על עכברים וצרכנים

זה היה יכול להיות סיפור שמושתק בקלות אלמלא צרכנית גילתה אחריות והעלתה את מה שהיא גילתה לרשת.  מיכל וקסלשטיין (38) מחדרה בסך הכל התכוונה להכין שעועית בתנור לארוחת הערב ביום רביעי שעבר, לפני שנתקלה בדבר מחריד: "פתחתי שקית שעועית קפואה של סנפרוסט, ובגלל שזה מגיע בגוש קפוא, פוררתי את זה קצת בידיים לפני שזילפתי שמן זית. ראיתי גוש יחסית אפור, וחשבתי שזה שעועית שבושלה או שהיא קצת רקובה, והתכוונתי להשליך את הגוש לאשפה, כשלפתע הבנתי שאני מחזיקה ביד שפם", היא סיפרה.

וקסלשטיין ההמומה הבינה שגוש השעועית המקולקל היה למעשה ראש כרות של עכבר, ומיהרה לפנות ולהסב את תשומת ליבם של אנשי סנפרוסט.

לזכותם של החברה יאמר שהם מיהרו להגיע לאסוף את הממצאים, אבל שאר הטיפול במקרה מעט תמוה. הלקוחה התעקשה מול שירות הלקוחות שיסבירו לה מה קורה הלאה עם הדיווח - הרי רוב הסיכויים ששאר החלקים של העכבר מסתובבים איפשהו.

החברה התעקשה וטענה שהיא פועלת "בצינורות המקובלים", אבל התעקשותה של וקסלשטיין להבין האם המקרה דווח למשרד הבריאות עלו בתוהו. גם כשהציעו לה מוצרים חלופיים של החברה (להם סירבה), וגם שהוצע לה פיצוי כספי נדיב של 930 שקלים, הלקוחה סירבה לקבל את הפיצוי עד שיאמר לה מה קורה הלאה.

גם אנחנו פנינו למשרד הבריאות במקביל ושאלנו אותם האם הם מודעים למקרה הזה. משרד הבריאות לא הסכימו להגיד האם היו אלו אנחנו שגילנו להם על המקרה או לא, אבל הפלא ופלא: יום לאחר מכן יצאה מחברת תנובה, המשווקת את סנפרוסט הודעת ריקול על המוצרים שלה- שבוע(!) לאחר שהמקרה התרחש.

החברה התנצלה וטענה שהמקרה הוא מקרה נקודתי בלבד, והדגישה שכל שאר מוצרי החברה בטוחים לשימוש ולצריכה, אבל במקרה הזה הלקוחה פעלה באחריות כשהעלתה את המקרה לרשת, אחרת מי יודע היכן הוא היה נסגר.

אישה מחזיקה שטרות  (אילוסטרציה: Lady_Luck, shutterstock)
תיפרדו מהשטרות|אילוסטרציה: Lady_Luck, shutterstock

כבר לא רוצים שתבקשו את הקש

ביום שני האחרון הודק הסגר הכלכלי על ישראל. לא עוד תיקים מלאים במזומנים שנמסרים מהקונה למוכר בעסקאות שונות ומשונות. מהשבוע תוכלו לשלם לעסקים עד 6,000 שקל במזומן. השאר, באשראי בלבד.

חשוב להזכיר שהמגבלות האלה לא חלות על עסקה בין שני אנשים פרטיים. במקרה כזה המגבלה היא 15 אלף שקלים. במקרה ש מכירת רכב, שם תוכלו לשלם לקונה עד 50 אלף שקלים במזומן.

כל זה נראה הגיוני, בתיאוריה. ההון השחור הוא אחת הרעות החולות הגדולות של המשק הישראלי והמדינה מעוניינת לצמצם את השימוש במזומן כדי לקחת את החלק המגיע לה מכל עסקה. אלא שיש כאן שתי בעיות. ראשית, הון שחור, כשמו כן הוא: שחור. כאשר בעל עסק מוכן לקחת תשלום מופחת במזומן, הוא ממילא לא מתכנן להצהיר על הכסף בפני אף אחד. האם המגבלה הזו היא מה שישכנע אותו להתחיל לשלם מע"מ כחוק? קשה להאמין. יוקר המחיה המשתולל בישראל מעודד אקטיבית כל ניסיון להפחית בעלויות. לרוב, שני הצדדים בעסקה שמחים להעלים מס, רק כדי לקבל את מה רוצים במחיר שנראה הגיוני.

שנית, במסע אל צמצום המזומן יש יותר מדי שחקנים שגוזרים קופון, שבפועל משמשים כמתווכים בלבד. אי אפשר שלא להיזכר בסופר השכונתי שנהגנו לקנות בו, שחרט על דגלו לספק מחירים הוגנים לקונים. שלטים גדולים ליד הקופה התחננו בפני הקונים להשתמש במזומן, כדי שהחנות לא תפסיד את האחוזים שהיא משלמת לחברות האשראי.

