עמוק בתוך המשבר הפיננסי שמעיב על כלל התעשיות ומאיים לפגוע בסקטורים השונים, מעניין להיזכר כיצד נפתחה שנת 2008. למרות שהיו כמה נביאי זעם שהתריעו על הסופה הפיננסית שמתקרבת, או על בועת הווב 2.0 שמאיימת להתפקע, מרבית התעשייה עדיין התמוגגה על 2 אקזיטים מוצלחים שהתרחשו בסצינת האינטרנט הישראלית בסוף 2007, זו של קוויגו ושל ידע, בתקווה שאלו יהוו את נקודת הפתיחה עבור 2008.
ואכן, השוק המקומי לא היה צריך להמתין זמן רב עד שנרכשה עוד חברת אינטרנט ישראלית, והפעם על-ידי ענקית של ממש שאף פעם לא ביצעה רכישות בישראל. בפברואר הודיעה יאהו כי היא רוכשת את פוקסי טיונז, בסכום מוערך של 30 מיליון דולר. עסקה זו הרעישה את התעשייה המקומית משתי סיבות: היא לוותה בפנטזיה שזוהי רק ההתחלה של שנה מרובת אקזיטים, והיא הוכיחה כי מודל עסקי, משהו שלפוקסי טיונז לא היה, הוא בגדר המלצה בלבד. לסטארט-אפיסטים המקומיים נותר רק להתמוגג - הווב 2.0 חי, קיים וימשיך לבעוט. מילת המפתח, הם חשבו, היא טראפיק ולא כסף.
אז החלה בצורת של ממש. אומנם, פה ושם נמכרו חברות ישראליות, אולם אלו היו במחירים נמוכים באופן יחסי, שלא תמיד הצדיקו את שם התואר "אקזיט" ולא הפיחו הרבה תקווה בקרב היזמים המקומיים. כך, נאלצה תעשיית האינטרנט המקומית להסתפק בעיקר באירועי מינגלינג מתוקשרים, החל ממסיבת יום העצמאות עם ג'ף פולבר, דרך האירוע שהפיק הבלוג משאבל וכלה בביקור המסוקר של סרגיי ברין בגאראז' גיקס. האקזיט, כך קיוו היזמים, אולי יגיע מהתחככות בסלבריטאי האינטרנט.
היום, כשהעיניים כבר נשואות לפתחה של 2009, היזמים הישראלים כבר יותר מפוכחים. מילת המפתח היא הישרדות, והחיפוש אחר מקורות מימון חדשים ומוצרים שישפיעו על אומת הגולשים נמצא בשיאו. על-פי IVC, מתחילת השנה נסגרו 42 חברות אינטרנט ישראליות, ובהתחשב בכך שגל הפיטורים עוד לא מאחורינו, והמיתון עשוי להגיע למשק הישראלי רק ב-2009, סביר כי השנה הבאה תתאפיין במספר גבוה יותר של חברות אינטרנט שייסגרו, ובמספר נמוך יותר של אתרי ווב 2.0 ואפליקציות חביבות.
המשולש הרומנטי
השקט התעשייתי של הגזרה המקומית הושפע רבות מהרעש שאיפיין את הסצינה העולמית. שם, התברר לנו ב-2008, לא חסרים סיפורי גבורה וטרגדיות. מעל הכל, בלט השנה המשולש הרומנטי: גוגל-יאהו-מיקרוסופט. סאגת השלישייה הזו הכתיבה כמעט את כל המהלכים של השנה, והיא עתידה לאפיין גם את השנה הבאה.
הצעת הרכש של מיקרוסופט ליאהו, בפברואר השנה טרפה כביכול את הקלפים. 44.6 מיליארד דולר היו מקבלים בעלי המניות של יאהו, לולא בן אדם אחד שמנע זאת - ג'רי יאנג. מייסד יאהו, שנקרא לשורות החברה על מנת להשיב אותה לימי גדולתה, התנגד, ונאלץ לחזות בטלטלות שעברו על החברה, ובהידרדרות המניה, שאיבדה מתחילת השנה 48% מערכה.
בניסיון לטרפד חיבור בין השניים, הציעה גוגל ליאהו לחתום על הסכם לשיתוף פעולה, ולרגע מצאה את עצמה יאהו במקום שכל כלה הייתה רוצה להיות: 'קרועה' בין שני מאהבים קלאסיים. הראשון הוא הגבר המוצלח, האהוד - זה שכמעט כולם רוצים להיות בקרבתו (גוגל), ואילו השני הוא הגבר האובססיבי, ששום דבר לא מצליח לעצור אותו בדרכו אל המטרה (מיקרוסופט).
אופס - עשיתי זאת שוב
בין התלבטות וחיבוטי נפש מחד גיסא, ונסיבות הגורל, מאידך גיסא, נותרה יאהו לבד במערכה, כששני המחזרים חוזרים למקומם הרגיל - לחימה ישירה זה בזה. מיקרוסופט, שמנייתה איבדה 44.6% מתחילת השנה, החלה להשליך יהבה על תחום ענני מיחשוב, מתוך הבנה שזו הזירה האמיתית שבה יתנהל המאבק ב-2009. אולם, גם מיקרוסופט הוכיחה כי היא קצת מיואשת - בניסיון לשכנע את הגולשים לנטוש את מנוע החיפוש של גוגל, יצאה מיקרוסופט בתוכנית קצת פתטית - תשלום כספי על כל חיפוש שיתבצע במנוע החיפוש שלה. תוכנית זו, מיותר לציין, לא דגדגה לשאילתא של גוגל.
