אורית לא אוהבת שמזכירים לידה את המילים "משחקי קופסא". בזמן שהיא התאמצה ללדת את בנה השני, בעלה דניאל שיחק עם חברים במשחק הקופסא "קטאן" עד השעות הקטנות של הלילה. "דניאל פשוט 'שכח' לחזור הביתה. כשהזעקתי אותו והגענו לחדר לידה הוא פשוט ישב בצד ונרדם מהעייפות. גם בלידה עצמה הוא בקושי נכח וראו שהוא עייף - לקח לו הרבה יותר זמן להתאושש ממני", מספרת אורית.
דניאל וחבריו לא היחידים שמעדיפים לבלות ערב בבית ולשחק יחד מסביב לשולחן. טרנד משחקי הקופסא חזר לאחרונה למחוזותינו ויותר מבוגרים לוקחים חלק פעיל ונפגשים יחד כמה חברים כדי לבלות ביחד ערבים שלמים המוקדשים למשחק. אם בעבר שיחקו בעיקר במשחק מזל וקובייה, הרי שהיום משחקי האסטרטגיה הם אלו השולטים בשוק ומובילים להתמכרות של מבוגרים רבים.
"בשנים האחרונות אנחנו בהחלט רואים עליה במכירות משחקי הקופסא שחזרו לאופנה", מעידה נועה בן אבו, סמנכ"ל השיווק ברשת עידן 2000, "עליה זו באה לידי ביטוי בשיעור של כ-30% במכירות עד כה כאשר לקראת החורף ישנה עליה נוספת במשחקי הקופסא". בין משחקי הקופסא המבוקשים ביותר בישראל אפשר למצוא קלאסיקות כמו "מונופול" ו"רומיקוב" הוותיקים ולצידם משחקים חדשים כדוגמת "שעת שיא" ו"קטאן".
גם לדברי דני הרו, מנכ"ל חברת משחקי האסטרטגיה "הקוביה", חלה עלייה במורגשת במכירות בשנה וחצי האחרונות. "אנשים מיצו את המסכים ורוצים לחזור יותר לתקשורת בן אישית ומה שהיה פעם. אני בעיקר שומע מהורים שקונים משחקי קופסא כדי להוציא את הילדים מהמחשב או מהטלפון ומתמכרים לעניין בעצמם. פתאום הם מגלים מחדש את הילדים ובני הזוג. המשחקים של היום משלבים הרבה אסטרטגיה, חשיבה ומקוריות - זה מאתגר וגורם לך לגלות מחדש יכולות שקצת התנוונו".
זול יותר מאלכוהול
מדובר בטרנד בקנה מידה עולמי, שצבר תאוצה בעשור האחרון. מאות משחקים חדשים מורכבים ומגוונים יוצאים מדי שנה, חנויות ייעודיות משווקות אותם, מגזינים עוסקים רק בהם, ואחת לשנה אף מתקיים בגרמניה, בירת משחקי הקופסא העולמית, ה- Spiel des Jahres - האוסקר של משחקי הקופסא.
"בישראל מורגשים הניצנים הראשונים של הטרנד אבל השאיפה שלנו היא שזה יחשב למיינסטרים כמו 'חדרי בריחה' למשל", אומר רואי אנואר, מנהל קבוצת Unbored With Board Games - משחקי לוח בישראל בפייסבוק, "אנחנו פעילים בתחום כבר עשר שנים. אבל אז לא היו הרבה חובבים ואלו היו יותר אנשים ששיחקו משחקי תפקידים ופחות משחקי קופסא. היום יותר ויותר אנשים מגלים את התחום מחדש, בייחוד בשנתיים האחרונות. אם בעבר המשחקים התבססו יותר על מזל היום משחק יכול להתקיים במשך שש שעות ומבוסס על אסטרטגיה, חשיבה והגיון".
לא רק תקשורת בין אישית ונוסטלגיה הם אלו שהביאו לעלייה בהתעניינות ההולכות וגוברת במשחקים, אלא גם החיסכון הכלכלי. "אומנם המשחקים לא זולים, בטח אלו שמתורגמים לעברית, אבל אם שעה בחדר בריחה עולה 250 שקלים עבור ביקור אחד, באותו סכום בדיוק מובטחת לכם שעות רבות של הנאה", משווה רואי.
את ערבי היציאות לפאבים, מסעדות ומועדונים מחליפים היום מפגשים ביתיים שעורכים אנשים החברים בקבוצות השונות בפייסבוק ומפרסמים מועדי מפגש ומזמינים חברים מהקבוצה לקחת חלק. "אם בעבר הייתי צריך לצאת לפאב כדי לפגוש חברים או בת זוג פוטנציאלית ורק האלכוהול היה מחסל לי את התקציב השבועי, היום אני יכול לפגוש אנשים חדשים ומעניינים בבתים של אנשים תמורת עשרה שקלים. המון מהחברים הטובים שלי כיום הכרתי דרך הערבים המיוחדים האלה ואפילו בת זוג פוטנציאלית", מספר גיא, חבר פעיל ומארגן ערבי משחק ביתיים, "יוצאים גם המון שיתופי פעולה עסקיים ממפגשים כאלה. אתה מכיר אנשים לעומק אפילו במפגש הראשון. רואה איך הם חושבים, מה מעניין אותם, איך הם מתנהגים. זה שדרוג ממועדון חשוך ורועש".
