חודש נובמבר, הידוע גם בכינויו ״חודש הקניות״, מצליח לסחרר לא מעט ישראלים ולגרום להם לבזבז הרבה יותר ממה שהם תכננו. השילוב בין ההנחות המפתות, אווירת חגיגת הקניות הכללית והנוחות בהזמנה באינטרנט, עושים את שלהם. אך בעבור חלק מהישראלים השופינג המוגזם לא מגיע רק בחודש נובמבר – עבורם מדובר בהתמכרות שמלווה אותם כל השנה. שוחחנו עם מספר שופהוליקים, ניסינו להבין מה עובר עליהם החודש, ואיך הם מתמודדים (או לא) עם הפיתויים שמקיפים אותנו החודש מכל עבר.
״אצלי זה ממש כמו סכר. יש חודשים שאני יכולה לא לקנות בכלל ולעצור את עצמי, אבל מהרגע שאני מתחילה את הקנייה הראשונה ומחייבת את האשראי זה רק הולך ומדרדר. כשהסכר נפרץ קשה מאוד לעצור אותי״, מספרת סתו ארגוב (25), מאמנת כושר מתל אביב שגאה להגדיר את עצמה כ״שופוהוליקית״.
תחביב השופינג מלווה אותה מילדות ועד היום. ״זה יכול להתחיל ממאתיים שקל עד לאלפיים בקניה אחת, זה תלוי מתי אני עוצרת. בשלב מסוים או שאני מצליחה לרסן את עצמי או שאני מקבלת שיקוף מחברות שלי שאומרות לי ׳חלאס, את לא חושבת שהגזמת?׳״, היא משתפת. ״כשעוד גרתי אצל ההורים והייתי חוזרת מקניות הייתי לפעמים מחביאה את השקיות כי אמא שלי הייתה אומרת לי: ׳סתו, לא חבל על הכסף שלך? את עובדת כל כך קשה ואז הולכת ומבזבזת הכל׳. היום אני כבר לא צריכה להחביא כלום מאף אחד כי אני גרה עם שותפות״.
היום היא עובדת כמאמנת כושר, ובהתאם קונה בעיקר בגדים ונעלי ספורט: ״זו ההתמכרות הכי גדולה שלי כי אני עובדת בתחום וכל הזמן סביב זה. אני מרגישה כל הזמן צורך לחדש את עצמי. משעמם לי ללבוש את אותו דבר כל הזמן ואני אוהבת להיות צבעונית. יש לי יותר מעשרים זוגות של נעלי ספורט וסטים כבר הפסקתי לספור. מכל מותג יש לי לפחות יותר מעשרה סטים״.
התחושה שממלאת אותה בכל פעם מדרבנת אותה לקנות עוד ועוד. ״אני מרגישה כיף, ממש חמימות ונעים בגוף, כי אני מתחדשת ומפנקת את עצמי. יש אנשים שעושים את זה דרך אוכל, יש אנשים שעושים את זה כשהם יוצאים להשתכר, אז אצלי זה מתבטא בקניות״, היא ממסבירה ומספרת, ״היה ערב למשל שהייתי בו מתוסכלת ומבואסת, ואחרי שקניתי באינטרנט נעליים של דוקטור מרטינס זה עשה לי טוב על הלב. הידיעה שיש פריט שנורא רציתי בדרך אלי הרימה לי את מצב הרוח״.
הרגע בו הפריט מגיע אליה הוא השיא. ״הרגע בו הקנייה מגיעה הוא אפילו יותר מרגש. אני מקבלת הודעה שהחבילה הגיעה לדואר ואם אני לא אוכל לקחת אותה באותו הרגע אני אשלח את שותפה שלי להביא לי אותה כמה שיותר מהר. קשה לי לחשוב שההזמנה שלי הגיעה ואני לא אראה אותה באותו היום״, היא מספרת.
אך לפעמים, היא יכולה גם להתחרט: ״יש רגשות אשם, אבל הם בדרך כלל מגיעים כמה ימים אחרי. אני בדרך כלל קונה ומתרגשת, וכמה ימים אחר כך אומרת ׳וואי, באמת הייתי צריכה את זה?׳. לרוב אני בסדר עם זה, כי אני נזכרת שממש רציתי את הפריט הזה וחשבתי עליו, אז כנראה שהוא צריך להיות שלי. בסופו של דבר הקניות ממלאות אצלי תחושת בריחה כיפית״.
כמה את הולכת לבזבז החודש?
"זה אתגר לא פשוט. קשה להבין כמה פעמים ביום אני נכנסת לאתרים ויוצאת מהם. אני כל היום נכנסת, מסתכלת על מבצעים, יוצאת ושוב ושוב נכנסת. אני מנסה להזכיר לעצמי שאני לא צריכה את זה כי עשיתי קניות גם בחודש הקודם וההזמנות בדיוק הגיעו. החודש עוד לא קניתי, אבל אני לא אשקר שאני מחכה לבלאק פריידי כי מרגיש לי ששם יהיו המבצעים הטובים ביותר״.
ארבע הזמנות ביום
״אין בן אדם אחד בכל העולם שיעבור את כל חודש נובמבר ולא יתפתה למודעה אחת. לגמרי יוצא לי לקנות יותר״, מספרת עדי בורג, בעלת משרד דיגיטל המתמחה במגזר הדתי. ״זה יכול להגיע למצב שאני מוצאת את עצמי עושה ארבע הזמנות ביום, ממש ברמה היום יומית. ביום של הבחירות למשל אלו יוגה יצאו ב-30 אחוז הנחה, מה אני לא אקנה? ברור שאני אקנה״.
