ילד שרכב על אופניו נפגע מאטובוס. צילום המחשה (צילום: ShutterStock)
זן נכחד? אופניים "רגילים"|צילום: ShutterStock

לאחר תחינות חוזרות ונשנות של אזרחים ובעלי עסקים, מיישר משרד התחבורה קו עם התקינה האירופית: שר התחבורה אישר אתמול להתיר בישראל מכירה של אופניים חשמליים שיכולים להגיע למהירות של -25 קמ"ש. כפי שפורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות", האופניים יורשו לנוע על הכביש והיתרון המשמעותי עבור הצרכנים הוא בכך שהם לא יחויבו ברישוי ובביטוח.

עד כה קבעו תקנות התעבורה שאופניים חשמליים הם אופנוע לכל דבר, אבל לא ניתן היה למכור אותם בארץ משום שהם לא התאימו לתקינה הנדרשת. צוות מיוחד לבדיקת הנושא שמונה על ידי השר מופז, קבע כי מאחר שאופניים חשמליים קרובים יותר לאופניים מאשר לקטנוע מבחינת הביצועים המקסימליים שלהם, אין מניעה להתיר את השימוש החופשי בהם בארץ ללא הגבלת גיל, רישיון, רישוי וצורך בביטוח חובה ובטסט שנתי. הרוכבים יוכלו לנוע על כביש ויחויבו כמובן לחבוש קסדה, כמו כל רוכב אופניים אחר. 

בדומה לתקינה האירופית, הוחלט להגביל גם בארץ את המכירה של האופניים החשמליים למנוע בעל הספק מירבי של 250 ואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש. בנוסף, יהיה אפשר "לדווש" על מנת לעזור למנוע ולמעשה להאריך את חיי הסוללה החשמלית במהלך הנסיעה. 

דרך פשוטה להגיע לבית הספר

ישנם סוגים שונים ומגוונים של אופניים חשמליים, כשרובם כבר נמכרים בארץ. שאול, מבעלי החנות E-GO שמוכרת אופניים חשמליים בהרצליה, מסביר: "אנחנו התחלנו למכור את האופניים לפני כשנה, ועד כה כבר מכרנו כמה מאות זוגות. קהל היעד הוא מגוון: מאנשים ששללו להם את הרישיון ועד לצעירים ובני נוער שזו דרך פשוטה עבורם להגיע לבי"ס". 

"המהירות האידיאלית של האופניים האלה היא בין 20 ל-30 קמ"ש", מוסיף שאול, "אבל ניתן לבנות את האופניים בהתאם לעוצמות שמחליטים עליהן מראש – זה יכול גם להגיע ל50-60 קמ"ש. המחירים נעים בין 3,000 ל-6,500 שקלים, תלוי באיכות ורמת האופניים ובסוגים השונים של המנועים ושל המצברים".

באתר של E-GO ניתן גם למצוא מידע שימושי רב למתעניינים באופניים חשמליים ובתקנות בנושא.