בעקבות הפריחה המחודשת זיהו את הפוטנציאל גם בעלי עסקים שונים. לסיאל אורן, חובב מושבע ועובד פאב בשם בית במרזח היה רעיון איך למתג מחדש ערב חלש ולגרום לו להיות אחד הערבים המצליחים ביותר בשבוע.
"יום ראשון היה בעיקרון יום מאוד שקט אצלנו. לפני שנתיים הצעתי לבעלים לפרסם ליין ערבי משחקי קופסא. בהתחלה פרסמנו ואנשים הביאו איתם משחקים וישבו לשחק בפאב. היום יש לנו כבר ספרייה ענפה משלנו שכל אחד יכול לבוא ולבחור מתוכה משחק, מדריכים שמסתובבים בין השולחנות ועוזרים ובערך 200 אנשים כל לילה שמשחקים משש בערב עד שתיים בלילה. לפעמים אנחנו ממש נאלצים לסלק אותם", הוא מספר.
באירופה ובארה"ב חזרתו של הטרנד התחיל כבר לפני עשור כחזרה נוסטלגית למשחקי ילדות. הטרנד צבר תאוצה אחרי שאנשים היו תקועים שלושה עשורים בתוך המסכים חיפשו אינטראקציה חברתית פרונטלית ורמת המשחקים עלתה בכמה דרגות. "אומנם יש משחקי מחשב עם מיקרופון ומצלמה המאפשרות שיחה עם מי שמשחק מולך אבל היה געגוע לדבר מוחשי", מנסה אורן להסביר את הביקוש הרב שיש לערבים כאלה
גם עסקים שמארגנים ערבי הכרויות הבינו את הפוטנציאל הטמון בארגון ערבי משחקי קופסא שגורם לאנשים להשתחרר ולאווירה להיות יותר נינוחה. לאחרונה גם התחילו מלונות בארץ לארח סופי שבוע המוקדשים לחובבי המשחקים ומציעים פנסיון מלא ואולם פרטי המוקדש למשחקים לטובת האורחים.
כיום משחקי הקופסא יוצרים עולם שלם של חוקים, דמויות ומקומות שיוצרים למשתמש חוויה כוללת ומלאה. אסטרטגיה הם שם המשחק ודימיון הוא המוטיב המוביל. למי שעדיין לא נסחף בטרנד, אלה הם המשחקים שאתם חייבים להכיר, מהקלאסיקות ועד משחקים למתקדמים.
שם המשחק: קטאן
חברה משווקת: הקוביה
מאיזה גיל: 10
שחקנים: 3-4
כמה זמן: 75 דקות
עלות: 220 שקלים
הוראות: אי חדש התגלה, מלא במשאבים המחכים לניצול, והמרוץ מתחיל - מי יהיה הראשון שיוכיח את חזקתו על האי? המתיישבים של קטאן משלב אסטרטגיה, מזל וגם משא ומתן קשוח עם החברים שלכם. משחק שבו כל אחד מהשחקנים מנסה לבנות קהילה משגשגת על האי הלא מיושב, על ידי בניה של כפרים, ערים וכבישים שיחברו בניהם. בהיעדר אלו תוכלו לסחור במשאבים מול הבנק או מול השחקנים האחרים ולא אחת תוכלו לשמוע במהלך המשחק צעקות בנוסח "מה נתת לו עכשיו בוץ?- הוא יבנה עיר!".
שם המשחק: Ticket to Ride
חברה משווקת: הקוביה
מאיזה גיל: 8
שחקנים: 2-5
כמה זמן: 30-60 דקות
עלות: 300 שקלים
הוראות: מטרת משחק הלוח היא לבנות מסילות רכבת בין ערים שונות. זוכים בנקודות ניצחון על עצם בניית המסילות וכן על השלמת מסלולים ("כרטיסים") בין נקודות שונות על המפה. המשחק כולל סט מושקע ובו תבנית פלסטיק בה יש תאים נפרדים לקרונות השחקנים, תא לאחסון הקלפים ואפילו שקית נוספת עם קרונות חילופיים, למקרה שחלק מהקרונות נאבדים. מדובר במשחק מוצלח שאינו מורכב להבנה או להסברה, ומתאים גם לחובבי משחקים בתור משחק קצר וגם לאנשים מתחילים בתחום.
שם המשחק: Colt Express
חברה משווקת: הקוביה
מאיזה גיל: 10
שחקנים: 2-6
כמה זמן: 40
כמה עולה: 199 שקלים
הוראות: בcolt השחקנים הופכים לשודדי רכבת נועזים כאשר הם מתחרים ביניהם בעת ובעונה אחת והמטרה היא להפוך לפושע העשיר של המערב הפרוע. המשחק מורכב מבניית אסטרטגיה אישית וניסיון להגן עליה מול שחקנים אחרים שינסו לגבור עליכם בדרכם לשלל הגדול.
