בעשור האחרון חלה מהפכה בקווי דמותו של הצרכן הדיגיטלי הישראלי. לפי דוח הצרכנות לשנת 2019 של קבוצת אתרי הצרכנות המובילה זאפ, ההיצע הענק ברשת ובנקודות המסחר הפכו השנה את הצרכנים למעורבים יותר ברכישה, וגרמו להם לבדוק ולהשוות ברשת לפני שהם מקבלים החלטה.
מהדוח עולה שהצרכנים משקיעים יותר באיסוף מידע לפני הקנייה, בהשוואת מוצרים ובחיפוש ההצעה הטובה ביותר עבורם בכל שלב בחייהם. הם מתייעצים ובודקים גם בתחומים משפטיים, רפואיים ובעלי מקצוע אחרים.
הדוח של קבוצת זאפ מציג את השימושים של הצרכן הישראלי על סמך ניתוח החיפושים, הצרכים והמגמות במגוון תחומים בלמעלה מעשרים אתרי הקבוצה, המציגים מידע סטטיסטי של התנהגות גולשים. המידע מבוסס על כ-4 מיליון גולשים ייחודיים בחודש, המבצעים מעל 16 מיליון ביקורים בחודש, וכולל מידע על מאות אלפי עסקים בישראלים הרשומים באתרי הקבוצה.
יום ראשון, 11:39 בבוקר: הכי הרבה קניות
בשנת 2019 הזמן שבו קיבלו הישראלים הכי הרבה החלטות קנייה הוא בשעה 11:39 ביום ראשון. ועל סמך מה הם קיבלו אותן? השנה חל גידול משמעותי של 18% בכתיבת חוות דעת, וגידול של 5% בכלים להשוואת מחירים. השימוש בכלים אלו מראה שהצרכן הישראלי מבין את הכוח והמשמעות שלהם ככלים חשובים לתהליך קבלת ההחלטות ולשיתוף צרכנים אחרים.
הגולשים הישראלים כתבו הכי הרבה חוות דעת שליליות על משרדי ומוסדות ממשלה, רהיטים, קופות חולים, דואר, שטיפת מכוניות ובנקים. הכי הרבה חוות דעת חיוביות קיבלו רופאי שיניים, חלקי חילוף לאוטו, גננים, שלטים, עיסויים וטיפולי גוף ומנופים. בנוסף, השנה חל גידול של 92% בשימוש באימוג'י בכתיבת חוות דעת – בחוות דעת חיוביות.
הישראלים מבינים את החשיבות של כתיבת חוות דעת בעיקר על בעלי מקצוע, ולעשירייה הראשונה של חוות הדעת החיוביות נכנסו השנה גם החשמלאים, שמקבלים את אותו הציון כמו רואי חשבון, עם ממוצע ציונים של 4.92 מתוך 5 בביקורות החיוביות.
מה חיפשתם השנה?
המוצרים הפופולריים ביותר בחיפושים בשנת 2019 היו טלפונים סלולריים, טלוויזיות, אוזניות, מקררים, מחשבים, שואבי אבק, מכונות כביסה, תנורים, כיריים ומזגנים. התחומים הכי מחופשים היו משרדים ומוסדות ממשלה, קופות חולים, מוניות, חנויות בגדים, בנקים, מספרות ועיצוב שיער, סופרמרקטים, עורכי דין, דואר ובתי מרקחת.
במקום הראשון באלקטרוניקה: המוצרים הסיניים
ממצאי הדו"ח מצביעים עלייה בביקוש למוצרים סיניים, כאשר המוצר המבוקש ביותר בקטגוריית הטלפונים הניידים היה Xiaomi Redmi note 7, שמחירו פחות מאלף ש"ח. לראשונה, הסמארטפון החדש של Apple לא נכנס לחמישייה הפותחת, וברשימה זו נמצא רק מוצר אחד של Apple. הצרכנים הישראלים כבר לא מוכנים לשלם פרמיות יקרות עבור טלפונים סלולריים, בעוד שסדרת Galaxy Samsung שמרה על מעמדה עם השקת מכשירי ביניים. מחירו הממוצע של טלפון סלולארי עומד על 1,950 ₪. אגב, הגידול המשמעותי ביותר בביקוש בקטגוריית הסלולר הוא במהלך ינואר – גידול של 30%.
גם בקטגוריית שואבי האבק המותגים הסינים תפסו את שלושת המקומות הראשוניים: Dyson v10, Roidmi ו-Jimmy. המוצרים הסינים מהווים נתח שוק של 26% בקטגוריית השואבים לעומת 18% בשנה שעברה, כאשר מחיר המותגים הסיניים נמוך בכ-30% לעומת המתחרים. לצד אלו, ב-2019 נרשמה קפיצה של כ-400% ברכישת שואבי אבק שוטפים, שמחירם הממוצע עומד על 2,000 שקלים.
בלנדר הנינג'ה תפס נפח משמעותי של 53% מסך הביקוש של הבלנדרים, כאשר לצדו קיימים לא פחות מ-50 מותגים שונים, שמחירו נמוך משלהם בבכ-10% ממוצע.
