אין ספק כי מגיפת הקורונה ובמיוחד תקופת הסגר שיבשה את השגרה שלנו. הצד הטוב הוא שהיא  גם הכריחה אותנו לחשוב מחדש על מערכת היחסים שלנו עם הזמן ואיך אנחנו מנהלים אותו בפועל לעומת איך אנחנו רוצים לנהל אותו באופן אידיאלי.

הקורונה זימנה לנו פחות עבודה (ולחץ), סגרה בפנינו בילויים כמו מסעדות, שופינג, תרבות, חוגים או ספורט. אבל גם נתנה לנו הזדמנות לבלות בחיק המשפחה ולהבין שאנחנו בעיקר מעוניינים לשמר דברים מסוימים ולוותר על אחרים. גולשי אתר Thrive Global  התבקשו לסכם 9 דברים שלמדו על ההתנהלות היום יומית שלהם ואיך הם שידרגו אותה בזכות הקורונה :


1. לא צריך מולטיטאסקינג. "למדתי במהלך הזמן הזה שריבוי משימות הוא הרסני ושמדובר למעשה בסוג של הפרעה עצמית", כותב אחד הגולשים. "לא רק שמעבר בין דבר לדבר לא חוסך בזמן, אלא  מאריך את הזמן שלוקח כל פעולה. החלפת מיקוד בין משימות שונות מנקז אנרגיה והורס את המיקוד שלכם. דרך חכמה יותר לעבוד היא להתמקד בכוונה במשימה אחת בכל פעם עם הפסקות מתוכננות קבועות. תופתעו לכמה עוד תוכלו להשיג". 


2. לחשוב על כמות לא על איכות. רובינו נאלצנו לעבוד מהבית מוקפים בילדים ברקע. מאז תקופת הסגר, הרבה אנשים העידו שהם למדו לחלוק ביעילות את בין העבודה שלהם לבין הילדים. 

"מאז שהקורונה התחילה, הייתי חייבת לחלוק את שעות העבודה שלי עם בתי בת השלוש", מספרת גולשת אחרת. "בתחילה הייתי לחוצה מהמחשבה על ההפרעות הבלתי פוסקות. אבל אז קרה משהו קסום: הבנתי שזה לא קשור לכמה זמן שאני מבלה במשימה או פרויקט נתון, אלא כמה ערך יוצא מזה. זה עזר לי מאוד לתעדף את מה שמביא לי את הערך הרב ביותר, וכתוצאה מכך אני יכול עכשיו לעשות יותר ממה שהייתי עושה".


3. קבעו לוחות זמנים נוקשים ועמדו בהם. "בעבר, אם רציתי להשקיע זמן בכתיבה בבלוג שלי או בקידום, הייתי דוחה את זה לסוף היום או לרגע שיש לי זמן פנוי. זה כמובן לא היה מתבצע אף פעם", מספר גולש. "בזמן הסגר, ידעתי שאני הכי רענן בבוקר ותחמתי לי שעה כל בוקר לכתוב. הידיעה שיש לי רק שעה ושהיא קבועה לי בלוח הזמנים עודדה אותי לכתוב והידיעה שיש לי רק שעה להקדיש לכתיבה מיקדה אותי מאוד. זה בהחלט משהו שאמשיך בו אחרי הסגר".


4. תהיו מודעים לזמן שאתם מבזבזים ברשת. "פעם ביליתי הרבה מזמני בתוך סמארטפון שלי", כותב גולש אחר. "הייתי בודק את המיילים שלי ומבלה במדיה חברתית בכל פעם שהיו לי כמה דקות בין פגישות או כשהייתי בתור בחנות. בזמן הזה הבנתי שכל הרגעים הקטנים האלה מסתכמים בלא מעט לאורך היום".

"החלטתי במקום זה לשים את הטלפון בצד ולתת למשל למחשבות לנדוד בשקט, לעשות מדיטציה ותרגל נשימות", הוא מספר. "זה אולי לא יעזור לכל אחד אבל הי, אם תהיו כל היום בסמארטפון ולא תנסו - איך תדעו מה עובד לכם"?

