אוריאל אהרונוב אימץ את הרעיון של הפיכת ניסיון החיים שלו למקור הכנסה. הוא ראה שלאורך השנים היה לו מאוד קל ומהיר ללמד ילדים צעירים איך לרכוב על אופניים ללא שימוש בגלגלי עזר. הוא סיפר שלא רק שהצליח עם הילדים שלו, אלא שגם השכנים שלו נעזרו בו כדי ללמד את ילדיהם. אוריאל הבין שיש לו ערך להעניק להורים שרוצים ללמד את ילדיהם לרכוב על אופניים ומתקשים לעשות זאת, וצילם סדרה של חמישה סרטונים בני שתי דקות כל אחד, שמסבירים ומדגימים את התהליך מ־א' ועד ת'.
הוא העמיד את סדרת הסרטונים למכירה ברשת וכתב עליה ברשתות החברתיות. תוך זמן קצר התחילו להגיע מתעניינים ורוכשים לאותה סדרת סרטונים, והיום יש באתר שלו רכישות לאורך כל השנה, ובמיוחד בתקופה שלפני יום הכיפורים.
דוד וילנסקי אהב ללמד את ילדיו את הדרשה לבר המצווה. עם השנים עזר גם לילדים אחרים בסביבתו ללמוד לקראת המאורע, ועשה זאת על הדרך וללא קשר למקצועו. כשהבין שניסיון חייו יכול להוות מקור לערוץ הכנסה נוסף עבורו, החליט לבנות מוצר שנקרא "בר מצווה בקליק" – הכנה דיגיטלית חווייתית לקריאה בתורה – שבאמצעותו ילדים לומדים באופן דיגיטלי את הדרשה שלהם דרך הסלולרי.
בפרק הזה אנחנו רוצים לחשוף אתכם לנוסחת פלאים של שלושה שלבים, שככל שתיישמו אותה יותר ויותר, כך תוכלו לייצר לעצמכם את השפע הכלכלי שתרצו (כולל, כמובן, חופש כלכלי).
שלב ראשון: הכירו את היכולות והחוזקות שלכם
אחד הדברים שהכי מפתיעים אנשים שפוגשים אותנו לאורך השנים הוא התובנה ששפע כלכלי אפשר לייצר לאו דווקא מהמקצוע שלכם, אלא מלעשות דברים שאתם אוהבים וטובים בהם, מהיכולות ומהחוזקות שלכם.
זה אומר שבתור התחלה אתם צריכים להבין במה אתם טובים, מוכשרים וחזקים ומה אתם אוהבים. השאלות "מה החוזקות שלי?" או "מה היכולות שלי?" הן שאלות שנשמעות אולי טריוויאליות, אבל רבים מתקשים לענות עליהן.
במשך שנים הגישה השלטת במערכת החינוך ובמקומות עבודה הייתה שחשוב לחזק חולשות של בן אדם כדי לעזור לו להתקדם, ולכן הפוקוס היה על "מה לא מספיק טוב אצלי, ואיך אפשר לשפר את זה". בנוסף, הרבה פעמים החוזקות והיכולות באות לנו בקלות, ולכן אנחנו לא מבינים כמה משמעותיות ובעלות ערך הן יכולות להיות עבורנו ועבור אחרים. לפעמים אנחנו אפילו לוקחים אותן כמובנות מאליהן.
העניין הוא שעם השנים מחקרים הוכיחו שדווקא חיזוק החוזקות הוא המאפשר התקדמות גדולה יותר מאשר חיזוק החולשות, והדבר נכון גם להתקדמות כלכלית. לכל אדם יש משאבים (חוזקות, יכולות) שונים וייחודיים, שאותם הוא יכול לשלב בנוסחת שלושת השלבים ליצירת ערך ולמנף את עצמו כלכלית באמצעותם.
החוזקות שלנו, על פי פרופ' מרטין סליגמן, ממייסדי הפסיכולוגיה החיובית, הן מאפיינים קבועים וחיוביים, שעצם נוכחותם מעלה את הסבירות לקיומם של אירועים חיוביים בחיים או של תחושות חיוביות. קיימים מודלים שונים לזיהוי חוזקות, שעליהם תוכלו לקרוא בהרחבה ברחבי הרשת. בספרו "אושר אמיתי" מונה סליגמן רשימה של 24 חוזקות:
סקרנות, אהבת למידה, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, אינטליגנציה אישית, רגשית או חברתית, פרספקטיבה, תעוזה, התמדה ונחישות, יושר וכנות, טוב לב ונדיבות, יכולת לאהוב ולהיות נאהבים, אזרחות (אחריות חברתית, נאמנות ועבודת צוות), הגינות וחוש צדק, מנהיגות, שליטה עצמית, זהירות/שיקול דעת/פיקחות, ענווה וצניעות, הערכה ליופי ומצוינות, הכרת תודה, תקווה/אופטימיות, רוחניות/תחושת מטרה, סלחנות וחמלה, עליזות והומור, מרץ/תשוקה/התלהבות.