למרות התאונות, בחודש מאי הייתה קפיצה של 40% בביקוש לקורקינטים חשמליים, ושיא הביקוש למוצרי בית חכם, בעיקר למתג חכם לדוד חשמלי, הוא בחודש ינואר.
תל אביב בירת המשלוחים
לפי בדיקת זאפ משלוחים המרכז שולט בשוק המשלוחים עם מעל ל-65% מכלל ההזמנות בארץ, ותל אביב, עם כמעט 20% מכלל ההזמנות בארץ, הפכה השנה לבירת המשלוחים של ישראל. במקום השני נמצאת רמת גן, עם נתח שוק של 16.08% מסך כל המשלוחים באתר, בבאר שבע התבצעו יותר מ-10% מכלל ההזמנות בארץ ואילו בחיפה רק 8.26%. השעה הפופולרית ביותר להזמנת משלוחים היא 20:00 בערב, שבה הוציאו הישראלים השנה יותר מ-6.4 מיליון שקלים בסך הכל.
בבחירות – הולכים למסעדות
שתי מערכות בחירות כבר היו לנו השנה עם עוד אחת בדרך, וממצאי הדו"ח מראים שהישראלים נערכים ליום הבחירות כיום של בילוי ופנאי. בימים אלו נמצאה עלייה של 31% בחיפושים מסעדות ועלייה של 238% בחיפוש מסעדות אמריקאיות. מפתיע לגלות שדווקא תל אביב, בירת הקולינריה, משתרכת מאחור בחיפושי מסעדות ביום הבחירות, בעוד שבמקום הראשון נמצאת דווקא העיר חדרה, עם עלייה של כ-120%.
ימי הבחירות השפיעו גם על בעלי העסקים, ונמצא כי 65% מבעלי המסעדות נערכים באופן מיוחד לימי הבחירות, 85% מבעלי העסקים מתכוונים לפתוח את העסק בימי הבחירות ורק 15% מבעלי העסקים נערכים עם מלאי מיוחד.
הפתעה: ההוצאה הכי נמוכה על הלבשה והנעלה - בחגי תשרי
מועדון הצרכנות הוט ביצע גם הוא מחקר על הרגלי הקנייה של חבריו, ומצא כי מתחילת שנת 2019 ועד תחילת 2020 קנו חברי המועדון בסכום של כ-13 מיליארד ש"ח בכרטיסי האשראי שלו – עלייה של 10% בהיקף הרכישות לעומת 2018. במועדון הצרכנות הוט חברים כיום כ־270 אלף איש בכ-165 אלף בתי אב, והעמיתים בו הם הנדסאים, מהנדסים, אנשי טכנולוגיה ואקדמאים, הממוקמים בעשירונים הגבוהים של אוכלוסיית השכירים במשק, כלומר מעמד הביניים העליון.
"מהמחקר שביצענו ניתן ללמוד המון על הרגלי הצריכה של המעמד הזה – הוא כבר לא ממהר לרכוש מלתחה חדשה בתקופת החגים, הוא מסתער וככל הנראה גם ימשיך הסתער, על הקניות בחודש נובמבר, כבר לא מחפש לטוס רק בחופשים של הילדים, וקצת פחות מבשל בבית ויותר קונה אוכל בחוץ", אומר מנכ"ל הוט, צביקה וילנאי.
מהדו"ח עולה כי ההוצאה החודשית הגדולה ביותר של חברי המועדון היא על מזון (11%) – מעל למיליארד שקל בשנה. "גם על יוקר המחייה, שמעמד הביניים נושא על גבו, אפשר ללמוד מהמחקר שקיימנו. גילינו שההוצאה השנייה בגודלה של מעמד הביניים היא הוצאה על רשויות, ממשלה ותשתיות – לא פחות מ-10% מהוצאותיו. זאת גם ההוצאה שגדלה הכי הרבה בשנת 2019, גידול של 3%. אנו מאמינים שהמגמה הזאת תימשך בשנים הקרובות", אומר וילנאי. ביטוח הוא ההוצאה השלישית בגודלה של חברי המועדון, והיא מהווה כ-6% מסך ההוצאה.
כאמור, הישראלים מסתערים על מבצעי נובמבר – שופינג IL, יום הרווקים הסיני, בלאק פריידי וסייבר מאנדיי – וההוצאה על ביגוד והנעלה בחודש זה גבוהה ב-40% מההוצאה בחודש פברואר. ההוצאה על הלבשה והנעלה בתקופת חגי תשרי היא הנמוכה ביותר בכל השנה.
ההוצאות על תיירות מהוות כ-5% מסך ההוצאה החודשית, ובשונה משנים קודמות, הן מתחלקות באופן שווה יחסית בין חודשי השנה.
ההוצאה החודשית הממוצעת הגבוהה ביותר בתחומי התרבות, הבידור, הפנאי ונבילוי הינה בחודש אוגוסט – תקופת החופש הגדול של הילדים. בפברואר ההוצאה על תחומים אלו היא הנמוכה ביותר בשנה, והפער בין שני החודשים עומד על כמעט 30%.
ההוצאה הממוצעת על מזון היא הגבוהה ביותר בחודשי החגים המרכזיים – חגי תשרי ופסח, בפער של 30% מההוצאה בחודש פברואר.