בעלי אתרים יודעים כי שם המשחק באינטרנט הוא טראפיק, דהיינו תנועת גולשים. ככל שיותר אנשים מבקרים באתר באופן תדיר, כך הסיכויים למשוך מפרסמים ולהרוויח כסף גדולים יותר. בין מיליוני האנשים שמקימים אתר במטרה להרוויח מזה דמי כיס, או לתחזק את התחביב שלהם באמצעות בלוגינג, יש גם כאלה שסוחרים בשמות מתחם (דומייניים), ובעיקר מקווים לטוב.
מייק (זאפי) זאפולין הוא אחד מאותם יזמים שהצליחו להרוויח ממסחר בדומיינים - שוק שעל פי ההערכות מגלגל כ-2.5 מיליארד דולר בשנה. בין ההצלחות שלו ניתן לרשום את המכירה של הדומיין בירה.קום (beer.com) תמורת 7 מיליון דולר, קרדיטקארדס.קום (creditcards.com) שנמכר בסכום של 2.75 מיליון דולר, ושופ.קום (shop.com), שתג המחיר שלו עמד על 3.5 מיליון דולר.
זאפולין, שיגיע לארץ בחודש הבא ל"ועידת ישראל לעסקים", שייך לאסכולה של האופטימיים. אלו שלא ממש מתרגשים מההשלכות האפשריות של המשבר הפיננסי הנוכחי על ענף האינטרנט, ומזהים בשוק כזה את פוטנציאל הזדמנויות הרכישה שהוא כולל. "למרות שהמצב הנוכחי של הכלכלה הוא עגום, האינטרנט מהווה נקודת אור ומאפשר לעשות עסקים בהיקף גדול יותר מאי פעם", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "כיום, 21% מהתכנים נצרכים בפלטפורמה המקוונת, אולם רק 7% מהכסף שמופנה לתעשיית הפרסום מגיע בסוף לאינטרנט. הפערים הללו ילכו ויצטמצמו".
איך הגעת לתחום של מסחר בדומיינים?
"הגעתי מתחום ה-Informercial, שם הייתה לי חברה שהתמחתה בהפקת תכנים עצמאיים ופרסומות", הוא נזכר. "אולם, בשנות ה-90 הבנתי שזה מאוד יקר לעסוק בענף הטלוויזיה, וחשבתי לעצמי שהיה נחמד אם הייתי משיג לעצמי רשת פרטית שתאפשר לי לשדר כל הזמן, 24 שעות ביממה". באותה תקופה האינטרנט עדיין היה בחיתוליו, וזאפולין היה מוקסם מהתופעה המקוונת. "גיליתי את האינטרנט והתאהבתי בזה. אני מגיע מתחום השיווק הישיר ומהר מאוד הבנתי שמדובר בהזדמנות מדהימה, ואני חייב להבין את האופן שבו אני יכול להשתלב בזה".
מבחן הסופר בול
במהרה, מצא זאפולין את נוסחת הקסם שתאפשר לו להזרים לכיסו מיליוני דולרים בתקופה קצרה יחסית. "הבנתי שאם יהיה בבעלותי דומיין בקטגוריה פופולרית, אוכל להתחיל לתחזק את האתר, להעלות אליו תכנים ולייצר מהטראפיק הכנסות. בעידן שבו יותר ויותר אנשים התחברו לרשת זה נראה לי מודל מוצלח".
על מנת להחליט אילו דומיינים כדאי לרכוש, ביצע זאפולין את "מבחן הסופר בול", אירוע רב רייטינג, שמושך אליו מדי שנה את המפרסמים הגדולים בארה"ב, ומגלגל מיליוני דולרים. "הכנתי רשימה של הקטגוריות הכי פופולריות שהופיעו באירוע, וזיהיתי שעיקר המודעות היו בתחום של היהלומים, מחשבים ומכוניות", הוא אומר. "בראש הרשימה היו פרסומות לבירה. כשהקלדתי את המילה beer בדפדפן, הגעתי לאתר חובבני למדי, שבו הופיעו תמונות של צעירים שותים בירה".
מהר מאוד גילה זאפולין שהאתר נמצא בבעלותו של בחור בן 21 מקולורדו, שעל מנת למשוך מפרסמים הציב באנר בראשית העמוד ובו נכתב: "אנחנו צריכים מפרסמים על מנת שנוכל לשתות יותר". זאפולין פנה אליו וביחד הם חברו לאנשים שעסקו בתחום שיווק המשקאות, במטרה להגיע לחברות הבירה.
