שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אליהו בכר פסק אתמול (ב') כי על חברת ביטוח ישיר להפסיק לאלתר את שידור הפרסומת בה מוצג סוכן הביטוח ׳שוקה׳. בכר כתב: "התנהלות הנתבעים במסגרת קמפיין שוקה הינה התנהלות פסולה. החברה ביקשה לרכוש לעצמה נתח שוק גדול יותר על דרך של פגיעה במתחריה - סוכני הביטוח; נקודת המוצא ממנה יוצאת החברה כי אין מקום בעולם הביטוח לעוסק אחר (סוכן הביטוח) הינה בעייתית בעיני, בהיותה לא מוסרית בעליל".
לחברת ביטוח ישיר ישנם שני מותגים: המותג הראשון - ביטוח ישיר המוכר באמצעות השחקנית שני כהן והבוס שלה שוקה - סוכן הביטוח שמעדיף לגזור קופון על חשבון הלקוח במקום לדאוג לו. המותג השני הוא הקש על החמש, שהפרזנטוריות שלו הן צמד יונים שמשבחות את הפשטות של הביטוח הישיר אל מול עבודה מול סוכן ביטוח.
עוד ב-mako כסף:
- 7 דרכים לאוורר את חשבון הבנק שלכם לקראת פסח
- התקרה התמוטטה על הדיירת בזמן שישנה
- 18 דברים שמיליונרים בוחרים לעשות – ואתם לא
הפסיקה של בכר היתה שיחת היום בכנס לשכת סוכני הביטוח שנערך השבוע באילת. נשיא הלשכה אריה אברמוביץ הסתובב כמנצח בין חברי הלשכה, לחץ ידיים, טפח על השכם ואף הקשיב קשב רב לאחד הסוכנים, שהצהיר כי לאור הניצחון הוא פותח את בקבוק הוויסקי היקר בן 18 השנה ששמר במיוחד לארוע זה.
אפשר להבין את השמחה לאיד של הסוכנים. כניסתה של ביטוח ישיר לשוק ביטוח הרכב הביאה להפחתה דרסטית של כ-50% בפרמיות ביטוח הרכב. ירידה הפרמיות משמעותה הקטנת העמלות לסוכנים. כלומר קצפם של הסוכנים לא היה רק על הצגתם כלא מעודכנים או כאלה שלא דואגים ללקוח - אלא על הפסד כסף.
כדי שחברת ביטוח ישיר תצליח לעורר את הצרכן הישראלי האדיש היא היתה חייבת לחנך את שוק ביטוח הרכב. חינוך שוק הוא משימה קשה מאוד. לשם כך נדרשה ביטוח ישיר להסיר את המסכה של סוכני הביטוח ולחשוף את פרצופם האמיתי - סוכני הביטוח הם לא בצד של המבוטח נהפוך הוא - הם בצד של המבטח.
הסיבה לכך פשוטה: חברות הביטוח הן אלו שמשלמות את העמלות לסוכני הביטוח - ולא המבוטח. אמנם מקור העמלות לסוכן הן הפרמיות שמשלם המבוטח, אך מי שחתום על הצ'ק השמן שפודה כל חודש סוכן הביטוח - היא חברת הביטוח.
ואין דרך טובה ביותר לחשוף את פרצופם האמיתי של סוכני הביטוח אם לא בדרך של הומור והגחכה. כך ניתן לתפוס את המבוטח, להציג לו את האמת בפנים ולהבהיר לו שיש אלטרנטיבות: לא חייבים לדבוק בסוכן.
ואולם הפסיקה של בכר אתמול אינה רק פסיקה על אופן ההתנהלות בין שני גופים עסקיים אלה היא גם משליכה על תחום חשוב בהרבה - חופש הביטוי והתחרות. בכר העדיף את טובתם של סוכני המכירות, אלו אשר טובת הלקוח לא עומדת מול עינם, אותם סוכנים עם ניגוד עניינים מובנה - על פני טובת הציבור הרחב והביטוי החופשי.
הסוכנים, כאנשי מכירות ממולחים מיהרו להסביר כי ׳הם לא נגד חופש ביטוי, נהפוך הוא, אבל בפרסומת של ביטוח ישיר זה לא חופש ביטוי אלה שיימינג׳".
נראה כי את השיימניג עושים בעיקר סוכני הביטוח למבוטחים בכך שבאמצעות בית המשפט הם פוגעים במתחרה הגדול שלהם, זה שהביא לירידה של 50% בביטוח הרכב ולחיסכון אדיר בהוצאות של כל הצרכנים על ביטוח רכב. יש לקוות כי בערעור שתגיש ביטוח ישיר יראה בית המשפט העליון את מלוא התמונה - ולא רק את התמונה הצרה שמכרו לו סוכני הביטוח.
יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
התפקיד החדש של גדעון סער
ישרוטל - נחתם הסכם מחייב לרכישת מלון מצפה הימים