המיתון אינו פוסח גם על המתנות לפסח שניתנות לעובדים: על מנת להימנע מפשיטות-רגל ופיטורים המוניים, מעסיקים רבים מנסים להסתגל למצב החדש, ואחד הנושאים הרלוונטיים ביותר לקיצוץ שעומד על הפרק הוא נושא המתנות לחג הפסח.
לפיכך עולה השאלה האם יש שינוי בשווי המתנה שנקבל השנה בהשוואה לשנה שעברה. מסתבר שכן - אבל לא בכל התחומים.
הנושא נבדק במסגרת סקרים שביצע אתר הדרושים Jobmaster.co.il, בהשתתפות כ-1,000 מעסיקים וחברות ממגוון תחומים. הסקרים בוצעו ב-2 מועדים שונים לפני חג הפסח: במארס 2008, לפני תחילת המשבר הכלכלי העולמי, והשנה - בתחילת מארס 2009.
המעסיקים בשני הסקרים נשאלו: "מה שווי המתנה שתעניק לעובדים לקראת חג הפסח?", ולהלן התוצאות:
14% מהמעסיקים העניקו ב-2008 מתנה בשווי של 750-1,000 שקל. לעומת זאת, השנה רק 9% יעניקו מתנה בשווי זה - כלומר ישנה ירידה של כ-35% בשווי המתנה לעומת השנה שעברה.
מצד שני, 24% מהמעסיקים העניקה ב-2008 מתנה בשווי 200-500 שקל, והשנה המספר עלה ל-31% - כלומר חלה עלייה של כ-29% במספר החברות שיעניקו לעובדים מתנה בשווי זה.
באחוז המעסיקים שיעניקו מתנה בשווי של 500-750 שקל אין שינוי השנה. בנוסף נמצא כי כ-10% יותר מהמעסיקים לא יעניקו השנה מתנה בהשוואה לשנה שעברה.
בסקרים חולקו המעסיקים לפי תחומי פעילותם, וגם כאן נעשתה השוואת בין התוצאות השנה לבין תוצאות הסקר בשנה שעברה.
מבין החברות שצמצמו את שווי המתנה של 750-1,000 שקל - 46% הן חברות היי-טק, ו-23% הן חברות מהתחום הפיננסי/כלכלי. לעומתן, חברות שהגדילו את שווי המתנה של 200-500 שקל היו ממגוון תחומים, כגון:חברות קמעונאיות, חברות תקשורת, חברות פרטיות וגם חברות היי-טק.
שי חן, מנהל שיווק ופיתוח אסטרטגי באתר הדרושים JobMaster, אומר: "המתנות של החגים נתפסים אצלנו הישראלים כ'אות הערכה' ממקום העבודה שלנו, ומרבית המעסיקים מודעים לחשיבותם אצל העובדים ובני-משפחותיהם. לכן, מרבית המעסיקים משתדלים שלא לפגוע באופן משמעותי בעובדים. כמו כן, זה די ברור שעיקר הפגיעה בשווי המתנות הוא דווקא בענפים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר מהמשבר הכלכלי - תחום ההיי-טק ושוק ההון - ולשמחתנו הפגיעה אינה מגמתית בתחומים נוספים".