"ב-1998 הצעתי לו שארכוש 80% מהאתר, תמורת סכום של 80 אלף דולר. הוא הסכים, ווהתחלנו לתחזק ביחד פורטל בירה, שהיו בו תכנים שעסקו באופן ייצור בירה, מהי הבירה הפופולרית ביותר וכיו"ב. הטראפיק התחיל לגדול במהירות, והמפרסמים לא איחרו לבוא".
לאחר זמן קצר הגיעה גם הזדמנות הפז: "קיבלנו טלפון מאחת ממבשלות הבירה הגדולות בעולם, Interbrew, שהביעה את רצונה לרכוש את הדומיין. "3 חודשים בלבד לאחר שהשקענו 80 אלף דולר, מכרנו את הדומיין תמורת 7 מיליון דולר. הייתי מאוד נרגש, וגם הנער שבבעלותו היו 20% מהאתר לא האמין שהוא עתיד לקבל למעלה ממיליון דולר".
יהלומים לנצח
עם ההצלחה בא התיאבון. זאפולין, יחד עם שותפו אנדרו מילר, איתו הקים את חברת Internet Real Estate Group, החל לחפש אחר דומיינים סקסיים נוספים, והקטגוריה הבאה אליה נכנס הייתה ענף היהלומים. "ראיתי שיש הרבה מאוד פעילות בתחום, ושהאינטרנט יכול לספק הרבה מאוד מידע על יהלומים", הוא מספר.
זאפולין גילה שהדומיין הנחשק בענף, diamond.com, נמצא בבעלותה של חברת תוכנה, שלא הבינה בכלל איזה אוצר יש בידיה, ולכן לא עשתה עם זה כלום. "רכשנו 80% מהפורטל תמורת כ-300 אלף דולר, והתחלנו להציף את האתר בתכנים. הקמנו פורטל די שטחי, ומהר מאוד מכרנו אותו לבני שטיימנץ (יהלומן ישראלי, נ"פ), והחזרנו את ההשקעה שלנו עם רווח מסויים". מאוחר יותר נמכר הדומיין בסכום של 7.5 מיליון דולר.
כשמשוחחים עם זאפולין, קשה שלא להבחין בחיוך שמשתרע על פניו כאשר הוא מדבר על תחום העיסוק שלו, אפילו דרך אפרכסת הטלפון. ניכר שזאפולין אוהב את מה שהוא עושה - וזה לא קשה כאשר באמתחתו אקזיטים מוצלחים, וכאשר הוא נחשב למומחה בתחומו ומוזמן לכנסים שונים במטרה לספר את סיפור ההצלחה שלו.
בסביבה המשברית הנוכחית, האם קיימים היום עוד דומיינים שאפשר לרכוש ולמכור במיליוני דולרים?
זאפולין: "במציאות הנוכחית צריך להתמקד בתחומים שדווקא 'נהנים' מהמצב הכלכלי הקשה. דוגמה אחת לכך יכולה להיות דומיין שכולל מילה הקשורה לחיסכון, ולא קשור למשהו שמצריך הוצאה כספית. לא הייתי רוכש היום אתר שעוסק במכירת מכוניות, אלא מתמקד בתחומים שמאפשרים לאנשים לחסוך כסף. אילו הדברים שעתידים להצליח בטווח הקרוב".
זאפולין לא רק מייעץ אלא גם עושה - בבעלותו הדומיין Insurence.com, לצד דומיינים אחרים כגון: שוקולד.קום, ג'ינס.קום, ופטנט.קום. דומיינים אחרים, כגון קומפיוטרס.קום (Computers.com), הוא כבר הספיק למכור. את הסכום זאפולין לא חושף, אבל קל להניח כי גם במקרה הזה מדובר היה במיליוני דולרים.
"חלק מהדומיינים שבבעלותי הולכים טוב, ובחלק מהם מדובר באתרים קטנים שאנחנו עדיין מחפשים אחר אפשרויות להגדיל אותם", הוא מודה. "אני לא תמיד קונה במטרה למכור. יש גם דומיינים שאני רוצה להחזיק לתקופה ארוכה, כמו מיוזיק.קום. אני תמיד ממשיך לחפש אחר הטרנדים הבאים במטרה להחזיק דומיינים אסטרטגיים בתחומים הללו".
ומה לגבי ההשלכות של המשבר על תעשיית הפרסום המקוון? הרי לכך עתידות להיות השלכות גם על המסחר בדומיינים.
"זה נכון ששיעור הגידול בענף הפרסום המקוון נמצא בהאטה, אבל הוא עדיין גדל, וזה רק ילך ויגדל בשנים הקרובות. מפרסמים נוטשים עכשיו את ערוצי הפרסום המסורתיים, ונוהרים לעבר האינטרנט, שבו אפשר למדוד את הפרסום ולייצר ROI (החזר על ההשקעה, נ"פ) גבוה".
