יש לכם רעיון עסקי אדיר אבל אין לכם איפה להציג אותו? פיתחתם אפליקציה שתשבור את האפ סטור אבל אין לכם איפה לעשות ישיבת רעיונות? או שסתם יש לכם אורחים מחו"ל ואתם מעדיפים שלא יבקרו במשרדים הקצת-פחות-מהודרים שלכם באור יהודה? חיפוש קצר בגוגל מעלה שתוכלו למצוא בקלות חלל מעוצב ואיכותי לפגישת המשקיעים הבאה שלכם. טרנד ה"עסק בלי משרד" צובר תאוצה בשנים האחרונות, ומנסה לתת מענה עבור אותם עסקי המילניום – בין אם מדובר בעסקים קטנים של פרילאנסרים, או כאלה שבאמת לא מצדיקים את עלות החזקת משרד מלא.

ראשון להביא את הבשורה היה מיזם הענק wework, הפרויקט חוצה היבשות של אדם נוימן, שחולל שינוי דרמטי באופן שבו אנחנו תופסים חללי עבודה, לאחרונה גם מגורים. נוימן והשותף שלו, מיגל מקלבי, מציעים חללי עבודה משותפים להשכרה. הם שוכרים בניינים ושטחי נדל"ן, מעבירים אותם שדרוג מוחלט הכולל שיפוץ ועיצוב, ומשכירים את החללים ללקוחות שמשלמים שכירות חודשים ויכולים להוסיף או לצמצם את השטח שהם עובדים בו על פי הצורך. נכון להיום מציעים נוימן ומקלבי חללי משרד בכ-20 ערים בארה"ב, ובעוד 13 מדינות בעולם, כולל בשלושה לוקיישנים בישראל – באר שבע, הרצליה ותל אביב.

ישיבות רוטשילד (19) (צילום: גלעד רדט)
משרדי Meet in place|צילום: גלעד רדט

תמורת תשלום חודשי קבוע, מקבלים השוכרים שירות קומפלט - חלל מעוצב ומרוהט לעילא, חשמל, שירותי ניקיון ומטבחון וכמובן תקשורת. אין ספק שעבור יזם או פרילאנסר מדובר ביוזמה ברוכה, ועל כן הצלחתה הפנומנלית של החברה: אין מחויבות לשירותי משרד, אין צורך לרכוש רהיטים שנתקעים איתם במקרה שהעסק נסגר ואין צורך לבזבז זמן יקר בניהול מקום העסק. כל מה שנשאר זה לשלם ולבוא, ועל הדרך, או שממש לא, ליהנות מחיי קהילה ונטוורקינג מגוון עם החברים מהחללים הסמוכים.


מיזם הענק גרר אחריו עוד יוזמות רבות גם כאן בישראל. אחד המתחמים כאן הוא Meet in place – מתחם חדרי ישיבות להשכרה הנותן מענה לכל סוגי הפגישות: מפגישות ראיון ופגישות אישיות ועד מצגת עבודה ל-30 איש. היזמים ירון קופלל ומיקי דורסמן פתחו בשדרות רוטשילד בתל אביב מתחם מעוצב המאפשר להזמין חדר ישיבות לפי שעה. בניגוד לטרנד של שכירת משרד קבוע, פה פונים לקהל יותר דינמי – יזמים ופרילאנסים שלא באמת צריכים להחזיק משרד או חלל, אבל כן זקוקים למקום פגישות רשמי מפעם לפעם.

במקום יש 20 חדרי ישיבות, ואת זמינותם אפשר לראות בכל רגע נתון באפליקציה, ודרכה גם להזמין חדר ישיבות בהתראה מאוד קצרה או לשריין מקום לחודשים קדימה. החשבונית תגיע במייל. על פי היזמים המקום מתאים למגוון קהלים הזקוקים למקום בו אפשר לקיים פגישות מקצועיות. את חדרי הישיבות שוכרים עצמאים שעובדים מהבית או בבתי קפה, עסקים קטנים שאין להם חדרי ישיבות במשרד, סטארטאפים, חברות גדולות מחוץ לתל אביב  שצריכות לקיים ישיבה בעיר או כאלה שמחפשות מקום לימי עיון, וגם מגשרים, קואצ'רים, חברות הפקה ומלהקים וכו'. "זה שינוי אווירה מבורך לכל עסק", אומר אחד הבעלים ירון קופל.

