מחלקת האבדות של רכבת ישראל ממוקמת ביציאה מרכבת מרכז-'סבידור'. שתי מכולות מלאות באלפי פריטים שהנוסעים שכחו תופסים כל פינה, כולל מגירות מלאות במפתחות, טלפונים סלולריים, מטענים, אוזניות איירפודס, מאות משקפי שמש רובם יוקרתיים, תעודות זהות, ארנקים, דרכונים, כרטיסי רב קו.

אם בעבר נאלצו עובדי הרכבת לנסות לאתר את החפצים, כיום איציק שטרית וצוות עובדיו הצליחו לשדרג את המחלקה לרמה כזו, שהם משתמשים בכל האמצעים כולל ברשתות החברתיות כדי לאתר את הנוסעים ששכחו את רכושם.

"אנחנו שכללנו לאורך השנים את שיטות החיפוש שלנו אחר נוסעים ששכחו את הציוד שלהם ברכבות, ועושים מאמצים כבירים לאתר אותם. מה שיפה בעבודה הזו שהיא מאתגרת מאוד, אבל יש המון סיפורים מרגשים שאנחנו לומדים דרך הפריטים האלו, ובעצם גורמים לאנשים לאושר", הוא מספר.

כמו מה למשל?

 "היה מקרה למשל של אברך ששכח תפילין עם כמה אלפי יורו. על פי הנהלים אנחנו צריכים למסור לידי המשטרה טלפונים סלולריים, מזומן ותכשיטים. במקרה של האברך הייתה לי תחושה שנגיע אליו. החלטתי לחרוג מהנוהל, למרות שעברו כבר חודשיים מהרגע שנמצאה האבדה,  וכעבור ארבעה חודשים איתרנו אותו. החיוך והאושר של אותם נוסעים שווה כל מאמץ שהשקענו. אנחנו עובדים מהנשמה, מהלב, זה אופי העובדים במחלקה להפוך עולמות לאתר את הנוסעים".

אחד המקרים הכי מצחיקים, מספר שטרית, היה כאשר בחור צעיר באמצע שנות העשרים לחייו איבד את טבעת הנישואין שלו שלוש פעמים.

"אשתו אמרה לו שבלי הטבעת הוא לא חוזר הביתה. מתברר שהוא היה מוריד את הטבעת במהלך הנסיעה כי לחצה לו על האצבע ומצא אותה. הוא קפץ מאושר", שחזר שטרית. "והיה מקרה של ילדה שאיבדה דובי שהיה יקר לה, שכן היא נקשרה אליו רגשית, ועובדי הרכבת מצאו לה אותו לאחר עבודה קשה ומאומצת ומאז היא ואימה נמצאים בקשר עם עובדי הרכבת".

השבת אבדה: סיר חריימה

בראש מצעד הפריטים שנוסעים מאבדים ברכבת: מטריות, בגדים, מגבעות, נעלי צבא וספורט, תיקים לרוב של חיילים, אוזניות-איירפודס כולל כיסויים, טלפונים ומטענים, משקפי שמש, ארנקים, מחשבים, בגדים, קסדות לאופניים וקורקינט, מדי צבא, מכשירי שמיעה. "באחד המקרים אתרנו אדם בן 85 שאיבד מכשיר שמיעה בסכום של 6,000 שקל. צריך היה לראות את ההתרגשות והשמחה על פניו", סיפר שטרית.

מה הפריטים הכי מוזרים שאנשים שכחו?

"זה קרה ביום שישי האחרון", שטרית נזכר. "נוסע שעשה את דרכו מתל אביב לבאר שבע ירד במהירות מהרכבת כדי לתפוס את האוטובוס האחרון בדרך הביתה. עובדי הניקיון שערכו סריקות ברכבת נדהמו לגלות סיר מלא בקובנה (מאכל תימני) שהנוסע שכח מתחת למושב שלו. כמה מושבים קדימה מצאו עובדי הניקיון סירים מלאים בממולאים וחריימה".

