"עמרי פדן עושה אקזיט יפה מאוד. פדן כבר בן 72 והוא ומשפחתו יכולים לחיות טוב מאוד מעכשיו והלאה. לא שהוא חי רע עד עכשיו, ולא בטוח שרצה כבר לצאת מהעסק, אבל עכשיו הוא יחיה טוב בלי לנהל אלפי עובדים ולהיות תחת הזכוכית המגדלת של הבוסים מארה"ב", כך אומר גורם בכיר בתחום המסעדנות שלהשקפתו שותפים רבים בעולם זה.
מחיר העסקה שבה מכר פדן את מקדונלד'ס ישראל לרשת העולמית לא פורסם, וכנראה יפורסם רק עם סגירתה של העסקה בעוד כמה חודשים. תמיר בן שחר, בעלי חברת הייעוץ התכנוני והשיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות', מעריך אותה בכמיליארד שקלים.
"המחזור של רשת מקדונלד'ס ישראל, שיש לה 225 סניפים, מוערך ב-1.5-2 מיליארד שקלים בשנה. אני מעריך את הרווח התפעול שלה ב-10%-15%. אם הולכים למכפיל 6 (המכפיל אומר כמה שנים למשקיע להרוויח את שווי החברה הנוכחי), אז כנראה הוא ישלשל לכיסו כמיליארד שקל ממכירת פעילות הרשת הישראלית למקדונלד'ס העולמית".
בימים האחרונים התפרסמו סכומים יותר גדולים, ואפילו 2.5 מיליארדי שקלים, ובן שחר טוען: "רק אם מקדונלד'ס העולמית מאוד לחוצה לסגור את העסקה, אולי היא תשלם יותר ממיליארד שקלים, אבל לא הרבה יותר".
"רק אם מקדונלד'ס העולמית מאוד לחוצה לסגור את העסקה, אולי היא תשלם יותר ממיליארד שקלים"
בעבר הלא רחוק העריכו את הונו של פדן בכ-3-4 מיליארדי שקלים, כנראה על ידי חישוב הרווחים שגרף מהרשת לאורך 30 שנה. הוא גם השקיע לא מעט בנדל"ן. ב-2013 פורסם כי מכר ארבע יחידות דיור מחוברות ברמת אביב ג' תמורת 20 מיליון שקלים.
ידע למכור לישראלים
ראשית, יש לומר ד"ר עמרי פדן, משום שיש לו דוקטורט בכלכלה. פדן נולד ב-1952 וגדל בירושלים, הוא שירת כלוחם בסיירת מטכ"ל יחד עם אבי דיכטר. ב-1978 נמנה עם מקימי תנועת "שלום עכשיו". בין השנים 1981-1988 שימש כמרצה באוניברסיטה העברית בירושלים. ב-1988 עזב את האקדמיה לטובת תפקיד מנכ"ל "כיתן", עד 1992, אז רכש באחת העסקאות הטובות של העשורים האחרונים את הזיכיון של מקדונלד'ס בישראל. ענקית המזון המהיר הייתה מוכנה להיכנס גם לישראל אחרי שנים של כניעה לחרם הערבי.
את הזיכיון רכש באמצעות חברת "אלוניאל" אותה הקים עם אריאלה אשתו, רופאת שיניים, לה נישא כמה שנים קודם, ואתה הביא גם ארבעה בנים. מהר מאוד פדן הפך את הרשת לרשת המזון המהיר השולטת בקניונים, לאחר שתמרץ, יש שיגידו אילץ, אותם שלא להכניס מתחרים.
פדן הפתיע את מקדונלד'ס העולמית כשהגדיל את הקציצה במק רויאל ועבר לצלות המבורגרים על גחלים
לזכותו של פדן ייאמר שהוא ידע להתאים את המוצר של הרשת לחיך הישראלי הייחודי כשהגדיל את הקציצה ב"מק רויאל" (עד היום נחשבת לאחת הגדולות ברשת העולמית). אחר כך הפתיע את מקדונלד'ס העולמית בהצלחתו הגדולה כשעבר לצליית המבורגרים על גחלים. בהמשך הציג חידושים נוספים בסגנון "מק'שווארמה" או "מק'קבאב" והגדלת הארוחה ב-1.90 שקלים, כמו שהישראלים אוהבים.
בנוסף, ניסה להילחם נגד משמיצי הרשת על כך שהג'אנק פוד שהיא מוכרת לדבריהם, תורם למגפת ההשמנה העולמית ואצל ילדים בעיקר, והפחית קלוריות בכל מוצר שהרשת מוכרת, הוסיף סלטים טריים וקינוחים פחות משמינים. הוא גם הבין שהוא לא יכול למכור קציצת בשר וגבינה מעליה בכל מקום ופתח כ-20 סניפים כשרים. בסופו של דבר, למרות התחרות שיכלה להיות לו מצד הרשתות המתחרות במו בורגר ראנץ' ובורגר קינג ואחרות שנפלו בדרך, פדן הפך את מקדונלד'ס בישראל למקום הכי מועדף אולי להאכיל משפחה ישראלית ממוצעת עם ילדיה.
פגיעה ממשית בכלכלה
עכשיו כל זה מאחוריו, כשלאחר 31 שנה מאז שפתח את הסניף הראשון, הוא יוצא מהעסק, שבענף מגדירים אותו כמפעל חייו. כבר בינואר 2024 הודה מנכ"ל מקדונלד'ס כריס קמפצ'ינסקי, כי הרשת העולמית חווה ירידה בהכנסות, וקשר את העניין למלחמה בעזה. הרשת סבלה מחרמות וקריאות לחרם מצד קבוצות-פרו פלסטיניות, בעיקר לאחר שפדן האכיל את חיילי צה"ל במלחמה הנוכחית בהמבורגרים חינם.
"אין ספק שזאת רעידת אדמה מבחינת ישראל. זה יכול להמשיך במותגים בינלאומיים נוספים, לא רק במזון, וחלילה נמצא עצמנו מוקצים כמו רוסיה"
תמיר בן שחר
לאחר שמקדונלד'ס דיווחה בשבוע שעבר על העסקה המתגבשת, מסר פדן: "במשך יותר מ-30 שנה, אלוניאל בע"מ גאה להפעיל את מקדונלד'ס בישראל ולשרת את מיליוני לקוחותיה. מקדונלד'ס ישראל הינה רשת המסעדות המובילה והמצליחה ביותר בישראל ועל כך אנו מודים מקרב לב להנהלה, לעובדים, לספקים וללקוחות שאיפשרו זאת. אנחנו בטוחים בהצלחת החברה בעתיד".
מה יהיה עתיד הרשת בישראל? לדברי בן שחר, לא צפויים שינויים בחודשים הקרובים, עד שהמלחמה תסתיים ויהיה יותר שקט. "אולי בתחילה יביאו מנהל מחו"ל, אבל לא בהכרח, כי הם קונים את החברה המנהלת אלוניאל. לאחר תקופת רגיעה ביטחונית, אני מניח שיחפשו זכיין אחר. סביר להניח שיש הרבה מאוד אנשי העסקים בישראל שישמחו לקנות את המותג הזה. בכל מקרה, אין ספק שזאת רעידת אדמה מבחינת ישראל. זה לא כמו קיצוץ היצוא מטורקיה לישראל, זה יכול להמשיך במותגים בינלאומיים נוספים, לא רק במזון, וחלילה נמצא עצמנו מוקצים כמו רוסיה לאחר הפלישה באוקראינה, עם פגיעה ממשית בכלכלה שלנו וגם באורח החיים שהורגלנו אליו," הוא מזהיר.