יש לנו גם יכולות: היכולות שלנו מתבטאות בפעולות שאנחנו יודעים לעשות מעולה, והן נמצאות איתנו מאז ומעולם, או התפתחו והתעצמו עם השנים מהניסיון שצברנו ומדברים שלמדנו.
דוגמאות ליכולות: אני מבשל מעולה, אני נהדרת עם ילדים, אני יודע להקשיב מצוין, יש לי ידי זהב, אני מעולה בעמידה מול קהל, אני מעולה בלקשט דברים, אני מצוינת בספורט, יש לי יכולת ביטוי מעולה, אני כותבת מצוין, אני מדבר שפות רבות ברמה של שפת אם, אני יודעת להרגיע אנשים, אנשים נפתחים אליי בקלות, אני יודע לחרוז בקלות, התקשורת המילולית שלי מצוינת, אני מעולה בעיבוד נתונים ומידע, יודעת לנהל זמן מעולה, בונה תוכניות פעולה מצוינות, מסתדר מצוין עם חיות, יש לי שמיעה מוזיקלית מעולה, יש לי זיכרון צילומי, אני בונה בקלות תוכניות חינוכיות מצוינות, יש לי יכולת הסקת מסקנות מצוינת, אני מלמדת מעולה, אני יוזמת דברים, אני יודע הקלדה עיוורת, יש לי קול מקסים.
זמן ליישם: עצרו, חשבו וכתבו: מהן החוזקות שלכם? אם אתם מתקשים למצוא לכך תשובה, היזכרו בהישג חשוב שלכם וחשבו מה בכם אִפשר לכם להגיע לאותו הישג, או שאלו את עצמכם: כשאתם מבלים עם חברים, מה הכי משמעותי בנוכחות שלכם? מה מתאפשר בזכותכם? מה יענו החברים שלכם אם נשאל אותם על החוזקות שלכם?
שלב שני: זהו צורך של אחרים
צורך הוא כל דבר שאנשים זקוקים (או מרגישים שהם זקוקים) לו להמשך קיומם הפיזי ורווחתם הנפשית. צורך יכול להיות גם מחסור, אתגר, אי־נוחות. חשוב להבין שמרבית בני האדם חולקים את אותם צרכים, אבל צרכים שונים מופיעים אצל אנשים שונים בזמנים שונים ובעוצמות שונות. כשלאדם יש חסך בתחום מסוים, הוא יונע למלא אותו. ברמה הכי פשוטה: אם יהיה לו קר הוא יתלבש; אם יהיה רעב, הוא יאכל; אם יחשוש ממשהו, הוא יפעל להרגשת ביטחון ועוד.
איך יודעים מה אנשים צריכים? הדרך הפשוטה ביותר היא להקשיב להם (להקשיב באמת). ומה אתם רוצים לדעת? אתם רוצים לדעת שני סוגי דברים: מה כואב להם, חסר להם או מפחיד אותם (מנוע הכאב והפחד), ומה הם רוצים ואין להם: אילו תשוקות, חלומות והצלחות הם רוצים לממש בחייהם (מנוע התשוקה) וטרם מימשו.
דרך נוספת לדעת מהם הצרכים של אנשים נובעת מההבנה שבני האדם חולקים את אותם צרכים, ולכן כשאנחנו זקוקים למשהו בסיטואציה מסוימת, יש סיכוי שלא מעט אנשים אחרים זקוקים לאותו הדבר.
כך למשל, אם את בחופשת לידה ומרגישה בדידות, תוכלי להסיק מכך שחברה היא צורך של אימהות נוספות לאחר לידה ברחבי העולם. אם אתם מחפשים מורה פרטי לילד, ככל הנראה הורים נוספים מחפשים מורה איכותי לילדם. אם אתם צריכים שמישהו ישמור על הבית שלכם כשאתם בחו"ל, כנראה גם אחרים שטסים לתקופה זקוקים לאותו מענה. דרך פשוטה ללמוד איזה מענה אנשים מחפשים היא להיכנס לגוגל או לאמזון, לכתוב בשורת החיפוש "to How", ולראות מה מנוע החיפוש יכתוב כהשלמה לביטוי זה. הניסיון שלנו מראה שתמצאו רעיונות מפתיעים ומעניינים.
