אמזון השיקה את Amazon Haul - קטגוריה חדשה באפליקציה שמציעה מוצרים במחיר של עד 20 דולר, ישירות מסין. זהו מהלך משמעותי של הענקית האמריקאית בתגובה לתחרות הגוברת מצד מותגים כמו עליאקספרס, SHEIN, והכוכב העולה Temu. אך לצרכן הישראלי אין סיבה להתרגש - הקטגוריה החדשה לא מבצעת משלוחים לישראל. הניסיון לעקוף זאת דרך מחסן אמריקאי רק יהפוך את העסקה ליקרה יותר ויפגע ברעיון של קנייה חסכונית.

העיתוי של ההשקה נבחר בקפידה. תקופת הכריסמס והמבצעים של נובמבר מושכת צרכנים רבים, אך המטרה החשובה יותר היא לכבוש את דור האלפא - הצעירים שמנהלים את חייהם בטיקטוק ומחפשים מציאות להצגה ברשתות החברתיות.

המספרים מספרים סיפור מדאיג מבחינת אמזון: Temu, שלפני שנה החזיקה ב-0.7% מהמכירות המקוונות, צפויה להכפיל את כוחה ולהגיע ל-2.3% בשנה הבאה. משמעות הנתונים הללו ברורה - אמזון מאבדת נתחי שוק בקצב מסחרר.

הקטגוריה החדשה מציעה מגוון מוצרים - מספוגיות איפור וכיסויי טלפון ועד טייצים לאימון ואביזרי מטבח. השוואת מחירים מגלה תמונה בעייתית: קודם כל, קשה למצוא מוצרים שלא מופיעים גם ב-Temu. גרוע מכך, קשה למצוא מוצרים שזולים יותר מהאתר הסיני.

אפליקציית טמו (צילום: Koshiro K, shutterstock)
טמו. זולים יותר. מפוקפקים יותר|צילום: Koshiro K, shutterstock

הבעיה הגדולה היא שאת אותם מוצרים שמופיעים בקטגוריה החדשה, ניתו למצוא בחנות הוותיקה של אמזון, במחירים דומים. סט של שישה מכסי סיליקון עולה 3.97 דולר ב-Haul, לעומת 3.99 דולר באמזון הרגילה. ההבדל המשמעותי נמצא בזמני המשלוח - שבועיים ב-Haul לעומת יומיים באמזון הרגילה. בנוסף, המשלוחים ב-Haul כרוכים בתשלום, ורק הזמנות מעל 25 דולר מגיעות עם משלוח חינם.

היתרון המשמעותי של Amazon Haul טמון באמינות ובבטיחות. בעוד Temu סופגת ביקורות על אבטחת מידע ותנאי העסקה, אמזון נהנית מאמון הצרכנים ומערכת הגנת צרכן מוכחת. הפלטפורמה גם מאפשרת השוואה קלה בין מוכרים שונים, מה שמבטיח לצרכנים את המחיר הטוב ביותר. אמנם לא נמצא כאן הגרלות או הנחות דרמטיות, אך השירות מספק שקט נפשי שקשה למצוא במתחרות הסיניות._OBJ

עבור הלקוחות הישראלים, אין סיבה לחגיגה גם כך. Haul לא מבצעת משלוחים ישירים לישראל. מי שבכל זאת מעוניין להזמין, יאלץ לשלם על תחנת ביניים בדמות מחסן אמריקאי שיקבל את ההזמנה מאמזון ויכין אותה למשלוח לארץ - מה שכמובן מייקר את המחיר ומייתר לחלוטין את אפקט המציאה.

במקום להתחרות ישירות בפלטפורמות הסיניות, אמזון פיתחה עבור השוק הישראלי קטגוריה ייעודית של מוצרים למשלוח חינם. הקטגוריה כוללת מאות מוצרים שהוכיחו את עצמם כפופולריים: ראשי מברשות שיניים, מוצצים, כוסות סטנלי וציוד צילום. עם זאת, חשוב לבדוק היטב כל מוצר - למרות ההתחייבות למשלוח חינם, נמצאו מוצרים רבים שהתגנבו לקטגוריה בטעות. צרכנים יכולים להיעזר בתוסף הזה כדי לוודא שהמוצר אכן נשלח לישראל, ובכך להימנע מאכזבות מיותרות.