דוידי פיאמנטה (37), המנכ"ל החדש של סאני - יבואנית סמסונג לארץ - נכנס לתפקיד החדש בתקופה קריטית לחברה. סמסונג, שמוכרת לשלוש המפעילות הגדולות - סלקום, פרטנר ופלאפון - מדורגת כמעט באופן קבוע במקום השני במכירות המכשירים הסלולריים בארץ. לעומתה, חברות כמו סוני-אריקסון ונוקיה מוכרות רק מכשירים לרשתות סלקום ופרטנר.
בשנת 2009 תסיים פלאפון את הקמת הרשת החדשה שלה בטכנולוגיית ה-HSDPA, והיא תוכל למכור גם טלפונים של סוני-אריקסון, נוקיה ו-HTC. המשמעות ברורה: סמסונג, שאצל פלאפון התחרתה עם מוטורולה ו-LG בלבד, תמצא את עצמה פתאום מתחרה בענקיות האחרות. הדבר עלול לפגוע קשות במכירותיה בישראל.
במחצית הראשונה של 2008 מכרה סמסונג 280,000 מכשירים אצל שלוש המפעילות, ולפי הערכות החזיקה במחצית זו של השנה 28% מנתח השוק, זאת לעומת נתח שוק של 27% שבו החזיקה נוקיה שמוכרת באמצעות שתי המפעילות סלקום ופרטנר. כלומר, נתחי השוק הם כמעט זהים.
פיאמנטה, כפי שאפשר לצפות ממנכ"ל חדש, מביע אופטימיות זהירה. "יש לקוחות שמחכים לנוקיה ולסוני-אריקסון, אבל מצד שני, יש הרבה לקוחות שעובדים זמן רב עם סמסונג והם מרוצים", הוא אומר בראיון מיוחד ל"גלובס". "אני מניח שלא יהיה קל, אבל הצלחנו בחצי השנה האחרונה להעלות את נתח השוק שלנו אצל פרטנר וסלקום. יש חשש שניפגע בנתח השוק שלנו, זה אפילו טבעי שניפגע. אבל מצד שני, אנחנו עושים מספיק פעולות בשטח ונערכים להתמודד עם המצב", הוא מוסיף.
ליתר ביטחון, פיאמנטה מכין את התחמושת שלו. בעוד פחות מחודשיים יושק בארץ דגם ה-Omnia - מכשיר מגע דוגמת ה-iPhone של אפל עם מסך בגודל 3.2 אינץ' ומצלמת 5 מגה פיקסל ו-GPS. "המכשיר יושק אצל מפעילה אחת (סלקום או פרטנר, צ.ה), אבל השאיפה שלנו שהוא יהיה מושק אצל שלושתן. יש לנו גם סדרה של מכשירים בעלי מצלמות של 8 מגה פיקסל, כאשר אחד מהם הוא מכשיר ה-INOV8, אותו פלאפון בודקת בימים אלו", אומר פיאמנטה.
חוזרים לעבר
שלא כמו המנכ"ל הקודם, עופר קידר, פיאמנטה לא מאמין בשוק ה-Smartphone - הטלפונים החכמים. כבר עם כניסתו לתפקיד הוא החליף את הסלוגן Get Samsung. Get Smarter, בחזרה לסלוגן ישן יותר של החברה - Samsung, That's The Way I Like It. "לקרוא למכשיר 'סמארט' זה מפחיד. האימיילים הם אלה שבגללם המכשיר מקבל את השם הזה, וקשה לי להאמין שאנשים כותבים אימיילים מלאים ממכשיר נייד, ולא רק משפטים קצרים".
בימים בהם כל חברה רוצה שהלקוחות יחשבו שיש לה את המכשירים המתקדמים ביותר, פיאמנטה חוזר אחורה. הוא לא רוצה שהמילה 'סמארטפון' תוצמד למכשירים החדשים, בעיקר בגלל שהם נחשבים למתוחכמים ולמסובכים עבור הקהל הפשוט. "זה מלחיץ את האנשים וזו אחת הסיבות שירדנו מהסלוגן האחרון", הוא מסביר.
בזמן שפיאמנטה הולך נגד הזרם, יצרניות אחרות כמו נוקיה או HTC מוציאות טלפונים עם מקלדות מלאות - Qwerty. "אני לא מאמין במקלדת כזו. אני מאמין יותר במוצרים שמאפשרים ללקוחות לראות את המייל שלהם ולהיות מעודכנים. המשתמש רוצה לענות, אבל לא יותר ממשפט אחד. זה לדעתי הצורך האמיתי היום".
לקנות בסופר
עד לשנה האחרונה, הנוכחות של היצרניות במכירות הטלפונים הסלולריים בשוק הפתוח הייתה דלה ביותר. בחודשים האחרונים יותר ויותר יצרניות משקיעות בפרסום ובהחדרת סלולריים בשוק זה. לפעמים, מדובר במכשירים פשוטים הנמכרים רק בגלל תג המחיר הזול שלהם ולפעמים מדובר בדגמי דור 2.5, שהמפעילות מעדיפות שלא למכור - כדי לא לפגוע במכירות הטלפונים מדור שלישי שלהן.
סאני נמצאת בשוק הפתוח כבר תקופה ארוכה, בעיקר בזכות רשת דינמיקה-סלולר שבבעלותה. כמו-כן, החברה מוכרת מכשירים גם בבאג בדיוטי-פרי, ובעבר החזיקה דוכן מכירה בסקאל דיוטי-פרי שבנתב"ג. "הסגמנט של השוק הפתוח מתאפיין ברכישת מכשירים ישר מהמדף. מדובר בעיקר במכשירים שמחירם נע בין 399 שקל ל-499 שקל, שהלקוחות קונים כחלק מהקניות בסופר".
השוק הפתוח לא נחשב בארץ לגדול ולהערכת פיאמנטה, הוא מגלגל עד 200,000 מכשירים בשנה. "אנחנו מוכרים בשנה 30,000 מכשירים", אומר פיאמנטה. "קשה למדוד את השוק הפתוח, כי יש בו הרבה נקודות מכירה ויש גם ייבוא מזוודה".
פיאמנטה מאמין שכדאי להישאר בשוק גם כך. "אנחנו שם. כדי להצליח בו צריך שיהיו לחברה מכשירי דור שלישי זולים ובעיקר מכשירים דור שני".
בחודשים הקרובים מתכננת סאני להשיק מספר דגמים נוספים ולתגבר את הקטלוג באמצעות השקת ה-M7500 מבית היוצר של סמסונג והמעצב ג'ורג' ארמאני.
פיאמנטה מונה לתפקיד מנכ"ל סאני בחודש אפריל האחרון, לאחר שעזב את ניהול חברת הטלפונים הסלולריים טליט באיטליה. טליט לא מכרה מעולם מכשירים סלולריים בארץ לסלקום ולפרטנר, ובשנה האחרונה גם פלאפון לא השיקה אף דגם שלה, מלבד טלפון קבוע לרכב. "טליט הולכת על הנישה של הטלפון הקבוע לרכב ומודמים סלולריים, אבל לא הייתי שולל שהיא תחזור למשחק בישראל בשנה הבאה".