אבידות ומציאות ברכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
אבידות ומציאות ברכבת|צילום: באדיבות רכבת ישראל

החזרתם לו את זה או שאכלתם?

"תכל'ס אין לנו הרבה מה לעשות עם סירי אוכל. כי אין להם שום סימן זיהוי או טלפון למי הם שייכים", הוא צוחק וממהר לספר: "לפני כמה ימים נוסעת שנסע מבאר שבע לתל אביב שכחה שקית עם שתילים של לואיזה ונענע שאותם התכוונה לשתול בחצר ביתה או באדנית במרפסת".

והיו נוסעים ונוסעות ששכחו עוד דברים הזויים: שקיות מלאות בתחתונים, מוצרי היגיינה, טיטולים, שיניים תותבות, כיסא גלגלים ותחזיקו חזק: קביים.

קביים?

"אין לי מושג איך הנוסעים שכחו כיסא גלגלים או קביים ואיך הם ירדו מהרכבת בלעדיהם, אבל עובדה שקרו מקרים כאלה. בחלקם הצלחנו לאתר את אותם אנשים והחזרו להם את הציוד", אומר שטרית בחיוך, "כל יום יש לנו הפתעות חדשות בתוך השקיות שאנחנו מקבלים, אבל אנחנו עושים הכול כדי לאתר את הנוסעים ולהחזיר להם את רכושם".

 

אבידות ומציאות ברכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
אבידות ומציאות ברכבת|צילום: באדיבות רכבת ישראל

מחזירים לחיילים נשקים

מידי יום מגיעים שקים כחולים מלאים בפריטים שהנוסעים שכחו מכל תחנות. תחנת הרכבת בבאר שבע צועדת בראש מצעד הפריטים האבודים.

"יש הרבה חיילים ששוכחים נעליים צבאיות, כומתות, שקי שינה, תיקים ומזוודות", ציין מנהל מחלקת האבדות, "אני חושב שהבעיה של הנוסעים ברכבת ישראל, ובכלל זה החיילים, שהם לחוצים מדי להגיע ליעד, ובעיקר בנסיעות קצרות הם שוכחים את הציוד שלהם. הנוסע הישראלי הוא מאוד לחוץ ולא רגוע, יחסית לנוסעים במדינות אחרות, ולכן מידי יום אנחנו מקבלים פה שקיות מלאות בפריטים שהם שכחו. לא פעם מדובר גם בפריטים יקר ערך מבחינה רגשית וכספית".

שטרית מציין כי היו גם מקרים בודדים שחיילים שכחו רובים ואקדחים ואלה הוחזרו להם באמצעות המשטרה ורשויות הצבא.

אבידות ומציאות ברכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
אבידות ומציאות ברכבת|צילום: באדיבות רכבת ישראל
אבידות ומציאות ברכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
אבידות ומציאות ברכבת|צילום: באדיבות רכבת ישראל

הציוד שלא נדרש לטיפול המשטרה, נתרם לעמותות שונות שעובדות מול רכבת ישראל, אבל על פי נתוני הרכבת כ-35 אחוזים מהפריטים מוחזרים לבעליהם. "בעבר המספר עמד בקושי על 15 אחוזים בלבד" מתגאה שטרית.

בחודש ממוצע יש בין 5,000 ל-6,000 פריטים שנוסעים איבדו. "הבעיה שחלק מהנוסעים לא יודעים שיש מחלקת אבדות ברכבת, או שהם מעדיפים לוותר על פריטים שלא נחשבים יקרים בעיניהם ולא מגיעים אלינו", ציין שטרית, "חשוב לנו שיידעו שיש פה מחלקת אבדות מאורגנת מאוד והלקוחות שלנו לא יתייאשו, כי יש סיכוי גדול שימצאו את האבדות שלהם. רק שיגיעו אלינו או יצרו קשר דרך מוקד שירות הלקוחות".