עוברים מסך? יש לכם משהו מעניין לחלוק עם העולם? מומחים בתחום מסוים? עולם השיווק עובר לווידאו וזה בדיוק הזמן המתאים לקפוץ על העגלה ולהרוויח מזה כסף.  Youtube הוא אתר הווידאו הגדול בעולם, כאשר בישראל יש לו למעלה מ-3.5 מיליון משתמשים שונים. עשרות סיפורי הצלחה כבר סופרו על אנשים שהפכו יצירתיות וידע או לחלופין שאפו לקדם את העסק והתחילו להעלות סרטונים ולהרוויח אלפי דולרים מהבית. אם אי פעם העליתם סרטונים לאתר סביר להניח שהייתם רוצים שיהיו להם יותר צפיות מכיוון שכל צפייה בסרטון שהכנתם יניב לכם סכום כסף.

אז כמה כסף אפשר להרוויח? בעלי ערוצים גדולים מדווחים על רווח ממוצע של בין דולר לדולר וחצי עבור אלף צפיות. זה אומר 1,500 דולר למיליון צפיות. נשמע לכם כמו חלום שהוא לא בר השגה? היכנסו לחפש את סרטון הyoutube- של יוצר בשם PSY הלא הוא GANGNAM STYLE. הסרטון, המתקרב לשלושה מיליארד צפיות מאז יצא הוכרז כסרטון הנצפה ביותר בyoutube. עכשיו תחשבו כמה הם שלושה מיליארד צפיות בדולרים.

לא רק שירים

הסטריאוטיפים על יוטיוב נעים בין הקלאסיקה של סרטוני חתולים לבין תפיסה של האתר כערוץ שבו מקדמים אמנים את עצמם ואת שיריהם. נכון לכתיבת שורות אלו היוטיובר המצליח בעולם הוא PewDiePie. היוטיובר שוודי אוחז בערוץ שעבר את 50 מיליון המשתתפים ומוקדש לסקירת משחקי וידאו, בהם הוא מצלם עצמו משחק הערות מצחיקות ברקע. לסרטון הנצפה ביותר בערוץ יש קרוב ל-70 מיליון צפיות, וסך הצפיות בכלל הסרטונים בערוץ עומד על יותר מ-10 מיליארד - הגבוה ביותר בכל הזמנים.

דוגמא נוספת לניצול פלטפורמת הווידאו היא המאפרת מישל פאן (28), אמריקאית ממוצא ויאטנמי שבכלל חלמה להיות רופאה אבל כיום מגלגלת למעלה משלושה מיליון דולר בשנה מהדרכות איפור. הערוץ שלה מוקדש לסרטוני הדרכה שהפך לאחד הפופולריים אי פעם מסוגו. הוא שלה משלב הדרכות איפור פשוטות וקלות יחסית לאיפור יומיומי ועד טרנספורמציה מושלמת לאנג'לינה ג'ולי באמצעות איפור בלבד.

השלב הבא

המגזין "פורבס" ניתח נתונים של IMDB ושל נילסן וערך ראיונות עם גורמים בתעשייה. המסקנות היו כי כוכבי ה youtube על פי הניתוח, מרוויחים את רוב כספם באמצעות צפייה במודעות וסרטונים שהפיקו לפי הזמנה.

המשמעות היא שאם אתה יוטיובר מספיק מצליח, חברות הפרסום לא מאחרות להגיע ולשטוח על דלתך מוצרים חינמיים לסקירה, הזמנות להשקות ואף תשלום עבור פרסום המוצר אותו הן מעוניינות לקדם דרך הערוץ שלך. במקרים רבים זה לא מסתיים שם ומשתמשים שמגיעים לכמות צפיות גדולה מקבלים הצעות לחוזי פרסום מחברות.

