייבריד 2020 עתידים להשתחרר בכמות של 2,543, סקודה אוקטוביה עתידים להשתחרר בכמות של 2,523, יונדאי I20 2020 עתידים להשתחרר בכמות של 2,072, סיאט איביזה 2020 עתידים להשתחרר בכמות של 1,697, יונדאי I20 2021 עתידים להשתחרר בכמות של 1,618, סיאט ארונה 2021 עתידים להשתחרר בכמות של 1,575, קיה ספורטג' 2021 עתידים להשתחרר בכמות של 1,168.
למחירונים המסורתיים לוקח זמן רב לשקף את השינויים הללו בשוק, אם בכלל. כך למשל, טויוטה קורולה, שעד לפני שנה נמכרה בסביבת מחירון או קצת מתחתיו – כבר לא נמצאת שם היום. כמו שאפשר לראות ברשימת הדגמים, מתוך 10 דגמים שעתידים להשתחרר מליסינג בחודשים הקרובים - קורולה מחזיקה את המקום השני והשלישי. חלק מהם כבר השתחרר מליסינג לשוק הפרטי, וההיצע כרגע של טויוטה קורולה 2020 הוא גבוה מאוד, הרבה יותר מהביקוש. לכן, מחיר הקניה הריאלי של הרכב נמוך יותר מהמחירון - מה שעתיד להחמיר ברגע שכלל רכבי הליסינג יכנסו לשוק הפרטי.