מספלי קפה, דרך פיג׳מות לילדים ועד לתיקים ממותגי על בינלאומיים – קניות תופסות אצל בורג נפח מרכזי ביום יום. ״אני יכולה להוציא אפילו עשרות אלפי שקלים בחודש מיוחד כזה, אבל אני ידעתי והתכוננתי לכך מראש. יש פריטים שרציתי ושמרתי במיוחד להנחות בחודש נובמבר. אני יודעת שבסוף החודש תגיע חריגה באשראי והתכוננתי אליה. זה כמו שיפוץ, את יודעת איך את מתחילה ולא יודעת איך את גומרת״, בורג מספרת.
כבר קשה לבורג למצוא מקום להכל בבית. ״מי שבא אלי הבייתה בפעם הראשונה תמיד בהלם מהכמות. אין ספק שהיום אנחנו חיים בתרבות של שפע מטורף. אני מנסה מצד אחד להרגיש שברוך השם אני לא מחסירה מעצמי כלום, ומצד שני כן לעשות לפעמים סטופ״, בורג אומרת וצוחקת, ״הארון שלי מפוצץ ברמה שביום הבחירות תפסתי את עצמי קונה עוד ארון כי היה עליו סייל, כדי שיהיה מקום לכל הקניות החדשות״.
את לא מרגישה שאת קצת שטחית?
״לדעת לקנות טוב זו אומנות וזה ממש לא דבר שטחי. יש היום היצע מאוד גדול וצריך לדעת איפה, מתי וכמה לקנות״, בורג אומרת ומפרטת, ״חשוב מאוד לעשות בדיקות, לשמור צילומי מסך ולהשוות מחירים לאורך זמן. בשנה שעברה קניתי למשל בנובמבר תיק ולנטינו קטן ושילמתי עליו מחיר זול ברמה פסיכית. שווה להתכונן מראש להנחות הגדולות, כי זה יכול להיות מאוד מאוד משתלם״.
"הרגשתי שאני חייבת שיהיה לי את זה"
ויש גם כאלו שהחליטו לשים את התחביב היקר הזה מאחור. פנינה שמאי (56) מרמת גן, היום מנהלת משרד במרפאה, הצליחה להפסיק את ההתמכרות לאחר שנים עמוסות בשופינג. ״במשך שנים היה לי סוג של פומו – הרגשתי שאני חייבת שיהיה לי את זה ואת זה, ודאגתי מה יקרה אם לא אקנה את זה עכשיו וזה יעלם. יש תמיד התרגשות מאוד גדולה לקראת משהו חדש, וברגע שיש אותו זה נעלם״, היא נזכרת, ״בשלב מסוים התעוררתי עם ארונות מלאים והתחלת לפנות. הבנתי בעצם כמה כמויות של בגדים יש לי״.
היום, שמאי כבר לא קונה ללא הכרה: ״פעם לא הצלחתי לסנן, לחשוב או להפעיל שיקול דעת – כלום. קניתי הכל מהכל. לפני כמה שנים הפסקתי כשהתחלתי לעבוד בחנות יד שנייה והבנתי כמה פריטים חדשים לחלוטין מגיעים לשם, ממש עם תווית. הבנתי שתמיד יהיה משהו יותר יפה, חדש ומרתק, אבל יש גבולות ואי אפשר יותר להתנהל כך״.
המבצעים של חודש נובמבר כבר לא מרגשים את שמאי. ״אני כל הזמן מקבלת הודעות על מבצעים אבל אני לא שם ולא במקום הזה יותר. פעם הרגשתי בתקופות האלו שאני חייבת לראות מה יש לכל החנויות להציע לי, אבל היום אני מראש נמנעת ולא הולכת למקומות שיגררו אותי לרצות לקנות. אני יודעת שזה מיותר לי. גם היום המצב עבורי ומורכב, עצם העובדה שאני צריכה להיות במניעה היא לא פשוטה בכלל״, היא מודה.
הרוב המובהק הן נשים
על פי הערכות המרכז הישראלי להתמכרויות, כ-6 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל סובלת מהתמכרות לקניות. ״רק כחמישית מאובחנים ומטופלים, זאת בשל הלגיטימיות של התופעה בחברה ובתרבות הצרכנית שלנו. הרוב המובהק של המתמודדים עם התמכרות לקניות הן נשים. רבות מהן מתמודדות עם הפרעה נלווית כגון דיכאון וחרדה״, מסביר מיתר יחיאלי, עובד סוציאלי, מטפל ומרצה במרכז הישראלי להתמכרויות.
איך יודעים אם אתה סתם אדם שאוהב קניות, או מכור באמת?
לדבריו, חודש נובמבר מהווה טריגר עבורם לכל דבר: ״חודש נובמבר על שלל הפרסומים והמבצעים שלו, יכול להוות טריגר למתמודדים עם התמכרות לקניות, כמו שבעבור המתמודד עם התמכרות לאלכוהול כניסה לחתונה בה כולם שותים אלכוהול היא טריגר. כשכמות הגירויים היא כל כך גדולה וכשרמת המניפולציות עלינו כצרכנים לקנות עוד ועוד היא אדירה, יחד עם בדידות הולכת וגוברת שהחיים המודרניים מביאים, תופעת ההתמכרות לקניות הולכת ומתרחבת. למתמודדים עם התמכרות לקניות לא חסרים גירויים המעוררים רצון לשוטט באתרי קניות גם בשאר השנה, אך בתקופה זו רמת הגירויים עולה אף יותר״.