ישיבות רוטשילד (36) (צילום: גלעד רדט)
משרדי Meet in place|צילום: גלעד רדט

 זה בכלל משתלם לשכור חלל על בסיס זמני? איך זה עדיף מלהחזיק משרד? 

"זה סופר משתלם להרבה מאד עסקים. סטארט-אפים, למשל, שלרוב עובדים עם מתכנתים שעובדים מהבית וזקוקים לחדרי ישיבות רק לחלק קטן מהזמן. משרד צריך להחזיק כל החודש, על כל ההוצאות הכרוכות בזה, ובבית קפה אין את השקט הנדרש או הדיסקרטיות. בנוסף אצלנו מקבלים גם החזר מס. יש לנו לקוחות קבועים שרכשו בנק שעות שגם מאפשר להם הנחה".

כמה זה עולה לנו?

שכירות למשרד בסיסי במרכז תל אביב עולה כ-100 שקל למ"ר. משרד משודרג יותר יגיע ל-150 שקל למ"ר. ביחד עם ארנונה וחשבונות, שירותי מזכירות וניקיון, וציוד, עלות החזקת משרד יכולה להגיע ללמעלה מ-10 אלפים שקל בחודש. ועוד לא דיברנו על ריהוט ועיצוב ותחזוקה שוטפת. יש עסקים שלא יכולים בלי משרד, אבל יש כאלה שמגמת החללים המשותפים וחדרי הישיבות לפי שעה נתפרה בול למידתם. הם לא זקוקים ליותר.

ישיבות רוטשילד (35) (צילום: גלעד רדט)
משרדי Meet in place|צילום: גלעד רדט

במשרדי wework בתל אביב והרצליה, למשל, אפשר למצוא חלל עבודה משותפים וגם משרדים אישיים. שולחן באופן ספייס יעלה בין 700 ל-1,000 שקל בחודש, משרד אישי יעלה 2,500. התשלום כולל אינטרנט חופשי, חיבור למדפסות, מטבחון מאובזר וכן אפשרות להשתמש בחדרי ישיבות.

ב-Meet in place תשלמו מחיר אחיד על חדר ישיבות: 88 שקל לשעה פלוס מע"מ, כולל שתייה חמה וקרה עבור 3 משתתפים, 8 שקלים על כל משתתף נוסף עד 10 משתתפים. אפשרויות נוספות הן סלון גדול (148 שקל ל-3 אנשים, אפשר עד 10), וחדר ישיבות גדול שמכיל עד 30 איש ועלותו 186 ל-3 הראשונים ו-8 לכל משתתף נוסף. המחירים האלה כוללים נספרסו בלי הגבלה, סודה ומים. המשדרגים יוכלו לקבל גם עוגיות בתוספת מחיר.

ישיבות רוטשילד (6) (צילום: גלעד רדט)
משרדי Meet in place|צילום: גלעד רדט

בחלל העבודה המשותף Mindspace בתל אביב, גם מציעים לשכור חדרים לפי מודל של שכירות חודשית. במקום מציעים אינטרנט, שירותי ניקיון, מטבחון, חדרי ישיבות, וכן שירותים קהילתיים לשוכרים: מנהלת קהילה, שירותי מנטורינג, הרצאות וערבים חברתיים ועוד. עלות חודשית נעה בין 2,500-5,500 שקל בחודש למשרד, ו-1,600 שקל עבור אופן ספייס. במקום ניתן לשכור חדר ישיבות בלבד על בסיס שעתי, בעלות של 180 שקל לשעה. המקום פונה ליזמי טכנולוגיה וכן לנציגי חברות זרות ואנשי מקצועות חופשיים.