מלחמת העולם המתחוללת בין חברות וסוכנויות הביטוח על כל לקוח ולקוח, מביאה אותן לעיתים לבצע פעולות לא אתיות וחמור עוד יותר, לבצע פעולות שאינן חוקיות. כך, למשל, ישנן טענות על נציגי חברות או סוכנויות ביטוח אשר מתחזים לפקידי משרד האוצר, מבקשים את תעודת הזהות ואת תאריך הוצאת תעודת הזהות וזאת על מנת להיכנס לנתונים של המבוטח ב"הר הביטוח", לבדוק אילו ביטוחים קיימים על שמו ולהציע לו ביטוחים שאינו חבר בהם או הצעות "טובות יותר".
הר הביטוח הוא מנוע לאיתור ביטוחים של משרד האוצר ובו מצוי פירוט של כל הביטוחים שיש לאדם במקום אחד. על ידי מספר זהות, מועד הנפקה של תעודת הזהות ותשובות לשאלות האם הונפק לך דרכון בשלוש שנים האחרונות, והאם יצאת מהארץ בשלוש השנים האחרונות ניתן לבדוק ביטוחי חיים, בריאות, עסק, בית, דירה, אובדן כושר עבודה וביטוחים סיעודיים.
מטרת הר הביטוח היא לאפשר לכל אחד לבדוק באיזה ביטוחים הוא מחזיק, אלו ביטוחים אין לו, למרות שאולי הוא חושב שהם קיימים, מה המחיר שהוא משלם (אולי ניתן למצוא אלטרנטיבה זולה יותר) והאם יש לו כפל ביטוח, קרי שני ביטוחים שמבטחים את אותו הדבר ומכאן שהוא משלם תשלום אחד מיותר. אלו ביטוחים אין לו, למרות שאולי הוא חושב שהם קיימים ותקפים.
בתנאי השימוש באתר מוגבל השימוש למטרות פרטיות בלבד: "אין להשתמש בתכנים ובנתונים המופיעים באתר לכל מטרה, בין מסחרית ובין שאינה מסחרית, שאינה לצורך שימוש אישי ופרטי. אין לגבות תשלום בעבור מסירת מידע שהתקבל באמצעות האתר. אין ליצור שום מאגר מידע בשום דרך ממידע שהתקבל באמצעות האתר".
שיטת הטלמרקטינג נפוצה מאד ואנשים צריכים לדעת כיצד לבצע באמצעותה רכישות נבונות. הניסיונות למכור ללקוחות חבילות ביטוח שלא בטוח שיש להם צורך בהן מחייבות את הצרכן לשים לב למספר נקודות חשובות.
אל תמסרו פרטים בטלפון – כאשר קיבלתם שיחת טלמרקטינג, אל תעבירו שום פרט מזהה, גם אם המוכר מזדהה כנציג גוף ממשלתי. אין לכם מושג מי הוא אותו מוכר ומהי מטרתו בלקיחת הפרטים האישיים שלכם. כמובן שהעברת אמצעי תשלום כשלא אתם אלו שיזמתם את השיחה - אסורה בהחלט.
האם אתם צריכים את הביטוח? הפניה של נציגי הטלמרקטינג פונה פעמים רבות אל הפחד הכי גדול של האדם – "חייו". שאלו את עצמכם האם ביטוח הבריאות שהציעו לי נחוץ? האם ביטוח תאונות אישיות במתכונתו, כפי שהציע המוכר, אכן משקף את הצרכים שלי?
השוואת מחירים - במידה והגעתם למסקנה כי יש לכם צורך באותו ביטוח, נציגי הטלמרקטינג ילחצו עליכם לסגור את העסקה בו במקום ויציעו לכם עבורה "מבצעים שניתנים רק למי שחותם מיד". הסיבה נעוצה בפחד שלהם מפני השוואות מחירים. אל תפחדו להשתהות, תבקשו מהם את כל הפרטים הרלוונטיים והצהירו בפניהם על כך שתבקשו הצעות מחיר נוספות. תופתעו לגלות שמהר מאד המחיר הראשוני יפחת.
בקשו פירוט – עליכם לבקש פירוט עבור הפוליסה אותה מציעים לכם לרכוש. פעמים רבות חברות הביטוח מנסות להסתיר את הכוכביות הקטנות, שברגע האמת כל כך חשובות. על כן, לפני כל חתימה על פוליסה בקשו פירוט שלם של אותה החבילה.
אין מתנות חינם – שיטה נוספת היא הצעת הצטרפות חינם (לחודש עד שלושה חודשים) וגביית הכסף רק מחודש רביעי ואילך. החברות לוקחות בחשבון שככל הנראה תשכחו לבטל את הביטוח במידה ותחושו שאין בו צורך.
לסיכום, היו ערניים ואל תמסרו לעולם פרטים אישיים לאנשי מכירות אותם אינכם מכירים. ותמיד תהיו קשובים לצורך האמיתי שלכם בביטוח כזה או אחר ואל תתפתו לביטוחים לא מוצרכים ולהוצאת כספים מיותרת.
ניר ריבק הוא סוכן ביטוח ומנכ"ל סוכנות הביטוח "ריבק ביטוחים"