אנשים בנו קריירה רק כי קיבלו פידבקים טובים מסרטונים שהעלו או לחילופין - בעלי עסק שבחרו ביוטיוב ככלי שיווק שינגיש אותם לקהל הרחב ללא הצורך במשרדי פרסום, יח"צנים או משווקים שונים. קידום סרטונים יכול לשמש להגדלת חשיפה ומודעות של העסק לקהל היעד הרלוונטי, לגרום לכך שהגולש יעדיף את המוצר שלכם על פני המתחרים, יביא "לידים", תנועה איכותית לאתר שלכם או אפילו לשמש כאסמכתא להיותכם מובילי רשת.

יתרה מזו, סרטוני יוטיוב מוגדרים כהכנסה פאסיבית לכל דבר. הכנסה פסיבית בהגדרתה היא הכנסה הנובעת מכך שהכסף עובד למענינו, במקום שאנו נעבוד עבור הכסף. כלומר, הכנסה נוספת בכל חודש שאינה באה מעבודה. אומנם הדרך לשבת רגל על רגל בתאילנד בעוד הערוץ שלכם מכניס כסף מצפיות כל חודש ארוכה אבל אם נוכחות, התמדה ועובדה קשה תגיעו לקצור את הפירות במהרה.

רוצים גם? הכנו לכם רשימת טיפים בדרך לחיי התהילה וההכנסה הצדדית החדשה שלכם.

מה לצלם?

צלמו כל דבר שיש לכם ידע נרחב או שהוא פורץ דרך וחדשני. העלו סרטונים באיכות גבוהה, קצרים יחסית ובעלי תוכן מעניין. למדו והשתפרו כל הזמן: השקיעו במצלמה טובה יותר ובחצובה, ערכו בעזרת תוכנות עריכה, יתייחסו להערות מהצופים ועוד.

כל כמה זמן לעלות סרטון?

הקפידו על העלאת תוכן באופן קבוע כדי שתיצרו לכם קהל שיעקוב אחריכם ויצרוך את התכנים שלכם גם  בסרטונים הבאים שתעלו. השתמשו במילות מפתח שמתארות את התוכן ותיאורים פיקנטיים שמושכים את העין וגורמים לגולשים לבחור בסרטון שלכם.


על מה לדבר?

אחת מהטכניקות למשיכת אנשים היא לייצר סרטונים מצחיקים, כותרות מעניינות ולהשתמש במילות מפתח פופולאריות. לא פשוט כמו זה נשמע, מן הסתם.

איך מרווחים מזה כסף?

ליוטיוב יש תכנית שותפים שמאפשרת לעסקים להרוויח מצפייה בפרסומות שמוצגות במהלך הסרטון. מדובר במודעות ה-Adsense של גוגל המותאמות לאתר. כדי להתחיל להרוויח כסף מסרטונים שלכם ביוטיוב, תצטרכו לאשר את שיטת הפקת הרווחים של גוגל Adsense. המטרה היא לאפשר לאתר למקם מודעות וידיאו וטקסט בתוך הסרטון שלכם.

ההגדרה בתוך יוטיוב מורכבת משלושה שלבים פשוטים יחסית.

הצטרפות לתכנית השותפים של YouTube. כדי לעשות זאת יש להיכנס לחשבון היוטיוב שלכם, לבחור בפינה השמאלית העליונה את סמל החשבון "סטודיו ליוצרים". בתפריט הימני, בחרו בערוץ > סטטוס ותכונות. בקטע מוניטיזציה, לחצו על "הפעל". אפשר גם להיכנס לקישור הבא.

הגדרת חשבון AdSenese לתשלום. כדי להרוויח כסף, צריך להגדיר חשבון אדסנס מאושר ולשייך אותו לחשבון היוטיוב שלכם. תוכלו ליצור חשבון חדש, או להשתמש בחשבון הקיים. החשבון הזה הוא זה שמאפשר לגוגל לדעת את פרטי החשבון שלכם ולהעביר אליכם כסף. איך עושים זאת? בדף המוניטיזציה עוברים אל הקטע "איך אקבל תשלום?". בדך שיוך Adesens בוחרים ב"המשך לשלב הבא". בוחרים את האפשרות בתחתית הדף כדי לבחור את חשבון הגוגל שתרצו להשתמש בו. מזינים סיסמה, ומאשרים את השיוך ל-Adsense. מציינים את פרטי הקשר ושולחים את הבקשה. כאשר החשבון יאושר, תקבלו עדכון במייל. ייתכן ויחלפו 48 שעות לפני שהשיוך יהיה פעיל באופן מלא.

