פעילות האנרגיה של קבוצת דלק נעשית דרך חברת דלק אנרגיה , שמחזיקה בחברות אבנר ודלק קידוחים.ימים לא קלים עוברים על קבוצת דלק , ובעל השליטה בה, יצחק תשובה, על רקע המשבר הכלכלי. עם זאת, ישנה נקודת אור בעסקיו של תשובה בתחום האנרגיה, שממשיכים לספק לו רווחים גם בתקופה זו. פעילות זו יכולה להשתדרג בצורה משמעותית בקרוב, עם התקדמות פרוייקט הקידוח מול חופי חיפה.
לפני כתשע שנים לערך חלה הפריצה הגדולה, כאשר מול חופי אשקלון נתגלה מאגר של גז טבעי, שזכה לשם ים-תטיס. מאגר זה מספק כיום את רוב צריכת הגז בארץ, כאשר הלקוח המרכזי שלו הוא חברת החשמל.
לאחר הגילוי החליטו בדלק להפוך את דלק אנרגיה לחברת אנרגיה בינלאומית, וכך במהלך השנים ביצעה החברה רכישות בחו"ל של חברות אנרגיה שונות. כיום לדלק אנרגיה יש אחזקה של 25% בפרוייקט קידוח בווייטנאם, שהוכרז כקידוח עם תגלית מסחרית, וכן השקעה בחברת Matra הנסחרת בבורסה בלונדון ועוסקת בתחום חיפושי הנפט במדינות רוסיה והונגריה. כמו-כן לדלק אנרגיה ישנה פעילות בארצות הברית, כאשר במוקד פעילות זו נמצאת חברת Elk, שבה מספר רב של בארות מוכחות אשר מפיקות נפט במדינת יוטה.
כעת מושך את עיקר תשומת הלב קידוח תמר, הנמצא במרחק של כ-80 ק"מ מחופי חיפה. בקידוח תמר מחזיקה חברת נובל אנרג'י 33% והיא גם מפעילת אתר הקידוח. דלק אנרגיה מחזיקה 30.25% מהקידוח דרך אבנר ודלק קידוחים, וישראמקו היא המחזיקה הגדולה השלישית, עם בעלות של 27.75% בקידוח. עוד שותפות בקידוח הן STC ודור-גז, שמחזיקות 5% ו 4% מהקידוח בהתאמה.
לפני תשע שנים שיחק לתשובה המזל כאשר אבנר ודלק קידוחים גילו מול חופי אשקלון את מאגר הגז הטבעי הגדול בארץ. מתוך המאגר שמכיל כמות של 32 מיליארד מטר מעוקב של גז, חתמה ים תטיס הסכמים בסך 24 מיליארד מטר מעוקב, כאשר ההסכם הגדול ביותר הוא מול חברת החשמל, לאספקה של 18 מיליארד מטר מעוקב. השווי המוערך של חוזה זה הוא כ-1.5 מיליארד דולר.
קידוח תמר הוא מורכב ויקר יותר מאשר קידוח ים תטיס, ונמצא בעומק רב יותר ממנו. עלות ההפקה עצמה צפוה להסתכם ביותר ממיליארד דולר, לעומת ההשקעה בפלטפורמת ההפקה של קידוח מרי שהסתכמה ב 400 מיליון דולר. עקב כך, גם מחיר הגז שצפוי להיות מסופק מתמר, יהיה יקר ביחס לגז שמסופק מהקידוח בים תטיס.
נובל, השותפה בפרוייקט ומפעילת הקידוח, העריכה כי הסיכוי להצלחת קידוח תמר עומד על 35%, וגודל המאגר הוערך על ידי נובל ב 87 מיליארד מטר מעוקב, כמעט פי 3 מעתודות הגז שנמצאו בים תטיס.
גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה: "כרגע אין אינדיקציות לגבי הצלחת הקידוח, מדובר בקידוח המורכב והיקר ביותר במדינת ישראל (עלויות הקידוח מוערכות ב-140 מליון דולר). אם הקידוח יצליח הוא יטרוף את הקלפים של שוק הגז הטבעי בארץ וישנה את פני משק האנרגיה בישראל, שנמצא במצוקה גדולה בשל התלות באספקת הגז הטבעי ממצרים".
מבחינת דלק אנרגיה, במידה ויתגלה גז בקידוח תמר ההשלכות יהיו הן בטווח הקצר, והן בטווח הארוך - בטווח הקצר יכולה החברה לספק יותר גז מקידוח ים-תטיס כעת, כיוון שהיא יודעת שיש לה מלאי שבו תוכל להשתמש בעתיד, ובטווח הארוך, עתודות הגז הנמצאות בקידוח תמר יוכלו לשמש עוגן הכנסות לחברה במשך שנים ארוכות.
מלבד הקידוח בים תטיס, מקור הגז הנוסף לגז בישראל הוא מגיע ממצרים, דרך חברת EMG, אשר בבעלות יוסי מימן וממשלת מצרים. אספקת הגז דרך מקור זה החלה בשנה שעברה, וממשלת ישראל חתמה על הסכם לאספקת גז למשך 15 שנה. עם זאת, ישנן תקלות באספקות הגז ממצרים, הן בכמות והן באיכות הגז המסופק. על רקע זה הבעיות באספקת הגז ממצרים, מגדילה חברת החשמל את רכישת הגז מקידוח ים תטיס, ומי שנהנות מכך הן דלק קידוחים ואבנר, שמוכרות לחברת החשמל את הגז העודף במחירי ספוט, שהם מחירים גבוהים יותר מהמחיר שנקבע בהסכם בין חברת החשמל לשותפויות.
גבי לסט, יו"ר דלק אנרגיה, מתייחס לאספקת הגז ממצרים. "הזהרנו בעבר שאי אפשר לבסס את משק הגז הטבעי על אספקת גז טבעי ממצרים, ונכון לעכשיו עובדתית המצרים לא עומדים בהתחייבויות שנתנו לחברת החשמל. בטווח הארוך האספקה ממצרים לא יכולה לשרת את צרכי כל משק האנרגיה בארץ. המדינה מודעת לזה, ומקדמת מכרז ייבוא גז טבעי נוזלי למשק" (LNG).
גז טבעי נוזלי (LNG) הוא גז טבעי המועבר במצב צבירה נוזלי, לעומת אספקת הגז הטבעי היום שנעשית במצב צבירה של גז. לאחרונה עלה הנושא הגז במצב LNG למודעות, לאחר שמשרדי האוצר והתשתיות קיימו בחודש שעבר כנס ביוסטון בו הציגו את פרוייקט ההקמה של מתקן גז טבעי ואספקתו למשק. בחודשים הקרובים צפוי להיערך מכרז מיון מקדים לפרוייקט זה, ומבין החברות הישראליות נכחו רק נציגי דלק אנרגיה, לצד נציגים של חברות אנרגיה עולמיות כגון אקסון-מובייל, שברון ועוד.
"בלי קשר להצלחת קידוח תמר, בכוונתנו להיות שחקן מרכזי בתחום ייבוא הגז הטבעי הנוזלי למשק". אומר גדעון תדמור. "אם תהיה הצלחה בקידוח תהיה דחייה מסוימת במכרז, אבל הפתרון לאספקה ארוכת טווח למשק הישראלי הוא הגז הנוזלי".
כפי שפורסם ב"גלובס", ים תטיס כבר החלה בבדיקה של האפשרות להשתמש במאגר מול חופי אשקלון לטובת אחסון גז טבעי נוזלי מיובא. בנוסף החברה החלה בבדיקת היתכנות להסבת המתקנים בפרוייקט ים תטיס לטובת מתקנים לאחסנת גז טבעי נוזלי.
