מה אתם חושבים על ההיא שבאה עם שעון קרטייה למשרד? או ההוא שקנה לקסוס חדשה? אנשים משקיעים המון כסף כדי לקנות סמלים שיציגו לראווה את ההצלחה הכלכלית (האמתית או המזויפת) שלהם וימתגו אותם כאנשים ממעמד סוציו אקונומי גבוה שיביא להם בתקווה, כבוד והערכה ועוד קצת כסף.

אבל מסתבר שסטטוס חברתי ומיתוג כמצליחנים יכול לעלות לכם הרבה יותר זול או למעשה- לגמרי בחינם. מחקר חדש  מראה כי יש כמה סממנים אחרים ש"מסגירים" מאיזה מעמד אנחנו שלא קשורים לקניית בית מפואר, מכונית משוכללת או בגדי מעצבים.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה-סן פרנסיסקו ומאוניברסיטת ייל מהפקולטה לפסיכולוגיה ערכו ניסויים על הסימנים המילוליים והלא מילוליים של אנשים שצולמו באינטראקציות חברתיות עם אנשים אחרים. הם ביקשו מן המשתתפים להסתכל על 20 תמונות פייסבוק, ולצפות ב60 סרטונים, ולנסות לאתר שבע מילים בלבד כדי לראות עד כמה זרים יכולים לנחש במדויק היכן אתה עומד בסולם החברתי.

אותן שבע המילים שבני אדם אומרים באינטראקציות חברתיות יכולות להעיד האם יש לך תואר אקדמי ומה הרקע הכלכלי שלך, ואם תשימו לב אליהן תוכלו גם אתם להגיד לסטטוס הנחשק: "ו" "מ", "חשב", "יפה", "לדמיין", "צהוב", ו-ה' הידיעה.

מאותן שבע מילים בודדות בלבד יכלו המשקיפים לנחש את המעמד החברתי של המשתתפים בשיעור גבוה מהמקריות. המחקר מבוסס על מחקרים קודמים שמצאו כי סימנים המעידים על המעמד החברתי נמצאים בכל מקום, אפילו על פנינו. מחקר אחד מצא כי אנשים יכולים לקבוע במדויק אם אנשים עשירים או עניים על סמך פרצופם לבד.

אישה בחנות (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אישה בחנות|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

"אנחנו יודעים כבר עשרות שנים שהקולות שלנו קשורים למעמד החברתי שלנו. לצורך מחקר הדיבור", ציינו החוקרים מחקר מפורסם מ -1972, שמצא כי פקידים בחנויות בניו יורק בחנויות כלבו גדולות הכירו באופן תת-מודע כיצד מעידים היגוי של מילים על מעמדם של הקונים כאשר הם אומרים "הקומה הרביעית" במקום "קומה רביעית" לדוגמה.

כעת, במחקר הנוכחי, החוקרים מצאו כי אנו משתמשים בשבע המילים הללו יותר משאר המילים ולכן כאשר אנשים משתמשים בשפה נכונה,בהיגוי מדוייק של מילים ובבקשר הנכון זה יכול להעיד על הרקע שלכם, איפה וכיצד חונכתם, ועד כמה רחוק תגיעו בחיים.

לניסוי בן שבע המלים יש השלכות רחבות יותר על הניידות הכלכלית, שהפכה להיות מוגבלת יותר מתמיד באמריקה. החוקרים סוברים כי האופן שבו אנחנו הוגים מילים יקשה על מעבר הגבולות החברתיים משום ש"הדמיון מגביר את החיבה ", ואנו נוטים ליצור אינטראקציה ולשתף פעולה עם אנשים כמונו.

כאשר אנשים מסגירים במדויק את המעמד הסוציו אקונומי באינטראקציות עם אחרים, הסימנים שמעידים על הבדלים במעמד החברתי עשויים ליצור חסמים ליצירת יחסי גומלין בין גבולות המעמדות ויקשה על אנשים להשתדרג או לעבור בין מעמד למעמד.