טראפיק שווה כסף
יש לך טיפים למי שמחפש אחר דומייניים שעשויים להימכר בסכומים גבוהים?
"בתחום ה'ירוק' והאנרגיה החלופית אפשר למצוא דומיינים טובים. אפשר לחשוב על כל מיני קומבינציות ולרכוש אותם היום במחירים מאוד מאוד זולים, להוסיף לזה תכנים, לייצר הכנסות, ולמכור את זה בעתיד במחיר מאוד גבוה. זה לא מצריך השקעה כספים גבוהה או יכולות טכנולוגיות מיוחדות - התחום הזה הוא סוג של 'המערב הפרוע'".
תחומים נוספים שזאפולין מאמין בהם הוא המכשור הרפואי, גלובליזציה ואפילו ברק אובאמה. "אני לא בהכרח יודע מה עשוי לתפוס, אבל אני ממשיך כל הזמן לרכוש דומיינים ולמכור אותם תמורת עשרות אלפי דולרים. גם היום יש חברות שמחזיקות בדומיינים שווים במיוחד, מבלי להבין מה יש להן בידיים", הוא טוען.
מה תוכל לתרום למי שחושב להיכנס לתחום המסחר בדומיינים?
"קודם כל למצוא את התחום שמרגש אותך. יש הרבה מאוד דוגמאות של אנשים שלקחו את ההתלהבות שלהם לתוך העולם המקוון, והחלו לעשות מזה כסף באמצעות פרסומות. דוגמה אחת לכך היא מייקל ארינגטון, שהקים את הבלוג הטכנולוגי טק-קראנץ' מתוך אהבה לדבר, וכיום מתחזק את אחד הבלוגים הפופולריים ביותר בתחום. דוגמה אחרת ניתן למצוא בקנדה, שם החליט יזם צעיר להקים אתר דייטינג חינמי, תחת הדומיין plentyoffish.com, שבמהירה צבר תאוצה וכיום מגלגל מיליוני דולרים מפרסומות מדי חודש. גם הבלוג bankoholic.com, בלוג בתחום הבנקאות שהקים צעיר אמריקני, ולאחר תקופה לא ארוכה מכר אותו תמורת 20 מיליון דולר".
זאפולין מתכנן לפרסם בקרוב ספר ובו כלים למציאת דומיין טוב וטיפים ליצירת מוניטין, מהימנות וטראפיק. בינתיים הוא מוכן לספר שהכי חשוב זה למצוא את הדרכים להגדלת הטראפיק, וליצור לאתר נוכחות גבוהה במנועי החיפוש. "כל אחד שיודע להשתמש ב-Word יכול להיכנס לתחום הזה ולהצליח", הוא טוען. "רק חשוב למצוא את הדבר שמלהיב אותך".
כמי ששרד את בועת האינטרנט הקודמת, בתחילת שנות ה-2000 - המצב היום דומה?
"המצב די דומה. גם אז היו בוול סטריט הערכות שווי מוגזמות ומחוץ לפרופורציה, ואנשים החלו לאבד אמון באינטרנט. בפועל, יותר ויותר אנשים התחברו לאינטרנט והתחילו להרגיש יותר נוח בסביבה האינטרנטית, בין אם מבחינת השימוש בדואר אלקטרוני ובין אם באפשרות לבצע רכישות און-ליין".
"ב-2001 אני לא התרגשתי מהבועה, והמשכתי לרכוש דומיינים מחברות שהתייאשו מהאינטרנט. אנחנו ראינו במצב ההוא הזדמנות, כמו גם במצב הנוכחי. חשוב שאנשים לא ייבהלו מהמיתון או יעשו את אותם טעויות כמו במשבר הקודם, ויעריכו כי שום דבר לא ילך יותר - אלא דווקא יחפשו אחר הקטגוריות שיכולות להרוויח מהמצב הנוכחי".
העסקאות הגדולות של מייק זאפולין:
Beer.com - נמכר לחברת אינטרברו תמורת 7 מיליון דולר.
Shop.com - נמכר לחברת אולטרא אינטרנשיונל תמורת 3.5 מיליון דולר.
Diamond.com - נמכר לחברת אודימו תמורת 6 מיליון דולר.
Telephone.com - נמכר לחברת השקעות תמורת 2 מיליון דולר.
* זאופלין גם היה מעורב בעסקת מכירתם של Computer.com, College.com ו-Timeshares.com תמורת סכומים שלא פורסמו.