לפני כמה חודשים הגיע לחברת ביטוח גדולה מאוד בישראל מידע לפיו בעל מוסך גדול ממרכז הארץ נוהג לתת הוראה לעובדיו לנפח נזקים לכלי רכב המגיעים אליו לטיפול אחרי תאונות דרכים.

"קחו פטישים ותכו חזק במכונית. אל תרחמו על חברות הביטוח. תנו חזק במכונית. תשברו, תהרסו, שייראה הרבה נזק. יש להם הרבה כסף", נהג בעל המוסך להורות לעובדיו על פי המידע.

בעל המוסך שלח את החשבוניות לתשלום לחברת הביטוח, ואלה הסתכמו במיליוני שקלים. בכירי החברה שנחשפו לדרישת התשלום מאוד לא אהבו את הסכומים הגדולים שנדרשו לשלם. מהר מאוד הם הבינו שמישהו מרמה אותם ואת הלקוחות.

"קיבלנו מידע פנימי מתוך המוסך שהוא מנפח מאוד את ההוצאות של כלי הרכב לאחר התאונה במאות אחוזים ויותר מהערכת שמאי. שהוא בעצמו מעודד עובדים בשעות הערב לגרום נזקים קשים נוספים לכלי הרכב שייראה שזה חלק מהתאונה", גילה חוקר פרטי העובד עם חברת הביטוח. "הבנו שזו שיטה שלו להונות את החברה במיליוני שקלים אז סימנו אותו".

החוקר הפרטי הצליח להשתיל בתוך מכונית שעברה תאונה קלה יחסית מצלמה נסתרת שתתעד את כל הנעשה מרגע הגעתה ועד שהטיפול בה מסתיים.

לפני הכנסת המכונית למוסך שמאי מטעם חברת הביטוח שבדקה את הנזקים העריך אותם בסכום של 7,300 שקל. החוקר תיעד את הנזקים במצלמה. גם בדיקה של בעל מוסך מורשה מצאה שזה סכום הנזק.

כמה ימים לאחר מכן הלקוח הוציא את המכונית מהמוסך החשוד לאחר התיקון. בעל המוסך שלח לחברת הביטוח את דרישת התשלום. הסכום: 28 אלף שקל. פי ארבעה מהערכת המחיר של השמאי מטעם חברת הביטוח.

בתיעוד של החוקר הפרטי נחשף כיצד בעל המוסך מעודד את עובדיו לשבור חלקים במכונית באמצעות פטישים. "הסרטון ודרישת התשלום אוששו את החשד שלנו שבעל המוסך הונה אותנו ואת הלקוחות שלנו במשך תקופה ארוכה", אומר החוקר הפרטי, "הוא עושה זאת בשיטתיות".

לא רק שדרישת התשלום נופחה, אלא מתברר שבכלל לא הוחלפו חלקים במכונית אף שבעל המוסך הצהיר שעשה זאת בדרישת התשלום.

בעל המכונית באמצעות עו"ד אמיר עזר הגיש תלונה נגד בעל המוסך ליחידת ההונאה במשטרת מחוז תל אביב בגין הונאה.

בעל המכונית הגיש תלונה במשטרה וחוקרי יחידת ההונאה במשטרת מחוז תל אביב פתחו בחקירה. מהמשטרה נמסר שהתיק הועבר לעיון והחלטת הפרקליטות.

פגיעה קלה, 35 אלף שקל לתיקון

זה לא המקרה היחיד. במקרה אחר בצפון הארץ, בעל מכונית יוקרה היה מעורב בתאונת דרכים. שמאי מטעם חברת הביטוח העריך את הנזק ב-50 אלף שקל.

שבוע לאחר מכן שלח בעל המוסך שתיקן את הנזק למכונית דרישת תשלום לחברת הביטוח. הסכום המבוקש: 155 אלף שקלים. פי שלושה מחוות הדעת של שמאי חברת הביטוח.

"בעלי המוסכים עושים מידי שנה רווחים של מאות מיליוני שקלים על חשבון חברות הביטוח והלקוחות", טוען בכיר בחברת ביטוח שחשפה עשרות הונאות של בעלי מוסכים במהלך השנה האחרונה, "הגשנו תלונות למשטרה וגם סירבנו לשלם את הדרישות המנופחות והמוגזמות שלהם. צריך להבין שבעלי המוסכים מסבכים למעשה גם את הנהגים שמביאים את המכוניות לתיקון בכך שהם חשודים בקומבינות והונאות יחד איתם".

המכונית לפני שנכנסה למוסך
המכונית לפני שנכנסה למוסך. לא נזק של 28 אלף שקל

ל-mako נודע שבעלי מוסכים דואגים לנפח דרישות תשלום של ארבעה כלי רכב מתוך עשרה המגיעים אליהם לתיקון אחרי תאונות דרכים. במקרים מסוימים המספר קופץ גם לשבעה כלי רכב מתוך עשרה.