זמן ליישם: התחילו להתאמן בזיהוי צרכים של אחרים (כן, זה לגמרי בר־אימון). הקשיבו למה שמספרים לכם, הקשיבו לשיחות של אחרים בסביבתכם ושאלו את עצמכם לאיזה צורך הם מחפשים מענה. בו־בזמן התחילו לזהות מהם הצרכים שלכם, ושאלו את עצמכם למי עוד יש צורך כזה.
שלב שלישי: הפכו ליצרני ערך
אחרי שזיהיתם את היכולות והחוזקות שלכם ואחרי שהבנתם מהם הצרכים של אנשים שונים, זה הזמן לשדך ביניהם, כלומר להעניק ערך לאחרים על ידי מתן פתרונות לצרכים שלהם, פתרונות המתבססים על היכולות והחוזקות שלכם.
ולמה לכם לעשות את זה? משני מניעים עיקריים: הראשון הוא הרצון לעזור לאחרים, והשני הוא הרצון לעזור לעצמכם להתקדם כלכלית. וכן – הסדר הזה מאוד חשוב. אתם רוצים לפעול קודם ממניעים של נתינת ערך לאחרים, ומתוך כך להביא ליצירת ערך כלכלי עבורכם. הניסיון מראה שכך תוכלו לא רק ליהנות ולקבל סיפוק רב מהעשייה שלכם, אלא גם להתמיד בה לאורך זמן.
ולמה שאנשים יהיו מוכנים לשלם לכם? מהסיבה הפשוטה שהם רוצים לפתור בעיה או להשיג מטרה, וזה חשוב להם עד כדי כך שהם מוכנים לשלם למי שיעזור להם עם זה. הם מבינים שהם יכולים לחסוך זמן, תסכולים ומשאבים נוספים בעזרת מישהו אחר, ואם אתם תהיו אלה שיספקו להם את הפתרון המיטבי – הם ישלמו לכם בשמחה, והרבה. לשם כך התחילו לשאול את עצמכם שתי שאלות עיקריות, המתבססות על שני השלבים הקודמים: מה האדם שמולכם צריך, ואיזה מענה תוכלו להעניק לו באמצעות היכולות, החוזקות, הניסיון (שעליו הרחבנו בפרק הקודם) והידע שלכם (שעליו נרחיב בפרק הבא), ואפילו באמצעות חיבור למישהו אחר. כן, לא תמיד אתם חייבים לעזור באופן אישי, אפשר בהחלט לעזור בחיבור לאדם אחר שיוכל לתת מענה
יש לכם יכולות ארגון? ארגנו מכירת יד שנייה קבוצתית או מפגשי הורים.
נהנים מבישול ומאפייה? בשלו אוכל מוכן למשפחות, ארחו זוגות לארוחה רומנטית אצלכם בבית, מכרו עוגות יומולדת מיוחדות, קאפקייקס, מלבי, סחלב מתוק.
יש לכם קול נעים? הקליטו מדיטציות להירגעות לפני השינה, ספקו שירותי Talent Voice באתרי פרילנסרים שונים.
יש לכם כפות ידיים יפות? הציעו את עצמכם כדוגמני ודוגמניות ידיים להפקות תכשיטים, שעונים, לקים וכו'.
מקלידים מהר? הציעו שירות לסטודנטים בכתיבת עבודות ולאנשים המחפשים תמלול מהיר.
יש לכם יכולת כתיבה טובה? כתבו תוכן לאחרים או כתבו בלוג מעניין ומניב בעצמכם. יודעים ללמד בצורה ברורה? הציעו עצמכם כמורים פרטיים ולקבוצות, פיזית או אונליין. טובים בגיימינג? תוכלו לפתוח ערוץ יוטיוב ולפתח אותו לכדי ערוץ מניב.
מיומנים ביצירת מוזיקה, גרפיקות, ציורים, איורים, צילום תמונות? מכרו את היצירות שלכם באתרי הסטוק הגדולים שברשת, ובאתרי מסחר דיגיטלי כמו אטסי.
אוהבים לעסוק ביצירה? למדו יצירה בקבוצות, הכינו סרטוני DIY, מכרו ערכות יצירה לעבודה עצמית.
יש לכם חוש לסדר? הציעו שירותי ארגון וסידור בתים, למדו אחרים טכניקות לסידור מהיר. אוהבים לטפל בבעלי חיים? הציעו שירותי דוג־סיטר או שמירה על חתולים לאנשים שלא נמצאים בבית. ועוד ועוד...
החל מהיום, בכל פעם שאתם שואלים את עצמכם, "איך אוכל להתקדם כלכלית?" המירו את השאלה הזאת בשאלה, "איזה ערך ביכולתי לייצר?" ולא סתם ערך, אלא ערך מסיבי מבחינת עומק ההשפעה שלו ו/או מבחינת מספר האנשים שעליהם הוא משפיע. ככל שהערך יהיה מסיבי יותר, כך ייווצר לכם שפע כלכלי גדול יותר.