אשת עסקים מדברת עם קולגות בשיחת וידאו (אילוסטרציה: fizkes, shutterstock)
תאמו עם בני משפחתכם את השעות בהם יש לכם פגישות עבודה כך שתערו אותן ללא הפרעות|אילוסטרציה: fizkes, shutterstock


5. למדו כל יום משהו חדש. הקורונה הביאה לאינפלציה באנשים שרוצים ומעוניינים תרום מהידע שלהם בחינם. הין אם זה מתוך כוונה טובה או לקידום עצמי. הרשת התמלאה בעשרות פודקאסטים, הרצאות זום וובינרים. "בכל יום אני דואג להשלים משימה יצירתית אחת, לצרוך פודקאסט, מאמר או הרצאה שקשורה לתחומים שמרתקים אותי. זה גורם לי  לצמוח בתור בן אדם ועושה אותי עובד יותר טוב", מעיד אחד הגולשים.


6. קבע היכן אינך יכול לבזבז את זמנך. "הכלי לניהול זמן הטוב ביותר שאימצתי הוא תכנון שבועי מראש", כותב אחד הגולשים. "כדי לעשות זאת, אני מתכנן תחילה לאן הזמן שלי לא יכול ללכת. אני לוקח את לוח השנה שלי ומתחיל בכך שאני כולל את לוח הזמנים של כל שאר האנשים שאצטרך לקחת בחשבון. זה כולל שיעורי בית ספר של ילדיי, שיעורי בית, פעילויות ומפגשים. זה נותן לי תמונת מצב ריאלית של השבוע הקרוב כדי שאוכל לתכנן בהתאם ולנהל את הציפיות מעצמי בצורה יותר מציאותית".

"על ידי ניהול זמני בדרך זו, הצלחתי להשיג שפע של זמן שבו אני עושה מה שאני צריך, אני לא קוטע את המשימות או את התכנונים שלי בכלל בלת"מים ויודע להתאים לכל יום את המשימה שלו לי לוח הזמנים שנקבע מראש ומתחשב בכל הפעילויות שאני נדרש להיות נוכח בהם השבוע".


7. קודם תעשו את מה שעושה לכם טוב. "נהגתי לתעדף את זמני על סמך מה שצריך לעשות במקום מה שיביא לי הכי הרבה שמחה ושלווה", כותבת גולשת. "כשאתה כל הזמן רודף אחרי השעון ומנסה להשלים משימות, אתה מפסיק לחוות את החיים".

"עכשיו, עם ההפסקה הכפויה, התחלתי להעריך את זמני ולחשוב איך אני מנצלת אותו. אני מתעדפת את הפעילויות והרגלים המייצרים שמחה, במקום לתקתק משימות ברשימות המטלות. כתוצאה מכך הפכתי להיות הרבה יותר סבלנית, יותר ממוקדת ונוכחת יותר. "


8. תפסיקו להקדיש את החיים שלכם לעבודה. "לפני תקופת הסגר חייתי על  טייס אוטומטי", מעידה גולשת אחרת. "לא רק שהשקעתי בטירוף בעבודה, אלא השתמשתי בזמן האישי כדי להשלים דברים שלא הספקתי לעשות בשעות העבודה ושלא באמת רציתי לעשות. נהגתי להתגאות שאני עובד 12 שעות ביום כמו איזה תג כבוד מעוות". 

"החודשים האחרונים לימדו אותי שלקחתי את הזמן החופשי שלי כמובן מאליו. כתוצאה מכך, אני עכשיו בררנית לגבי באופן בו אני מבלה את זמני, באופן אישי ומקצועי כאחד. עכשיו, ניהול הזמן שלי לוקח בחשבון לא רק את העבודה אלא את הדברים שאני רוצה לעשות ולהתפתח בהם באופן אישי וגם למדתי סוף סוף גם לנוח ולהתבטל ולהרגיש לגמרי בסדר עם זה".


9. לשים את המשפחה בראש. "כמאמן לניהול זמן אני חושב על הזמן כל הזמן", מספר גולש. "אבל מה שלימדה אותי הקורונה היא כיצד להיות יותר מכיל באסטרטגיות ניהול הזמן שלי מבחינת המחשבה לא רק על מה שעובד בשבילי, אלא על מה שעובד עבור המשפחה שלי. 

"אני ומשפחתי הבנו שהמפתח המכריע ביותר להצלחה שלנו הוא קביעת לוח זמנים גלוי לכל אחד מבני המשפחה, כולל הילדים, כך שכולם יידעו מה כולם עושה ומתי. בדרך זו אנו לא מפריעים זה לזה במהלך פגישות או שיעורים חשובים ואנחנו נמנעים מאי נעימויות וההפרעות בזמן שאנחנו עובדים."