קניון שבעת הכוכבים ממוקם בין החלק המזרחי של העיר הרצליה, שבו מתגוררים מרבית התושבים, לבין החלק המערבי של העיר, שבו ניתן למצוא את הרצליה פיתוח ואת אזור התעסוקה. הקניון, שהוקם בשנת 2000, נמצא בבעלות חברת הכשרת הישוב.

ביקור בקניון בצהרי יום חול של תחילת חודש אוגוסט לא חושף, לפחות למראית עין, את השפעת מגפת הקורונה. החניון מלא במכוניות ובמרחב חלל הקניות ואזור ההסעדה יש לא מעט מבקרים, בעיקר נוער וקשישים. מצד שני, החנויות די שוממות. כשאני נכנס ומבקש לראיין את המוכרים, ומדובר בעיקר בנשים צעירות, הן מסרבות. כולן שכירות, זמניות, ולא רוצות להסתבך עם בעלי הבית.

ניצה סולטן היא בעלת בוטיק "מימה" ולכן אין לה בעיה להיחשף. לדבריה, "ענף האופנה מדמם כבר הרבה זמן, זה לא חדש. הקורונה סיבכה את העניינים. מה שמפריע לי זה שהרשתות הגדולות, שאוכלות את הקטנים, הן הראשונות שהולכות ומתדפקות על הדלת. אותנו, הבוטיקים הקטנים, שוכחים. לפני הקורונה היה המון טראפיק בקניון שבעת הכוכבים וזה פשוט הלך. יש עצבות באנשים. הלקוחות שלי אומרות כולן שאין להן שום סיבה לקנות. לא יוצאים, אז בשביל מה לקנות?".

ר', בעלים של חנות שעונים, זהירה ביותר אך מעידה על ירידה של 50% בתנועת האנשים בקניון: "רוב היום ריק. מי שמגיע זה אנשים שבאים ספציפית לנקודת המכירה שהם צריכים. אין שוטטות ואין תנועה. אתה רואה את זה בנקישת הקופה בחנות".

מ', מוכר בחנות אקססוריז לגברים: "החודש האחרון לא מזהיר. אנשים לא באים וזה בא לידי ביטוי במספרים. הסיטואציה הזאת לא פשוטה". מ' מסביר שתושבי השכונה המערבית של הרצליה, שדווקא כן יכולים להרשות לעצמם, גם בעת הזאת, מחפשים יוקרה ולכן לא מגיעים לקניון. הם מעדיפים את קניון רמת אביב.

"במאי ויוני פדיונות החנויות היו טובים"

שמשון מרפוגל, המשנה למנכ"ל הכשרת הישוב, בעלת הקניון מתייחס למצב ואומר ש"אנחנו יודעים שבחודש מרץ הייתה ירידה מתונה, בתקופת הסגר החנויות היו סגורות, במאי ויוני פדיונות החנויות היו טובים, גם אם אני משווה אותם לאלה של השנה הקודמת. למעשה, הפגיעה התחילה בחודש יולי.

"לדעתי, הקניון הוא אחד המקומות היותר בטוחים בתקופה הזו ללכת לעשות בהם קניות. יש לנו שליטה מלאה על מספר המבקרים. כל מבקר שנכנס נבדק, יש מגבלה על מספר הנכנסים לכל אחת מהחנויות. ולמרות הכול, לא ברור לי איך, כנראה בגלל חוסר תיאום, הגבילו את כמות האנשים ואת הפעילות בסופי השבוע".

נציין כי הקניון חטף מכה כאשר הממשלה החליטה לסגור את החנויות בשבת ביולי וגם בתחילת אוגוסט. בנוסף פרסמנו ב"גלובס" כי לקניון יש סכסוך עם קסטרו לגבי שכר הדירה.

אתם מסייעים לשוכרי החנויות?
מרפוגל: "אני ממש עובר אחד אחד, שוכר שוכר, מדבר איתם, רואה את המספרים והנתונים ונותן להם הקלות. ברור שאני הולך לקראתם".

