עם כל הכבוד למנהלות המשרד (ויש הרבה מאוד כבוד, עוד נגיע לזה), מי שבאמת יודע מה קורה מאחורי הקלעים בעבודה שלכם זאת מחלקת משאבי אנוש. מהרגע שתגישו קורות חיים ועד היום האחרון שלכם בעבודה, האנשים האלו הולכים להשפיע על החוויה שלכם במקום העבודה לא מעט - ובתור כאלו, יש להם גם הרבה מה להגיד. 24 עובדי משאבי אנוש חשפו לאחרונה את הסודות והטיפים הכי חשובים שלהם, ואם אתם אי פעם מתכוונים להגיש קורות חיים או לעבוד איפשהו - הנה כל הדברים שאתם צריכים לדעת.
לפני שהתקבלתם לעבודה
- "אכפת לנו רק משלושת התפקידים האחרונים שלכם שרלוונטיים לתפקיד שאנחנו מגייסים אליו. אין צורך להכניס לקורות החיים את העבודה הראשונה שלכם. אם עבדתם לפחות שנתיים בכל מקום והניסיון שלכם תואם את הניסיון שאנחנו מחפשים, כנראה שנעביר אתכם לשלב הבא".
- "אפילו אם אתם בוגרי אוניברסיטה בלי ניסיון תעסוקתי, בבקשה אל תכניסו לקורות החיים שלכם סעיף 'תחביבים ותחומי עניין'. מעסיקים פוטנציאליים יעדיפו לראות את הציונים שלכם ופעילויות או התנדבויות רלוונטיות שעשיתם מחוץ ללימודים, אז תבליטו אותם".
- "אם לא ביקשו מכם לשלוח מכתב מקדים - אל. לרוב זה לא יעזור לכם לקבל את העבודה, וזה רק יהיה עוד מקום שאתם עלולים לעשות בו טעויות. אם אני לא רוצה לראיין מישהו אחרי שקראתי את קורות החיים שלו, מכתב מקדים לא ישנה את דעתי. מצד שני, ראיתי מועמדים שהיו מתאימים על סמך קורות החיים שלהם, ולא הוזמנו לראיון כי המכתב המקדים שלהם היה על הפנים".
- כשאתם מגישים קורות חיים למקום עבודה חדש, תבדקו את האימייל שלכם ותהיו זמינים בטלפון. לחצי מהאנשים שאני מתקשרת אליהם כדי לקבוע ראיון עבודה אין תא קולי, או שהוא כבר מלא. וכשאתם מדברים איתי בטלפון, תהיו מנומסים. אתם בערך האדם ה-15 שדיברתי איתו היום, אני רק עושה את העבודה שלי, והתקשרתי כי הגשתם מועמדות למשרה הזו. אם אתם לא רוצים את העבודה, פשוט תגידו - 'אני לא חושב שזה יתאים לי, תודה על הזמן שהקדשת לי'. אני מבטיחה שאני לא אפגע מזה ויהיה לי יותר כבוד אליכם מאשר אם פשוט תנתקו לי".
- "לפני שאתם שולחים קורות חיים, תדאגו שתהיה לכם כתובת מייל מקצועית. אין משהו גרוע יותר מקורות חיים שמגיעים מכתובת מייל מביכה".
- "תוודאו שהתאריכים בקורות החיים שלכם נכונים ושהשנים לא חופפות. תשתמשו בגופן אחיד, אל תוסיפו תמונות, ותוודאו שאין לכם שגיאות כתיב".
- "לפעמים אני עוברת על יותר ממאה קורות חיים ביום אחד. אני נותנת לכל אחד אולי שלושים שניות כדי להחליט אם להזמין אותו לראיון או לא, כדי שאני אוכל להתקדם וליצור קשר עם המועמדים הכי מתאימים. אם קורות החיים שלכם לא מרשימים מספיק בשלושים השניות האלה, אני עוברת למועמד הבא".
- "לא כל החברות מחפשות את אותם דברים כשהן מגייסות עובדים, אז אין חוקים סודיים לזה. אני למשל עובדת במשרד ממשלתי ואנחנו רוצים לדעת על כל עבודה שעבדתם בה וכל קורס שעברתם, אז הגיוני שתגישו קורות חיים של שלושה עמודים ויותר. במקומות אחרים יעיפו קורות חיים כאלו מיד. קחו עצות לחיפוש עבודה בעירבון מוגבל".
- "אם התבקשתם לענות על שאלות מסוימות ולא עשיתם את זה, אני אפילו לא אפתח את קורות החיים שלכם. אם אתם לא יכולים להקדיש את הזמן ולענות על שלוש שאלות, אתם לא המועמדים שאני מחפשת".
- "אני לא אזמין אתכם לראיון עבודה אם שלחתם לי אימייל עם טעויות".
- "אם אתם מנסים לעבור לעבודה בתחום אחר, אתם צריכים לתת הסבר קצר על הסיבה לזה כשאתם מגישים מועמדות. זה לא חייב להיות מכתב מקדים שלם, רק תסבירו בקצרה למה אתם מגישים מועמדות לתפקיד שעל פניו אין לכם את הניסיון או ההשכלה המתאימים בשבילו. בנוסף, שתפו מעט מהחוויה האישית שלכם - פעם עבדתי במקלט לנוער, וקיבלתי קורות חיים מבחור שעל הנייר לא היה לו ניסיון בעבודה עם נוער בסיכון, אבל גילינו שהוא מכיר את מערכת הרווחה מהניסיון האישי שלו ושל אחיו. הוא היה עובד פנטסטי! אתם צריכים לחשוף את הדברים האלו ולהוכיח שהניסיון האישי שלכם יכול להתאים למשרה".