שם המשחק: Dixit
חברה משווקת: הקוביה
מאיזה גיל: 8
כמה שחקנים: 3-6
כמה זמן: 30 דקות
כמה עולה: 180 שקלים
הוראות: dixit הוא משחק קלפים חברתי. האתגר של כל שחקן הוא לתאר את קלף עם תמונה לשאר השחקנים בצורה ברורה אך לא ברורה מדי. המשחק מעודד יצירתיות ודמיון, ומאפשר אינטראקציה פסיכולוגית קלה בין השחקנים.
שם המשחק: סופר טקטיקו
חברה משווקת: אורדע
מאיזה גיל: 8
כמה שחקנים: 2
כמה זמן: 60 דקות
כמה עולה: 109 שקלים
הוראות: משחק לוח אסטרטגי ששומר על פופולריות גבוה מאז יצא לראשונה ב-1988. השחקנים נדרשים להשמיד את חיילי צבא האויב ללכוד את דגלו ולהביאו לצבאם. השחקן שתפס את דגל האויב והביאו לאי הנמצא בשטחו.
שם המשחק: Abalone
חברה משווקת: foxmind
מאיזה גיל: 7
כמה שחקנים: 2
כמה זמן: 20 דקות
כמה עולה: 62 שקלים
הוראות: משחק חשיבה שבו נדרשים השחקנים לתכנן ולחזות מהלכים על מנת לתקוף ולחמוק מהיריב. המשחק המורכב מלוח משושה עם מגרעות להנחת גולות, תעלות צדדיות ו-28 גולות בשני צבעים. לכל משתתף 14 גולות מסודרות על לוח המשחק, כאשר כל שחקן בתורו מזיז כדור אחד, שניים או שלושה לכל כיוון בתנאי שכל הכדורים מוזזים באותו כיוון ובכדי להתקדם ולהדוף את הגולות של היריב. המנצח הוא השחקן אשר הצליח להדוף לתעלה הצדדית 6 גולות של היריב.
שם המשחק: QWIRKLE
חברה משווקת: foxmind
מאיזה גיל: 6
כמה שחקנים: 2-4
כמה זמן: 30
עלות: 135 שקלים
הוראות: משחק חשיבה של צורות וצבעים. המטרה היא להתאים שורות אריחים באותו צבע וצורה כאשר מי שיוצר שורה של 6 אריחים זוכה בבונוס.
שם המשחק: קאג'ונגה
חברה משווקת: foxmind
מאיזה גיל: 8
כמה שחקנים: 3-6
כמה זמן: שעה ויותר
כמה עולה: 140 שקלים
הוראות: האי קאג'ונגה הוא משחק הרפתקאות תחרותי המשלב קבלת החלטות, ניהול משאבים ולקיחת סיכונים. השחקנים הם הניצולים על אי בודד ומתחרים במסלול רצוף הפתעות בדרך לסירת ההצלה ולאוצרו האגדי של הפיראט "שחור הזקן".
שם המשחק: ג'נגל ספיד
חברה משווקת: foxmind
מאיזה גיל: 7
כמה שחקנים: 2-10
כמה זמן: 15 דקות
כמה עולה: 70 שקל
הוראות: משחק קליל של כושר הבחנה ומהירות תגובה. המטרה היא לחטוף טוטם עץ כאשר מגלים שני קלפים זהים. גם כאן, בדומה ל"טאקי" הקלאסי תוכלו למצוא קלפים מיוחדים המשנים את התבנית המנצח הוא השחק הראשון שנותר ללא קלפים במשחק.
שם המשחק: רומיקוב
חברה משווקת: קודקוד
מאיזה גיל: 7
כמה שחקנים: 2-4
כמה זמן: 30 דקות
כמה עולה: 55 שקלים
הוראות: המשחק הקלאסי שהקדים את טבע בתור הייצוא הישראלי המצליח ביותר. אחד משלושת משחקי המשפחה המשוחקים והנמכרים בעולם. מטרת המשחק היא להיות הראשון שהוריד את כל האריחים שלו מהתושבת, שילב אותם ברצפים או בקבוצות וצבר בדרך זו את מירב הנקודות.
שם המשחק: מונופול
חברה משווקת: קודקוד
מאיזה גיל: 8
כמה שחקנים: 2-6
כמה זמן: שעה ומעלה
עלות: 154 שקלים
הוראות: המשחק המוכר מכולם, שהפך כבר בשנה הראשונה לשיווקו למשחק הנמכר ביותר באמריקה. משחק צבירת נכסים ועושר הידוע בעולם אשר המנצח הוא המשתתף הכי עשיר מכולם והמטרה היא להיות המתמודד האחרון שנותר במשחק לאחר שכל היתר פשטו את הרגל. המשחק מתבסס על קניה ומכירה של נכסים, השכרת נכסים, לקיחת משכנתא ועוד. ואם זה לא עניין למבוגרים, אף משחק הוא לא למבוגרים.
יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il