גם גוגל, שמנייתה איבדה 56% מתחילת השנה, לא קפאה על שמריה השנה. 2008 הייתה השנה שבו הוכיחה גוגל כי אין תחום שנמצא מחוץ להישג ידה, וכי רק היא יכולה לשקוד על מיזם שאפתני, כמו פיתוח הדפדפן כרום, מבלי שזה ידלוף לתקשורת. גוגל, כך מתלחששים הבלוגרים, עשויה להיכנס גם לשוק מערכות ההפעלה, ולמעשה אין תחום שחסין בפניה. עם זאת, גם גוגל לא עמידה בפני כישלונות, ולפני כחודש היא הודיעה על סגירת העולם הווירטואלי שהקימה - Lively, שאמור היה להתחרות בסקנד-לייף. גם הניסיון להתחרות בוויקיפדיה, באמצעות Knol, לא נשא פירות.
בין 3 הענקיות, שיחקה גם ענקית המחשבים - אפל. זו השיקה השנה את הטלפון הכה פופולרי ה-iPhone, והצליחה להיות במרכזה של כל חרושת שמועות אפשרית בשוק הסלולר, אבל לא רק שם. גל השמועות המרכזי שאפף את החברה עסק במצבו הבריאותי של מייסד ומנכ"ל החברה, סטיב ג'ובס, כאשר כל שמועה שנפוצה, בין אם הייתה שקרית ובין אם לאו, השפיעה על מניית החברה, שאיבדה מערכה 56% מתחילת השנה. מלבד השמועות, גם אפל לא נעלה את 2008 בלי פדיחה משמעותית אחת - הגרסה החדשה של ה-iPhone הושקה בצל של תורים ארוכים, ולצד לקוחות רבים שלא הצליחו להפעיל את המכשיר שלהם והפילו את שרתי החברה.
תסתכלו עליהן - תראו אותנו
הפריחה של סצינת הבלוגים הטכנולוגיים עיצבה אף היא, במידה רבה, את שנת 2008. כל חברת אינטרנט חדשה שהוקמה זכתה למספר לא מבוטל של פוסטים, שגררו לאחר מכן עלייה משמעותית בטראפיק. ה"טק-קראנץ' אפקט" קוראים לזה בתעשייה. אולם, ימים ספורים לאחר מכן חזרו האתרים להסתפק רק במאות גולשים.
דוגמה אחת לבאזז שנוצר סביב חברת אינטרנט התרחשה באוגוסט. אז התפרסם שחבורת יוצאי גוגל השיקו מנוע חיפוש מתחרה, Cuil, שעשוי לסמן את תחילת הסוף של הדומיננטיות הגוגליאנית. היום, חצי שנה אחרי, רק עשרות אלפים מבקרים באתר. הסיפור של Cuil הוא רק דוגמה אחת למהירות שבה חברות אינטרנט זכו ב-2008 להיקרא "הדבר החם הבא", ובאיזו מהירות הן הוכתרו גם ככישלון של השנה. 2009, יש להניח, תביא איתה גם כמה חברות חדשות שלא יתביישו להצהיר כי הן גוגל הבא. עם זאת, לבלוגרים השונים מומלץ להיות קצת יותר ספקניים וביקורתיים.
להנפיק כבר הספקת?
דבר אחד כמעט ודאי על 2009 - לא סביר כי נראה הנפקות של חברות אינטרנט, לא כל שכן של חברות אינטרנט ישראליות. רק בשבוע האחרון נסתם הגולל על ההבטחה הישראלית היחידה - אייבלסטר. חברת הפרסום המקוון, ששמה לה למטרה לשחק במגרש של הגדולים, נסוגה בה מההחלטה להנפיק בנאסד"ק, ובכך הצטרפה למציאות העגומה - מתחילת השנה בוטלו 103 הנפקות בארה"ב. בין החברות הללו נמצאות 26 חברות טכנולוגיות, הענף השני שבו בוטל המספר הגבוה ביותר של הנפקות, אחרי ענף הביו-טכנולוגיה.
אז מה בכל זאת צפוי לתעשייה הישראלית? לא מעט. המאבק בין השחקניות המובילות בתחום האינטרנט עשוי לבוא לידי ביטוי ברכישות נוספות, ובתחום הזה ישראל מספקת שלל הזדמנויות. לא מן הנמנע שנראה ב-2009 עוד כמה מיני-אקזיטים, שיעזרו לגוגל, יאהו ומיקרוסופט להרחיב את המאבק ביניהן לזירות נוספות.
מה שבטוח שהשוויים של עסקאות כאלו, אם יתרחשו, יהיו נמוכים. בהרבה. הימים בהם כל מכירה קיבלה תג מחיר של מאות מיליוני דולרים נמצאים כרגע מאחורינו. ובצל מצוקת האשראי, גם לשחקניות הגדולות אין עודף מזומנים. במציאות שבה חברות האינטרנט יצטרכו להוכיח ב-2009 את נחיצותן, ולא רק לרכב על גל הפופולריות של הווב 2.0, סביר כי הן לא ידרשו גם מחירים גבוהים.