החברות האלה, וגם הבנקים בתורם לוקחים את העמלה שלהם בעסקה שהם אינם צד בה. מדובר גם כך בגופי ענק שעסקים משלמים להם סכומי עתק. כעת ישלמו להם אפילו יותר.

אם המדינה רוצה לצמצם את השימוש במזומן, תועיל בטובה לספק שירות העברת כספים נטול עמלה לאזרחיה. כזה שיאפשר לבצע את הפעולה הפשוטה והעתיקה של תשלום בלי לצרף אורחים בלתי קרואים למסיבה. עד אז, אנשים ימשיכו לשמור חבילות של כסף במחבואים שונים. זה זול יותר.

סניף קרפור בוורשה (צילום: shutterstock)
מה חשבתם, שתקבלו הנחה?|צילום: shutterstock

השף צרפתי, הטעם הרע ישראלי

כמה אנחנו מופתעים ממה שקרה עם המוצרים הראשונים של קרפור שנמכרו בישראל? בכלל לא.

מי שמבקשת להיות איקאה של הסופרמרקטים הציבה בשבועות האחרונים מעמדים ממותגים עם הלוגו בסניפים של יינות ביתן. מה תמצאו שם? שוקולד, ריבה, בירה, עוגיות ועוד. אלא שהמיתוג התגלה כלא יותר ממיתוג. בפועל, המחירים הנמוכים נשארו בצרפת.

העוגיות יקרות יותר ב-68 אחוזים. הבירה יקרה ב-100 אחוזים. הריבה יקרה ב-200 אחוזים. זה לא מעט. הייבוא לישראל מייקר מוצרים, אין ספק. ובכל זאת, האם באמת זה מצדיק פערי מחירים כאלה? התשובה שלילית.

אולי ההבטחות עוד יתקיימו, וקרפור תמכור את מוצרי המותג הפרטי שלה, עליהם היא מרוויחה ממילא הרבה יותר, במחירים נמוכים יותר ממתחרים אחרים בארץ. אפשר רק לקוות. במקביל, היא תעשה את מה ששאר רשתות המזון עושות בדבקות כבר שנים ארוכות: מרוויחות הרבה מאוד על חשבון הצרכן הישראלי.

צבא סין יורה טילים לעבר מיצר טייוואן (צילום: חדשות)
צבא סין יורה טילים לעבר מצרי טאיוואן|צילום: חדשות

זאת לא מלחמת עולם שלישית, זה אירוע תקשורתי

המלחמה באוקראינה עדיין מתנהלת, וכבר אנחנו מוצאים את העימות האפשרי הבא. הפעם, סין נגד טאיוואן. או בעצם, נגד ארצות הברית. ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי בטאיוואן.

האלוף במיל. מתן וילנאי, שגריר ישראל בסין לשעבר וכיום נשיא שלוחת ISRAEL-UIBE, האוניברסיטה הסינית הבינלאומית בישראל, לא רואה מלחמת עולם שלישית בפתח, אלא בעיקר מפגן של כוח ושל תודעה.

"מלחמה בין סין לארה"ב היא הדבר האחרון שסין וארה"ב רוצות וצריכות וכמו העולם כולו גם ישראל. אירוע כזה הוא קטסטרופה גלובלית חסרת תקדים שלאחריה העולם והכלכלה כפי שאנחנו מכירים לא תישאר כפי שהייתה", הוא אומר.

"ביקורה של פלוסי שנעשה מיוזמתה ולא על דעתו של הנשיא ביידן (שמיהר להבהיר זאת לשי, נשיא סין) מעורר כעס ונותן תחושת התגרות בצד הסיני. שצדו נמצא במלכוד – מצד אחד, הוא לא יכול לעבור על סדר היום, ומצד שני- הוא לא באמת  מעוניין במלחמה. אז מה עושים במקרה כזה? פשוט מאוד-  נלחמים על התודעה שבסין יש לה משקל סגולי מאוד (משיקולים פוליטיים וציבוריים) וכמובן גם על העולם".

אם הספקתם לצפות בתמונות של תרגיל הענק הסיני מול חופי טאיוואן, זה לא מקרי. סביר להניח שאם תפתחו בימים אלה את הטלויזיה בסין, תקבלו תפריט צפייה לוחמני במיוחד שכולל סרטי צבא, סרטי מלחמה בדגש על סרטים שיש בהם הרבה טילי קרקע ויכולת נחיתה והרבה פטריוטיות.

"הבחירות לסין והקרב על התודעה בקרב הציבור חשובות מאוד. בימים אלה נשיא סין, שי, נערך להיכנס לכהונתו השלישית (דבר חסר תקדים בהיסטוריה הסינית) וכדי להבטיח שזה אכן יקרה, הוא מבין שעליו לייצר מפגן כוח פוליטי וצבאי – הן עבור האזרחים בסין ובעיקר עבור העולם. ואין כמו ביקור טעון שכלולה בו ארה"ב וטאיוואן כדי לעשות זאת. ועם כל זה, סין יודעת שעליה להיזהר – התחממות עם ארה"ב והתגרות ממושכת בה, היא הדבר האחרון שהעולם רוצה. אירוע כזה יכול להתפתח ולזרוע הרס ולשנות את העולם מקצה לקצה".