יכול להיות שעד שתיגמר הקורונה, ויש כאלה שמדברים על משך זמן של שנים, הקניונים ייעלמו?
"אנחנו חיים במדינה שחם בה, שאין בה חניה, אני בטוח שהמצב יחזור לקדמותו. עובדה שהתופעה שקרתה בקניונים קורה גם במרכזים הפתוחים. אנשים לא רוצים ללכת למרכזי הערים איפה שאין חניה ויש שמש. לא תם עידן הקניונים. צריך סבלנות".

"הגיעו הרבה אנשים מצפון תל אביב"

תמיר בן שחר, מחברת היעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר, מכיר את קניון שבעת הכוכבים היטב: "קניון שבעת הכוכבים הצליח כי הוא היה יחיד שהיה בזמנו בהרצליה. ארנה נכשל והוא היה הדומיננטי. יש מספיק כוח קניה בעיר. "הקניון ממוקם במקום שנוח להגיע אליו. אנחנו ראינו שלקניון הגיעו הרבה אנשים מצפון תל אביב, כי שם יש רק את קניון רמת אביב, שהוא קניון יוקרתי ויקר. קניון שבעת הכוכבים שווק כקניון למשפחות".

ומה קרה בזמן הקורונה?
"אנחנו רואים שהעדנה היא למרכזים הפתוחים. אנשים רוצים להגיע למקומות שבהם הם מרגישים פתוח. הם עושים קניות כי הם צריכים ולצורך אוורור וכדי לפצות את עצמם. החסמים הם שיש הרבה מובטלים וכאלה שחוששים להוציא. הדבר הכי קשה לקניון שבעת הכוכבים זה שמדובר במבנה סגור. מבנה כזה נתפס היום כמסוכן. וחוץ מזה שחווית הקנייה קטנה, בגלל הבדיקות והמסכות. כמו כל הקניונים הוא בירידה ברמות התיפקוד שלו".

עכשיו קורונה ובקרוב ייפתח במחלף גלילות, מרחק של כחמישה קילומטר, מרכז קניות בגודל 25 אלף מ"ר של ביג. אתה חושב שיש סיכוי לקניון כמו שבעת הכוכבים?
"יש אנשים שחושבים שכל המרכזים המסחריים ייעלמו כי אנחנו נעבור לאונליין. אני לא מאמין בזה בכלל. אני חושב שהתחרות של הקניון נעשית הרבה יותר אינטנסיבית מהעבר כי בעיקרון, ניתן לקנות כל דבר באונליין וצריך ליצר סיבה ללכת לקנות. ביחס לעבר, כיום בונים מעט מאוד מרכזים מסחריים, בעיקר קטנים. צריך לזכור שבסופו של דבר כמות האוכלוסייה גדלה, ושבסך הכול, למעט ההאטה של הקורונה, איכות החיים גדלה. יש יותר כסף".

יכול להיות שהקורונה היא רק זרז ושהקניון צריך להשתנות?
"השינוי התחיל כבר הרבה קודם. האונליין והשמיים הפתוחים שינו את תמהיל הקניונים. בעבר, 70% מהחנויות היו אופנה. המגמה הייתה ללכת לתחומי ההסעדה, הבילוי והפנאי. הבעיה היא שאלה התחומים שהכי נפגעו בתקופת הקורונה. ולכן, המגמה של שינוי הקניונים קיבלה פתאום טוויסט בעלילה.

כרגע, כאשר אי הוודאות נורא גדולה, אי אפשר לשנות אותו בחזרה. מה שקורה זה שבעלי הקניון יושבים על הגדר. מה שהם צריכים לעשות זה לתת לאנשים את תחושת הביטחון. הדבר השני שצריכים לעשות זה להקים הרבה חנויות פופ-אפ. כדי לגרום לנו לוותר על האונליין, חייבים למצוא דרך למשוך את הלקוחות פנימה".