לנוכח המחסור בגז טבעי במשק, האופציה בשימוש בשדה של ים תטיס, נחשבת היום לאופציה הזמינה ביותר, ובמשרד התשתיות כבר בדקו אפשרות מול ים תטיס, באשר לאפשרות לעשות שימוש במתקן ההפקה של החברה לצורך ייבוא ה LNG. עובדה זו יכולה ליצור יתרון לחברה, במכרז שעתיד להתפרסם במחצית השניה של 2009.
"אנו לא מצפים לטובות מהמדינה, או שהמדינה תיתן לנו עדיפות במכרז" אומר גבי לסט, "אך יש לקחת בחשבון שמדובר באלטרנטיבה הזמינה והזולה ביותר". האלטרנטיבה לשימוש בשדה של ים תטיס הוא הקמת מתקן איחסון יבשתי, אולם עלות מתקן כזה היא יקרה יותר וכן בעייתית יותר מבחנת קבלת היתרים בטיחותיים ובטחוניים. "כל מי שמסתכל על העניין מבחינה מקצועית ובודק עלויות הקמה, מבין שהאלטרנטיבה הימית ריאלית יותר, וההוצאה הכספית נמוכה יותר בהשוואה להקמת מתקן יבשתי חדש" מסכם לסט.
האם אתם מנהלים מגעים להכניס שותף אסרטגי בפרוייקט?
"יש את נובל שהיא ששותפה איתנו בים תטיס, ואנו רואים בה כשותפה גם בפרוייקט הזה. במקביל אנו במגעים עם מספר חברות גדולות בתחום" עונה תדמור.
אתגר נוסף איתו מתמודדות כיום החברות בסקטור, הוא התנודתיות הרבה במחירי הנפט והגז הטבעי, שרשמו ירידה חדה בחודשים האחרונים.
מה התחזיות שלכם לגבי מחירי האנרגיה?
"התקופה היא של חוסר ודאות", אומר תדמור. "כרגע כולם מעדיפים לשבת על הגדר ולא לעשות עסקאות עד שהאבק ישקע. הירידה במחירי הנפט משפיעה על כדאיות הפקה של מאגרים וקידוחים חדשים, אבל זה לא רלוונטי לפעילות בישראל אלה יותר לפעילות בחול. החברות המפיקות נפט דוחות פרוייקטים, עד שמחירי הנפט יתייצבו".
"הדיעה של רוב האנליסטים הם שמחירי הנפט צריכים לעלות ל 50-60 דולר ב 2009, ויש גם הערכות של אופ"ק שהמחיר יגיע גם ל 70$ לחבית, אבל זה לא רלוונטי למחיר מחר בבוקר", מציין תדמור.
את המימון הראשוני לפעילות דלק אנרגיה נתנה החברה האם דלק קבוצה, שבזמנו העמידה לחברה מסגרת אשראי בהיקף של 1.2 מיליארד שקל. בעוד כחצי שנה, צריכה דלק אנרגיה לפרוע הלוואה של 400 מיליון שקל לחברה האם, כאשר לעת עתה אין לחברה מקורות להחזר ההלוואה.
האם אתה רואה תסריט שבו דלק אנרגיה תתקשה לעמוד בהחזר ההלוואת לחברה האם, שעוברת גם היא תקופה לא קלה?
"אין זה המקרה של דלק נדל"ן, שהייתה צריכה לגייס כסף בזמן קצר לאחר שמריל לינץ' נסוגה מהתחייבותה, ופנתה לקבוצת דלק שתעזור לה בפירעון ההלוואה" אומר לסט. "בדלק אנרגיה יש הלוואה ארוכה שחלקה כבר נפרע, והמספר של 400 מיליון שקל הוא לא מספר קדוש. עוד כחצי שנה, בהתאם למצב שיהיה בקבוצת דלק, נחליט אם לממש נכסים בדלק אנרגיה על מנת להחזיר את החוב לקבוצה, או שנגיע למתווה חדש עם קבוצת דלק בנוגע להלוואה", מסכם לסט.