איך מצלמים סרטון (צילום: רותם אלון)
ודאו שמה שאתם מצלמים הוא באמת שלכם|צילום: רותם אלון

בחרו את הסטרטונים שתרצו להרוויח עליהם כסף. לאחר שהצטרפתם לתכנית השותפים של יוטביו והגדרתם חשבון AdSense תוכלו להפעיל מודעות בסרטונים מאושרים. חשוב לזכור שלא כל סרטון עומד בקריטריונים. הקלטתם תכנית שאהבתם? לא תוכלו להרוויח עליה כסף. העליתם תוכן עם עירום או אלימות? גם כאן אין רווח. צילמתם את החתול שלכם אוכל ארוחת בוקר? מושלם.

 לאחר העלאת הסרטון לאתר יש להיכנס למנהל הסרטונים ולבדוק שהסימן דולר ($) מופעל.

שיווק הסרטונים

לאחר שהסרטון שלכם באוויר הגיע הזמן לעבוד על שיווקו ברחבי הרשת. על מנת שגולשים שמחפשים מידע רלוונטי ימצאו את הסרטון שלכם, בין אם הם מגיעים דרך גוגל או ישירות דרך מנוע החיפוש של האתר, חשוב להקפיד על מספר דברים.

דאגו ששם הסרטון יהיה ממוקד ורלוונטי לעניין ובתיאור הסרטון מופיעות מילות מפתח שרלוונטיות לתוכן שהסרטון עוסק בו. מלאו מילות מפתח כך שגולש שמחפש מידע מסוים יגיע לסרטון שלכם או יוצע לגולש בין שאר הסרטונים שמכילות מילות מפתח תואמות. דאגו לפתוח ולסגור את הסרטון עם כתובית הקוראת לגולש שלכם לבצע פעולה כמו כניסה לאתר שלכם, שיתוף הסרטון או הצטרפות לערוץ.

השתמשו בערוץ במקום להעלות סרטונים במפוזר ומתגו אותו. הערוץ הוא דף הבית שלכם ביוטיוב שמרכז את כל הסרטונים שהעליתם ובו הגולש יכול לראות אחרי מי אתם עוקבים, מי עוקב אחריכם, איזה סרטונים אהבתם וכן הלאה. אל תשכחו למלא את התיאור אודותיכם דאגו לתמונת פרופיל טובה, ללוגו של העסק שלכם או של עצמכם בעמוד. זה המידע הראשוני שהגולש יקבל עליכם עוד לפני שלחץ על כפתור הנגן.

מומלץ לפתוח בלוג או אתר ולפרסם גם שם את הסרטון. השתמשו ברשתות חברתיות להפצה, פורומים וכל דרך יצירתית שניתן להפוך את הסרטון שלכם לוויראלי. דאגו להוסיף לאתר שלכם כפתור רישום ישיר לערוץ היוטיוב שלכם ובצעו אינטגרציה בין הרשתות השונות.

כדי לקבל צריך לדעת גם לתת. ביוטיוב מעדיפים סרטונים שמפנים לסרטונים אחרים, כך שכדאי לעשות זאת. הגיבו על סרטונים אחרים וצרו תנועה מהם אליכם אך הימנעו מלהגיב בלי קשר לנושא. בנוסף, אם תקפידו להגיב חזרה לתגובות שמפורסמות אצלכם בסרטון בשעות הראשונות על תגובות של אחרים זה יעזור לכם לקדם את הסרטון. יש ערך קידומי לתוכן הנוצר כתוצאה מהדיון.

נקודה חשובה עד בלי די: הקפידו על זכויות יוצרים. העלו קטעי וידיאו שצילמתם בעצמכם בלבד. שימו לב לשמור על זכויות יוצרים גם במוזיקת הרקע אותה אתם בוחרים לשלב בסרטון.