סוף טוב הכל טוב: השופטת אסתר שטמרמבית המשפט המחוזי בלוד אישרה הסכם פשרה לפיו כ-3,500 לקוחות לאומי קארד שנותרו להם נקודות לפני ביטול השיטה ייהנו מכרטיס כניסה לסרט בחינם.
בתחילת 2012 הודיעה לאומי קארד ללקוחותיה כי עד סוף השנה תבוטל תכנית ההטבות וכי יש להם שנה לממש את הנקודות שצברו.
בפועל, הרבה מלקוחות התכנית לא הספיקו לממש את הנקודות, ואחד מהם הגיש נגד החברה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בה טען כי ביטול התכנית היה שלא כדין ובניגוד להוראות המפקחת על הבנקים.
לדברי המבקש, לאומי קארד מחקה את כל הנקודות שנצברו ללקוחותיה בצורה שרירותית ובניגוד לתקנון שהיא עצמה הכתיבה. הוא טען כי לפי פרשנות התקנון, האפשרות לממש את הנקודות אינה מוגבלת בזמן ולכן מדובר אף בהפרת חוזה, הצגת מצג שווא ועוד.
לאומי קארד טענה מנגד כי ביטול התכנית נעשה לטובת הלקוחות, ובמקומה הוקמה "תכנית הפינוקים". היא העלתה גם טענות נוספות וביניהן – שאין לה חובת נאמנות כלפי הלקוחות בעניין הנקודות שכן לא מדובר בכספם, וממילא אין להן שווי כספי קבוע.
החברה אף פנתה למפקחת על הבנקים כדי להבהיר את תמיכה במהלך, וזו הודיעה כי אינה רואה בו כל דופי אם כי בזמנו היא לא אישרה את המהלך בכתב.
לאחר משא ומתן ארוך בין הצדדים הם הגיעו לבסוף לפשרה, לפיה הלקוחות שלא מימשו את הנקודות יוכלו לקבל בחינם כרטיסי קולנוע. בתחילה סוכם על קולנוע גלובוס מאחר שגלובוס נקלעה לקשיים ועומדת בפני פירוק, נקבע כי לאומי קארד תפעל למציאת חלופה בתוך 3 חודשים.
גם לך מגיע כרטיס?
קבוצת הזכאים לפי הסכם הפשרה כוללת את הלקוחות שנותרו לרשותם מעל 20 אלף נקודות והם עשו שימוש בנקודה אחת לפחות מינואר 2011 ועד דצמבר 2012 – ערב ביטולה של התכנית. לפי חישוביה של לאומי קארד יש כ-3,500 לקוחות כאלה.
בנוסף נקבע כי כל סכום שלא ימומש על ידי הקבוצה (ועד 750 אלף שקל) יועמד לזכות חבריה במסגרת התכנית החדשה.
כנהוג בהליכים אלה, הסדר הפשרה הובא לידיעת היועץ המשפטי לממשלה שהודיע כי אינו מתנגד לו. גם השופטת אסתר שטמר, שההסדר הובא לאישורה, מצאה אותו ראוי, הוגן סביר והחליטה לאשר אותו.
השופטת הסבירה כי השאלות המשפטיות, כמו מהי פרשנות התקנון והאם המשיבה הייתה רשאית לסיים את התכנית באופן חד-צדדי, אמנם לא באו על פתרונן אך הדגישה כי "הסדר הפרשה משקף את התלבטויות הצדדים בעניין זה באופן ראוי", שכן הוא מעניק פיצוי אישי לנפגעים העיקריים מביטול התכנית: הלקוחות שעשו שימוש בנקודות אך נותרה להם יתרה משמעותית.
בהמשך נקבע כי על הצדדים להגיש את נוסח המודעה לפרסום 10 ימים אחרי שיוחלט לאיזה בית קולנוע חלופי להעביר את ההטבה, ולאחר אישורו תפורסם המודעה בעיתונים יומיים ובאתר האינטרנט של לאומי קארד.
הסכם הפשרה לא כלל הסכמה לגבי הגמול למבקש והשכ"ט לעורך דינו, ולפיכך השופטת פסקה לפי שיקול דעתה – 40 אלף שקל למבקש עבור טרחתו, הזמן והמשאבים שהושקעו בתביעה, ו-110 אלף שקל לעורך הדין.
ב"כ המבקש: עו"ד צביקה מצקין
ב"כ המשיבה: עו"ד יחיאל כשר, עו"ד עופר שובל
עו"ד רון זהבי מייצג בתביעות ייצוגיות
עורך הדין לא ייצג בתיק