ויטמינצ'יק חדש מול ישן (צילום: צילום פרטי)
ויטמינצ'יק חדש מול ישן|צילום: צילום פרטי

אחרי יחסי הציבור הגרועים שחברת אסם יצרה לעצמה לאחר שהודיעה כי היא מייקרת את מוצריה לפני כחודשיים, נמצאה שיטה חדשה של החברה להעלות מחירים, ובמקביל לחסוך במס.

פוסט שרץ ברשת מדגים איך תרכיז המיץ הממותק ויטמינצי'ק, הצליח לחמוק מסימון המדבקה: "סוכר ברמה גבוהה", ובנוסף לא לשלם את המס המלא על משקאות ממותקים.

השיטה מאוד פשוטה: ההמלצות להכנת המשקה פשוט שונו. במקום לשפוך כוס אחת של תרכיז ל-7 כוסות משקה, ההוראה החדשה היא להוסיף רק רבע כוס תרכיז על 4 כוסות מים- כלומר כוס אחת על 16 כוסות משקה.

הפחתת התרכיז במשקה למעשה גורמת לכך שאסם לא צריכה לשלם מס מלא, אלא לשלם מחיר מופחת על כל מוצר שהיא מוכרת. איך? פשוט מאוד. התרכיז הקודם כלל 10.1 גרם ל-100 מ"ל לפני, ובגרסה החדשה: 4.8 גרם ל-100 מ"ל.

כזכור, משרד הבריאות קידם בסוף השנה שעברה רפורמת הסימון בחזית האריזה, לצד מיסוי על שתיה מתוקה ממותקת ומיצים, כדרך נוספת לקדם תזונה בריאה. סכום המס נקבע בהתאם לשיעור הסוכר הכלול במוצר. לדוגמא, על משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל-5 גרם ל-100 מ"ל משקה יוטל מס בסכום של 7.8 שקלים לליטר. על תרכיז להכנת משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל-5 גרם ל-100 מ"ל משקה יוטל מס בסכום של 4.2 שקלים לליטר להכנת משקה מתוק.

כל זה לא מנע מאסם לייקר את המוצר. בדוגמא שעלתה ברשת המחיר קפץ מ- 14.90 שקלים, ל-22 שקלים - הרבה מעבר למס שכביכול אסם נדרשת לשלם. יש לציין כי מספר קמעונאים הזהירו בעבר כי בעקבות המס הם יאלצו לייקר את המוצרים, כך שמי שיישא בעלויות הוא הצרכן.

 

ויטמינצ'יק חדש מול ישן (צילום: צילום פרטי)
ויטמינצ'יק חדש מול ישן|צילום: צילום פרטי
ויטמינצ'יק חדש מול ישן (צילום: צילום פרטי)
ויטמינצ'יק חדש מול ישן|צילום: צילום פרטי

זו אינה הפעם הראשונה השנה שחברת אסם עומדת במרכז הסערה. בסוף שנת 2021 הודיעה החברה כי היא עומדת להעלות את מחירם של מאות מוצרים, בהם: דגנים, חטיפים, קפה, פסטות, פתיתים, אטריות, קוסקוס ורטבים. עליית המחירים הייתה צפויה להיות משמעותית ולנוע בין 3% התייקרות ל-7% - משמע 4.6% התייקרות בממוצע.

ההדים שיצרה הידיעה בתקשורת על התייקרות מוצרי אוסם גרמה לחשש בקרב הקמעונאים ואולי גם בחברת אסם עצמה. אחר הפגישה שקיימו בכירי אסם עם שר האוצר אביגדור ליברמן, החברה הודיעה חודש מבטלת את עליית המחירים. במקביל, גם חברות אחרות שהודיעו על עליות מחירים נכנעו ללחץ והחליטו להוזיל את המחירים של עשרות מוצרים ברשתות השיווק.

תגובת אסם: "לקראת כניסת תקנות המס החדשות על משקאות ממותקים, אסם-נסטלה פיתחה מוצר חדש בו הכפילה את כמות הויטמינים ונתנה הוראות שימוש חדשות, כך שכמות הסוכר הסופית בכל כוס משקה תרד מתחת ל - 5 גרם ל- 100 מיליליטר משקה. על פי צו מס הקניה שהוצג לוועדת הכספים , המס שאמור לחול על מוצר זה הוא 4.2 ש"ח לליטר (לפני מע"מ) וזה המס אותו אנו גובים ומשלמים לרשות המס. נוסיף כי אסם-נסטלה אינה קובעת את המחיר לצרכן.

"בימים אלו מתקיים דיאלוג עם האוצר שמובל ע"י איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, בנוגע לצו מס הסוכר על סירופים, לרבות דרגות המס במינוני סוכר שונים. עם סיום הדיאלוג יוחלט על עתידו של המוצר".