סקר מחירי הממתקים לחג: פורים הוא זמן שבו צריכת הממתקים והחטיפים עולה משמעותית: משלוחי מנות, אירוח וחגיגות בגני הילדים ובבתי הספר, מהווים הזדמנות לפינוקים מתוקים. עם זאת, בשנים האחרונות נראה שהרכב המוצרים במשלוחי המנות עובר שינוי, עם דגש גובר על בריאות ומודעות לאלרגנים.

הגברת המודעות לנזקי הסוכר והרצון לצרוך מוצרים בריאים יותר, הובילו לשינוי בהרכב משלוחי המנות. יותר ויותר אנשים בוחרים לכלול בהם פריטים כמו פירות יבשים, אגוזים וחטיפים בריאים עם תכולת סוכר נמוכה או ללא סוכר כלל. המודעות הגוברת לאלרגנים ולאנשים שנמנעים מגלוטן, חלב, בוטנים וכדומה, הובילה לכך שיותר משלוחי מנות מכילים מוצרים המתאימים גם לאנשים עם מגבלות תזונתיות.

כתבות נוספות בכסף >>

למרות המודעות והרצון לעבור למזון בריא יותר, ממתקים וחטיפים עדיין משמשים כאמצעי לפינוק, פנאי והנאה. יש המתייחסים אליהם כאל אכילה רגשית, ובימי חג כמו פורים, אנו מרשים לעצמנו להתפנק יותר. למרות המודעות הגבוהה בציבור, המגזר החרדי והמגזר הערבי בישראל מציגים צריכה מוגברת של דברי מתיקה לעומת הממוצע הכללי, עם דגשים והעדפות שונות באופן הצריכה ובמותגים. הנאמנות למותגים נשארת גבוהה, כאשר מדי שנה שטראוס ועלית משתלטים על השוק – אך משברים וחוסרים מסוימים נותנים הזדמנות גם למותגים חדשים, שמציגים גידול בנתחי השוק.

לצד כל שיקולי הבריאות, המיתוג והחוויה שבאכילה – חשוב גם להיות מודעים לכמה כסף אנחנו משלמים על התענוג של משלוחי המנות, היכן נמצא הסל המשתלם ביותר, ומה קרה למחירים של המוצרים עם פרוץ המלחמה. המכון לחקר הקמעונאות ערך עבורנו שני מדגמי סקר לסל הממתקים והחטיפים, ובדק: איך התמודדו רשתות השיווק עם יוקר המחיה?

למרות הזינוק בנתחי השוק של מותגים פרטיים ברשתות השיווק, הנאמנות למותגים ידועים כמו במבה של אסם ותפוצ'יפס של שטראוס, נשארת גבוהה. ניסיונות של מותגים אחרים לתפוס את מקומם של המותגים האלה, לא הצליחו להשיג נתחי שוק משמעותיים.

כמה זה עולה לנו?

המכון לחקר הקמעונאות סקר שבע רשתות שיווק מובילות, עם סל מוצרים ממותגים ידועים שיתאימו השנה למשלוחי המנות. מדובר בממתקים, בחטיפים ובמאפים בתוך סל רחב שמכיל 49 מוצרים – והתוצאה היא פער של כמעט 30% על אותו הסל.

מחירי הסל בסופרים (צילום: המכון לחקר הקמעונאות)
מחירי הסל בסופרים|צילום: המכון לחקר הקמעונאות

הסל הזול ביותר נמצא ברשת רמי לוי, בעלות של 412 שקלים מול אותו הסל ברשת פרשמרקט, שנבדק ונמצא בעלות של 535 שקלים – כלומר מדובר בהפרש של 123 שקלים שמהווים 30% מהסכום, פער לא מבוטל בהוצאות משק הבית.

בימים אלה דנים במשרד הכלכלה לגבי ניסיונות לפתור בעיות בהקשר של יוקר המחייה. אחת הדרכים היא באמצעות סימון יצרניות שלא משתפות פעולה עם השר, ועל פי הנתונים העלו מחירים על כלל מוצריהן או על פריטים נבחרים, בטענה שחל זינוק בהוצאות. ההוצאות המדוברות הן בחומרי הגלם, השינוע, הדולר והוצאות כוח האדם – אך על פי דיווחים שנחשפו, ממוצעי עלויות חומרי הגלם אינם מציגים עליה, ואף חלק משמעותי נמצא בהוזלה. ערך המט"ח נמצא גם הוא בירידה, אך חלק ממחירי השילוח והלוגיסטיקה עדיין גבוהים מהימים שקדמו למלחמה.

האם עליות המחירים קשורות אך ורק ליצרניות או גם לקמעונאים? איך ייתכן שחלק מהמוצרים התייקרו משמעותית וחלק לא, בזמן שהיצרניות מדווחות כי לא בוצעו שינויים במחירוני המוצר? ולבסוף, האם הצרכן יוכל לקבוע מה יהיה המחיר הסופי של מוצרים, אם רק יהיה ערני ומודע מספיק לכוחו העצום? השאלות הללו הובילו לבדיקה של מקבץ מוצרים, אשר מחיריהם זינקו לנו מתחת לאף לאחר פרוץ המלחמה.

על פי הנתונים, נראה כי המחירים של מוצרים שאינם נמצאים בראש רשימת הקניות שלנו – זינקו ביחס גבוה יותר. לא מדובר במוצרים בסיסיים כמו עגבנייה, עוף טרי או קרטון חלב, ולכן חשוב להיות ערניים לבריאות ולכיס שלנו – ולצרוך חכם. נציין כי הרשתות החרדיות לא נכללו בסקר מאחר וחלק גדול מהמוצרים לא נכללים בהן.

ד
ד"ר חזי גור מזרחי|צילום: באדיבות המצולם

המותגים הנפוצים בשוק המקומי

שטראוס

מובילה עם מותגי פרה, ספלנדיד, רבע לשבע, עד חצות, בפלות, מאסט, פסק זמן, תפוצ'יפס, דוריטוס, צ'יטוס.

פררו

מציגה גם השנה את מותגי הקינדר, פררו רושה, רפאלו ונוטלה.

מרס

מציעה גם השנה את ממתקי הסניקרס, מרס, באונטי, טוויקס, מלטיזרס, סקיטלס, אורביט, טיק טק, M&M.

ליימן שליסל

המותג כולל את לוואקר, טוני'ס, ריטר, בלזן, יוגטה, מנטוס, וורטר,אמצ'ילי, סניידרס, טופיפי, מרסי, פיקניק.

סידס

מדובר בממתקים כמו מנאר, לינדט, טים טם, הריבו, טרה.

דיפלומט

מציעה על המדף את המילקה, אוראו, לוטוס, פרינגלס, טובלרון, קטדאור, קדבורי.

שסטוביץ

מציג ממתקים כמו מרבה, צ'וקטה, מאנה.

יוניליוור

כולל את קליק, בייגל בייגל, כיפלי וורד הגליל.

אסם

החברה המוכרת שמציעה את מותגי נסטלה, קיט קט, נסקוויק, סמרטיס, ליאון, במבה, ביסלי, פופקו, אפרופו, צ'יפסי, פתי בר, ערגליות, שטוחים.

הנתונים מבוססים על נתוני משרד הכלכלה, מערכת פרייסז ואתר CHP