בואו נראה דוגמה שתמחיש את זה: נניח שנתפס לכם הגב. כמה כסף הייתם מוכנים לשלם למטפל עבור שעת טיפול, שבה ישחרר לכם את הגב? נניח ש־200 שקל, ואולי 300 או 400 שקל. מה היה קורה אילו הגב שלכם היה כל כך תפוס, שממש הייתם מושבתים במיטה? האם הייתם מוכנים לשלם יותר פר אותה שעת טיפול? ככל הנראה כן, 500 או אפילו 700 שקל.
ונניח שהבעיה שלכם הייתה מאוד ספציפית, והמטפל היחיד שיכול לתת לכם מענה לבעיה הזאת היה מבקש תמורת הטיפול שלו, שאורך אותו זמן בדיוק, 1,000 שקל או אפילו 2,000 שקל. האם הייתם משלמים את הסכום הזה לשעה? סביר להניח שכן. נכון? ולמה? הרי זה פי עשרה מהמחיר שציינו בהתחלה שאתם מוכנים לשלם עבור טיפול לגב. אז מה השתנה? מה שהשתנה זה הערך שאתם מבינים שאתם מקבלים. ככל שהמצב של הגב שלכם קריטי יותר, וככל שהמטפל מומחה יותר, כך ערכו של הטיפול עולה.
לכן, קריטי להבין שברגע שתתחילו לתת ערך מסיבי לאנשים, אנשים יתחילו לשלם לכם יותר כסף בזכות הערך שהם מקבלים מכם. זה עדיין תשלום פר שעות עבודה שלכם, אבל התודעה שלכם תתחיל להבין שגובה התשלום תלוי בערך המתקבל מכם (ולא רק בשאלה כמה שעות אתם עובדים), וכל מה שיישאר בשלב הבא הוא להבין איך נותנים את הערך בלי שישב על הזמן האישי שלכם (כלומר שההכנסה לא תיגזר מכמה שעות אתם עובדים). זהו שלב שמקרב אתכם לכיוון יצירת הכנסות פסיביות.
ודרך אגב, אם עוברות לכם עכשיו בראש מחשבות שאין לכם מספיק ערך להעניק לאחרים, או ש"טוב, זה לא ממש רלוונטי עבורי, כי אני עוד לא יודע את זה ולא מומחה בזה, ואין לי תעודה מתאימה" או כל מחשבה בסגנון. עצרו את המחשבות האלה וזכרו: כל עוד תבחרו להיות במיינדסט של הענקת ערך לאחרים – אתם תמצאו מה לתת, תיתנו ותוכלו גם למנף את עצמכם כלכלית בזכות זה.
זה ממש לא תלוי באיזו תעודה יש לכם, ואנחנו לא סתם מדגישים את זה, אנחנו יודעים שזה מחסום שיש להמון אנשים. ככה חינכו אותנו לחשוב – שמה שחשוב הוא התעודה שיש לכם (מכירים את זה?). אבל האמת היא שזה בולשיט. מה שחשוב זה הערך שאתם יודעים לייצר לאנשים. וזה לא משנה איך אתם יודעים את זה. אולי לא למדתם באקדמיה, ואפילו לא סיימתם תיכון, אבל יש לכם ערך להעניק לאנשים אחרים – תהיו ערים לזה ותתחילו למנף את זה. הניסיון שלנו מראה שלכל אדם יש ערך להעניק, אם רק יבחר לראות זאת ולהאמין בעצמו. בנוסף, העולם שלנו הוא עולם דינמי, והצרכים של האנשים משתנים כל הזמן. העולם שלנו נמצא בתקופה של כלכלת ידע – אנשים מוכנים יותר ויותר לשלם תמורת ידע שיש לאנשים אחרים, זו הסיבה שאנשים משלמים הרבה כסף למאמנים, למי שמוכנים ללמד אותם כל מיני דברים, למנטורים, לקורסים ולתוכניות אונליין. אנשים מבינים שבאמצעות ידע מרוכז ומעובד הם מקצרים לעצמם את הדרך להצלחה שהם רוצים לייצר, כלומר הם מבינים את הערך שיש בזה, ולכן מוכנים לשלם תמורת זה כסף, וגם תמורת הערך שיש לכם להעניק, אנשים ישלמו.
זמן ליישם: חזרו לתשובות שעניתם בשני השלבים הראשונים לנוסחת שלושת השלבים ליצירת ערך, והתחילו לעשות חיבורים ולהתאמן על רעיונות להזדמנויות ולמיזמים שבהם הערך שיש לכם ייתן מענה לצורך של אחרים.