תיק המצלמות בעכו

לפני מספר שנים התנהל בבית המשפט לתעבורה בעכו תיק עקרוני במסגרתו נבחנה שאלת האמינות והתקינות של מצלמות המהירות א-3, בהן משתמשת המשטרה לתיעוד עבירות מהירות ועבירות מעבר צומת באור אדום.

המדינה הסתמכה על חוות דעת של מכון התקנים הישראלי בדבר תקינות תוצאות המדידה של המצלמות, ואילו הנהגים טענו כי מערכת א-3 אינה אמינה ואין לסמוך על התיעוד שלה כראיה בהליך פלילי.

במהלך המשפט המשטרה העידה בין השאר את מר אילן כרמית, בכיר לשעבר במכון התקנים, שסיפר כי נכח בניסויים שנערכו למערכת א-3 בחו"ל לצורך הוכחת אמינות התוצאות שהיא מספקת.

אלא שבהמשך המשפט חלה תפנית חדה בעלילה כשמר כרמית הודה כי לא נכח בכל הניסויים כפי שהעיד תחילה. במרץ האחרון הפרקליטות הודיעה כי בכוונתה להעמידו לדין בגין עדות שקר ושיבוש הליכי משפט, בכפוף לשימוע.

תפנית זו הובילה את בית המשפט לכלל מסקנה שהמדינה לא הוכיחה את תקינות המכשיר, והנהגים שהיו צד להליך זוכו מהעבירות המיוחסות להם בכתב האישום.

בעקבות פסק הדין המדינה הגיעה עם כלל הנהגים בתיקי א-3 להסדרי טיעון מקלים במיוחד, במסגרתם כתבי האישום תוקנו לעבירות ללא נקודות והסתיימו בקנסות מתונים בלבד, גם כשהיה מדובר בעבירות חמורות מסוג הזמנה לדין.

חוות הדעת שהמדינה מסתירה

המשטרה השקיעה כסף רב בהטמעת המצלמות ונראה שהיה קשה לה לוותר על הפרויקט שעלה כסף רב. לכן, המדינה פנתה לטכניון בכדי שיערוך ניסויים ויבחן את תקינות המערכת ואמינותה.

לאחר קבלת חוות הדעת מהטכניון המדינה ממשיכה לאכוף עבירות מהירות וחציית צומת באור אדום באמצעות מצלמות א-3, אך אינה חושפת את חוות הדעת שקיבלה מהטכניון בצורה מלאה ושקופה.

טיפול משפטי מעכב הרשעה

לנוכח השתלשלות האירועים משרדנו מאגד בימים אלה נהגים שקיבלו בתקופה האחרונה דו"חות ממצלמת א-3 ומעוניינים להצטרף לניהול תיק עקרוני בדבר תקינות ואמינות מערכת מצלמות א-3.

דו"ח מהירות או חציית צומת באור אדום כולל חיוב בקנס ורישום נקודות חובה במשרד הרישוי. בנסיבות חמורות, כמו מהירות גבוהה במיוחד או מעבר צומת כשהאור האדום ברמזור דולק 5 שניות ויותר, בעל הרכב מקבל זימון לבית המשפט לתעבורה, שם הוא צפוי (אם יורשע) לפסילת רישיון הנהיגה בפועל, פסילה על תנאי, קנס מכביד ונקודות.

כל עוד הדו"ח מצוי בטיפול משפטי פעיל בבית משפט התיק מסווג כתיק מב"ד (מצריך בירור דין). המשמעות היא שעד שלא מתקבלת הכרעה בנוגע לאותו דו"ח, אין צורך לשלם את הקנס והנקודות אינן חשופות למשרד הרישוי.

טיפול משפטי בתיק שדן בשאלה עקרונית מצריך השקעה כספית רבה, בין לצורך מימון שעות העבודה של עורך הדין ובין לצורך קבלת חוות דעת של מומחים מטעם ההגנה, והבאתם לעדות בבית המשפט על מנת לסתור את חוות הדעת ועדויות המומחים מצד המדינה.

כאשר מתאגדים מספר רב של נהגים אצל עורך דין, העלות הכספית שכל אחד מהם נדרש לשלם זולה משמעותית מזו שנהג יחיד צריך לשלם לבדו.

עו
עו"ד חזי כהן|צילום: צילום עצמי

הצלחת ההליך המשפטי יכולה להוביל לזיכוי מהעבירה של מי שהצטרפו לתיק העקרוני, ולביטול הקנס, הנקודות והעונשים הנלווים.

משרדנו פתח חלון הזדמנויות מיוחד, לזמן מוגבל, עבור נהגים ובעלי רכבים שקיבלו דו"חות מצלמה מסוג א-3. מוזמנים להצטרף.

עו"ד חזי כהן עוסק בדיני תעבורה

הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה
המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל