מהשכרת חדר בתחנת דלק ועד למכללה שמגלגלת מיליונים: ארז יששכרוב (55), מנכ"ל ובעלים של תילתן, המכללה לעיצוב ותקשורת חזותית, המציעה בין היתר לימודי עיצוב משחקים, החליט להשקיע ברעיון למשחק של כמה מהסטודנטים שלו. אחרי ארבע שנים נולם המשק גריים שהיום מאות אלפי משתמשים ברחבי העולם משחקים בו. "תוך יומיים המשחק מכר חצי מיליון דולר", סיפר בריאיון ל-Business.
יששכרוב סיפר שהכול התחיל לפני כ-30 שנה. אשתו, מיכל, לא מצאה מקום ללמוד בו גרפיקה ממוחשבת ועיצוב. ליששכרוב היה רקע בהדרכה ובמחשבים הודות לשירותו הצבאי והוא החליט לפתור את הבעיה בעצמו. "ראיתי שאין מקום ברמה מספיק טובה בשבילה, ואמרתי לה במעין רומנטיות 'אני אפתח לך בית ספר שיהיה ראוי שתלמדי בו'. למחרת נסעתי לתדלק בתחנת דלק אצל חבר מחיפה, וראיתי שיש לו גלריה ריקה של 104 מטר מעל מכונת השטיפה", נזכר יששכרוב.
כך, בשנת 1994, התחילה לפעול מכללת תילתן, מתוך גלריה בתחנת דלק. "בקורס הראשון השתתפו 12 תלמידים, ביניהם גם אני ומיכל, שעד היום מנהלת את המערך האקדמי במכללה. לא תכננתי באותם רגעים שאחרי 30 שנה זו תהיה המכללה הכי גדולה לעיצוב בארץ, עם 3 בתי ספר מצליחים ומובילים", משתף יששכרוב, "אני עד היום הולך לישון כל לילה ואומר 'וואו, אני לא מאמין שזה 'קרה'".
אז מהיכן הגיעה ההצלחה? "בשנת 1997 הייתה קפיצה, כשהפכו לנציגים של יבואן Apple בצפון, כדי שהסטודנטים שלנו יוכלו לקבל ציוד במחירים טובים. בהמשך הדרך עברנו ל"סיטי סנטר" בחיפה, לשכירות של 300 מטר ובשנת 2007 עברנו כבר ל-700 מטר", הוא מתאר ומוסיף, "לאחר כמה שנים החלטנו לגדול עוד יותר, וקנינו את כל ארבעת הקומות בבניין בו ישבנו. היה צריך הרבה אומץ לעשות זאת, כי היה מדובר בסכומים שלא היו לנו. כולם אמרו לי שאני משוגע, אבל אני תמיד עושה דברים מהבטן".
מ-12 תלמידים בשנת 1994, היום במכללה לומדים כ-700 סטודנטים, והביקוש רק הלך וגבר בקורונה. "בעקבות הקורונה אנשים התחילו ללמוד עיצוב פנים. אנשים רבים נשארו בבית, חסכו כסף במקום לטוס לחו"ל, והתחילו לשפץ בתים ומשרדים שעמדו ריקים. נהייתה דרישה ענקית", הוא מתאר. לדבריו, אחד היתרונות המרכזיים ב"תילתן", הוא העובדה שמדובר במכללה פרטית: "בגלל שהמדינה לא מתקצבת אותנו, היא לא מכתיבה לנו מה ללמד. אנחנו מלמדים רק מה שרלוונטי לתחום, והאוריינטציה היא תעסוקתית לחלוטין. זה חלק מסוד ההצלחה". בנוסף, אנחנו יכולים להעסיק גם מרצים בלי תארים אקדמיים, שהינם מובילי דעת קהל בתחום שלהם".
בשנת 2011 חל מפנה, כשהמכללה הקימה את בית הספר לעיצוב משחקים. "ראיתי שתלמידים רבים יורדים מהארץ כדי ללמוד עיצוב משחקים בחו"ל והחלטתי לפתוח בית ספר בישראל בדיוק באותה הרמה. במשך חצי שנה הסתובבתי בכל בתי הספר המובילים בעולם, יצרתי שיתופי פעולה ובחנתי מה היתרונות והחסרונות בכל אחד מהם. פתחנו בבת אחת מסלול של שלוש שנים אצלנו, ושוב כולם אמרו בזמנו שאני משוגע", הוא מספר ומדגיש, "היום כבר יש 150 תלמידים בבית הספר, ומתוך 12 הדמויות המובילות בארץ בתעשיית המשחקים, 3 קשורות לתילתן".
כשלפני 5 שנים מספר סטודנטים ניגשו ליששכרוב עם רעיון למשחק, הוא החליט להשקיע בהם מיליוני שקלים ולתת להם יד חופשית לחלוטין. לאחר 4 שנים, נוצר משחק המחשב המצליח "גריים". "תוך יומיים המשחק מכר בחצי מיליון דולר, ואנשים בכל רחבי העולם קנו אותו. נכון להיות יש מאות אלפים ברשימת המתנה כדי לרכוש אותו", הוא מתאר ומסביר, "כששאלו אותנו בהשקת המשחק מה צריך לעשות כדי שמשחק יצליח, אמרו שצריך משוגע אחד – ארז. נתתי להם 4 שנים לפתח ולא התערבתי בכלום, תוך השקעה של מיליונים. זו תחושת בטן, אבל גם חוכמת חיים וניסיון".
לדבריו, כל ההחלטות הגדולות בחייו שהובילו אותו ואת תילתן להצלחה היום, הגיעו הודות לקצת "שיגעון" ואומץ: "זה כמו שכשראיתי את אשתי לראשונה ידעתי שאתחתן איתה, וכמו שכשקניתי את הבניין שלנו משכנתי את כל מה שהיה. פתחתי לאשתי את בית הספר כי רציתי שיהיה לה הכי טוב שאפשר, וגם את בית הספר למשחקי מחשב פתחתי כדי שסטודנטים לא ירדו מהארץ. קיבלתי את ההחלטות לא מתוך מחשבה שהדבר יהיה כלכלי יום אחד".
כשהתחיל משבר הקורונה הוא הצליח לשמור על הסטודנטים - כשרק 4 מתוך 700 פרשו מהלימודים. "שנתיים לפני הקורונה העסקתי עובד שכל התפקיד שלו היה לאפשר לתילתן ללמד סטודנטים אונליין בכל העולם, הבנתי שזה הדבר הבא", יששכרוב מספר ומרחיב, "כשהקורונה התחילה בסין הייתה לי תחושת בטן שאנחנו הולכים לסגר והתחלנו להיערך מראש. שבוע לאחר שהתחיל הסגר כבר לימדנו באמצעות מערך אונליין מתוחכם. דאגנו להגיע לכל סטודנט הבייתה ולטפל בכל בעיה שעלתה. אפילו נסעתי להביא שולחן שרטוט לבית של תלמידה".
ומה הטיפ שלו לצעירים בתחילת דרכם? "חשוב ליהנות מהעשייה, כי אם לא נהנים זה לא שווה כלום. אל תלכו ללמוד משהו רק כי אמרו לכם שהוא כדאי".
רוצים לספר את הסיפור שלכם? רוצים לספר לנו על עסק שכדאי לנו להכיר? כתבו לנו: Business@mako.co.il