ומה עם ישראל? לפי וילנאי, אין לה סיבה מיוחדת לדאגה. הקשרים של ישראל עם סין וארה"ב טובים והדדיים. סין משתמשת ונעזרת רבות בטכנולוגיה הישראלית ובאקוסיטסם שלה בנושאים של חדשנות, טכנולוגייה ועוד. וסביר להניח שלסין אין כל כוונה לייצר אירוע בלתי הפיך. "ישראל תעקוב בדריכות אחר הביקור ותקווה שיעבור בשלום".

שופרסל (צילום: אבי דישי, פלאש 90)
שופרסל, העלתה את המחירים של המותג הפרטי|צילום: אבי דישי, פלאש 90

מה התייקר השבוע?

המדור שלנו השבוע הוא מעט יותר אופטימי אבל רק במעט.

  1. מחיר הדלק ירד השבוע בשקל וחצי ל-6.58 שקלים, לאחר שהגיע בחודש שעבר ל-8.08 שקלים. הסיבות להוזלה: היחלשות שער הדולר, ירידה במחירי הנפט והפחתת מס נוספת של חצי שקל.

    נכון לעכשיו ההפחתה בתוקף רק לחודש הקרוב, אולם ליברמן התחייב להפחית את מחיר הדלק תוך הפחתת המס עד ל-15 בנובמבר השנה בשקל שלם, ואת מחיר הסולר בחצי שקל עד ל-31 בדצמבר. ברשות המיסים ציינו כי הפסד ההכנסות ממיסים כתוצאה מההפחתות מוערך ב-354 מיליון שקל.
  2. דיפלומט דוחה את העלאות המחירים - עד לאחר החגים. ההחלטה הנוכחית הגיע בעקבות העליהום הציבורי על החברה, שעודד את רשתות המזון, ובראשון שופרסל וויקטורי להודיע כי הן לא מאשרות את ההעלאות.

    אבל לפני שתשמחו, דעו שהקמעונאים צריכים להתחייב בפני החברה כעת כי הם מסכימים למתווה שמשמעותו שהעלאת המחירים תיכנס לתוקף אחרי חגי תשרי.
  3. היבואנית הגדולה השנייה, קימברלי קלארק, אם תהיתם, לא התקפלה וכבר הודיעה לרשתות על עליית מחירים. החל מ-14.8 נשלם הרבה יותר על קטגוריות הנייר, החיתולים, המגבונים, ההיגיינה ומוצרי טיפוח וניקיון הבית.
  4. לפני שתכתירו את שופרסל כרובין הוד שעצר את העלאת המחירים בדיפלומט, תדעו שבשקט בשקט, במקביל היא מעלה את המחירים של המותג הפרטי שלה. לפי סטורנקס שבודקת את נתוני הקופות ברשתות, נמצא כי בהשוואה של חצי שנה 2021 מול חצי שנה 2022, אבקות כביסה באריזות שמשקלן מעל 6 ק"ג של המותגים הפרטיים התייקרו ב-27%; קמח של המותג הפרטי התייקר ב-9%, מותגי הטונה של המותג הפרטי התייקרו ב-8.5%, עוגיות שוקולד ציפס ב-4%, ופלים התייקרו ב-5.6% ועוגיות סנדוויץ' ב-13%.
  5. רפורמת "דרך שווה" יצאה השבוע לדרך. על פי הרפורמה החדשה, שהייתה לאחת מתוכניות הדגל של משרד התחבורה, הנוסעים יוכלו כעת לנסוע בכל דרך בה יחפצו, והיישומון יעשה עבורם את החישוב לכרטיס המשתלם ביותר בסוף החודש.  בין היתר, מנוי "חופשי חודשי ארצי" משתלם במיוחד, המאפשר נסיעות ללא הגבלה בכל הארץ, ב-225 שקלים בלבד; ומנוי "חופשי אזור 1" המאפשר לנסוע עד 40 קילומטרים מחוץ למטרופולינים תל אביב, ירושלים וחיפה, ב-99 שקלים בלבד.

    נסיעה בודדת בטווח של עד 15 ק"מ תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעבר בלתי מוגבל בין קווים בתוך 90 דקות. אוטובוס אזורי בטווח של עד 40 ק"מ יעלה 12 שקלים ונסיעה בטווח של עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים. על נסיעה מעל 120 ק"מ תשלמו 27 שקלים.

    התעריפים לנסיעה ברכבת יקרים יותר, ועומדים על 9 שקלים לנסיעה עירונית או מקומית (עד 15 ק"מ). נסיעה של עד 40 ק"מ תעלה 18 שקלים, על נסיעה של בין 40 ל-75 ק"מ תשלמו 24 שקלים, על נסיעה של עד 120 ק"מ 27 שקלים ומעל 120 ק"מ 48 שקלים.