אלון, לדוגמה, שהגיע לתקן את רכבו במוסך לאחר שזה עבר תאונה – פגיעה קלה בפגוש האחורי ובפנס. בעל המוסך העריך את שווי הנזק בסכום של 35 אלף שקל.

כשסיים את התיקון במוסך חברת הביטוח פנתה אליו ודרשה לחקור אותו בגין הונאה שביצע יחד עם בעל המוסך כדי להגדיל את הנזק במכוניתו. בתום החקירה שבה הוכח שאלון לא קשור להונאה חברת הביטוח הגישה תלונה במשטרה נגד בעל המוסך.

"שלחנו חוקר פרטי עם מכונית שנפגעה קל בהתנגשות כדי לתעד את הקומבינה שלו. הוא אמר לחוקר שלנו שאין לו מה לדאוג שהוא לא ישלם שום השתתפות עצמית ושהביטוח ישלם הכול", הסביר גורם בכיר באחת מחברות הביטוח, "נכון כי הוא בעצמו דאג לקחת מוט ברזל וגרם נזק גדול מאוד למכונית".

טסט בלי טסט

תופעה נוספת שנחשפת כאן לראשונה נוגעת לנהגים המעבירים כלי רכב לבעלי מוסכים שתמורת סכום של 200 שקל מעבירים אותם טסט. בפועל בעלי המוסכים עקצו אלפי נהגים כאשר זייפו טפסים לאישור העברת כלי הרכב טסט ומסרו לנהגים.

עו
עו"ד אמיר עזר|צילום: יח"צ

חוקרי יחידת ההונאה במשטרת המחוז הדרומי יחד חוקרי אגף התנועה במשטרת ישראל עצרו בעלי מוסכים בבאר שבע שזייפו מבחני רישוי שנתיים למאות מלקוחותיהם. התברר למעשה שהנהגים נוסעים ללא אגרת רישוי תקינה ושהרכב בבעלותם כלל לא עבר טסט.

על פי החשד בעלי המוסכים גרפו מאות אלפי שקלים מהלקוחות התמימים שכעת ייאלצו להגיע בכוחות עצמם למכוני הטסט כדי לעבור טסט מחדש.

"הם גבו מכל לקוח מאות שקלים עבור תעודת רישוי של טסט", טוענים במשטרה, "הם פשוט הונו נהגים רבים ואפילו סיכנו את חייהם כאשר לא העבירו בכלל את כלי רכבם טסט".

החוקרים לקחו מהמוסכים מחשבים וטלפונים סלולריים וכן ציוד שבאמצעותו על פי החשד זייפו את אגרות הרישוי.

תאונת דרכים בין אופניים חשמליים לרכב (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
גם נזקים גדולים הופכים לתשלום ענק|אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

יו"ר איגוד המוסכים בישראל, רונן לוי, מודה בשיחה עם mako שישנם בעלי מוסכים שמרמים את חברות הביטוח. אולם לטענתו, הדבר נובע מכך שאין חוק מסודר הקובע את גבולות הגזרה ואופן ההתנהלות בין המוסכים לחברות הביטוח כאשר נהג עובר תאונה.

"תראה, בקנדה עשו לא מזמן תחקיר לא מזמן ששבעה בעלי מוסכים מתוך עשרה מרמים את חברות הביטוח. אני מעריך שהמספר אולי בישראל נמוך קצת אבל התופעה הזו לצערי קיימת גם אצלנו ומי שאשם בכך לא מעט הן חברות הביטוח", אומר לוי, "זה לא תקין שבעלי מוסכים מרמים, זה לא מאפיין את מרבית המוסכים בארץ אבל מצד שני חברות הביטוח לוחצות עליהם לחסוך בעלויות ובהתקנת חלקי חילוף לא מקוריים".

לדבריו לוי, יש לחוקק חוק שיסדיר את כל מערכת היחסים בין בעלי המוסכים לחברות הביטוח שיגדיר באופן ברור את הגבולות והכללים.

"לצערי המעטים בענף שמרמים את חברות הביטוח פוגעים בכלל בעלי המוסכים שעושים את עבודתם נאמנה, אבל מי שגורם למצב הזה להתמשך ולהתרחש הן חברות הביטוח שמעודדות בעלי מוסכים להגיש תשלום מנופחים. במידה והחוק שהיה אמור להיות מאושר יעלה לסדר היום וחברי הכנסת יאשרו אותו התופעה הזו תלך ותעלם מהעולם", הדגיש לוי, "חברות הביטוח פוגעות בלקוח שמתקינים במכוניתו חלפים לא מקוריים וזולים ומי שנפגע לאחר מכן הם בעלי המוסכים שמפסידים כסף ונאלצים בחלקם לרמות".