- "אנשים שיושבים זקוף, מסתכלים לך בעיניים בזמן השיחה ויש להם שאלות בסוף הראיון, הם אלו שבאמת מתעניינים בתפקיד. כמעט תמיד מזמינים אותם לראיון שני או כדי להודיע להם שהם התקבלו".
- "תהיו כנים לגבי החולשות שלכם. לעולם אל תגידו 'אני יותר מדי פרפקציוניסט' או 'אני יותר מדי מאורגנת'. כולנו יכולים להתפתח מקצועית - זאת ההזדמנות שלכם להראות איך אתם יכולים לצמוח בתוך החברה שאתם מתראיינים אליה".
- "אם אתם מגישים מועמדות להרבה מקומות בו זמנית, תעשו לעצמכם רשימה של כל המקומות. אני שונאת, שונאת, שונאת להתקשר למועמד שלדעתי יהיה מצוין לתפקיד אבל אין לו מושג מאיזו חברה אני מתקשרת או לאיזה תפקיד הם הגישו מועמדות כי הם פשוט פנו לכל מקום שהם יכלו. זה לא אומר שאתם צריכים להיות לגמרי מושקעים בחברה אחת ולשנן את כל המידע שלהם, פשוט תרשמו את שם החברה והתפקיד שהגשתם אליו קורות חיים".
אחרי שהתקבלתם לעבודה
- "תפתחו את תלושי השכר שלכם! כמעט הכל בר תיקון, ואם משהו לא בסדר, במחלקת משאבי אנוש או במחלקת השכר יוכלו לעזור לכם לתקן את זה".
- "אין דבר כזה עובד מושלם. אם קיבלתם פידבק, יש סיכוי טוב שהוא נכון וחשוב (אם זכיתם במנהלים או עובדי משאבי אנוש טובים. תהיו כנים עם עצמכם ותקשיבו באמת. אין שום דבר גרוע יותר מעובד או מנהל שחושב שמגיע לו יחס מיוחד".
- "כל פעם שאתם עושים משהו מעולה, תכתבו לכם אותו במסמך מסודר. אתם תוכלו להשתמש בכל הסעיפים האלו כדי לבקש העלאות, או ליצור בזריזות קורות חיים מרשימים כשמגייס פונה אליכם. רוב המנהלים שאני עובדת איתם היו יכולים להרוויח בקלות עשרים אחוז יותר אם הם היו יודעים איך להציג את ההישגים המקצועיים שלהם בצורה טובה".
- "כשאתם מבקשים כל שינוי שהוא בעבודה הנוכחית שלכם - העלאה בשכר, קידום, או אפילו להחליף משמרות - תתמקדו בדרישות התפקיד ובביצועים שלכם בעבודה. הרבה פעמים עובדים מפספסים את ההזדמנות כי הם מתמקדים בנושאים אישיים, כמו משפחה, לוחות זמנים וכו', או בהשוואות לעובדים אחרים".
- "הרבה פעמים אנחנו מאמינים שצריך לתגמל את כולם יותר עבור הזמן שלהם. יצא לי להציע לעובדים משכורות פשוט מצחיקות. אבל מחלקת משאבי אנוש, המנהלים האישיים ולפעמים אפילו ההנהלה הגבוהה לא שולטים במשכורת שאנחנו מציעים לעובדים - אנחנו לא סתם שולפים שכר שעתי מהכובע. יש לנו סכום מסוים או טווח שכר שאנחנו יכולים להציע".
- "למרבה הצער, אם המנהל או המנהלת שלכם הם אידיוטים, גסים או דוחים אבל לא עוברים על שום חוק, במחלקת משאבי אנוש לא יוכלו לעשות הרבה. ואגב, גם אנחנו חושבים שהם כאלה. אבל אם אתם אוהבים את החברה, חפשו תפקידים אחרים תחת מנהלים אחרים".
- "תוודאו שאתם מקבלים את הכל בכתב - לא משנה במה מדובר, בין אם זה לגבי העלאה בשכר, שינוי בלוח הזמנים או כל דבר אחר. לפעמים, לאו דווקא מתוך רוע, אנשים שוכחים לתקשר דברים, ואם יש לכם אפילו מייל שיכול לאשר אותם, זה יכול לחסוך לכם הרבה צרות".
- "תמיד תהיו נחמדים למנהלות המשרד. הן בדרך כלל יודעות מה קורה ואיך להשיג או לעשות דברים, אז זה תמיד עוזר כשהן בצד שלכם. מצד שני, אם אתה על הצד הרע שלהן, הן יכולות לגרום לזה שכל מיני תהליכים יהיו ארוכים או קשים לכם יותר".
- "כולם חושבים שהתפקיד של משאבי אנוש הוא רק להגן על החברה. אמנם יש מחלקות משאבי אנוש שפועלות ככה בכל מיני חברות, אבל רובנו באמת מנסים לעשות את מה שנכון לעובדים. אנחנו צריכים לפעול לפי המדיניות והחוקים של החברה, אבל אנחנו רוצים את הכי טוב עבור כולם. הלוואי שהעובדים היו מאמינים ומבינים שאנחנו שם בשבילם, ורוצים לעזור לשפר את היחסים בין המעסיקים לעובדים".