מנכ''ל משרד האוצר, שי באב'"ד שוחח ביום חמישי טלפונית עם נציגים מרשתות השיווק המובילות כדי להבטיח שהורדת המכסים על מגוון מוצרים שנכנסה לתוקף תגיע לכיסי הצרכנים, ולא תישאר בידי יבואנים וקמעונאים, במטרה להוזיל את סל המוצרים לפסח - כך מסרו מקורות במשרד האוצר.
לדבריהם, השיחות התקיימו עם בכירים מהרשתות שופרסל , מגה, רמי לוי , יוחננוף, ויקטורי ושפע שוק. במהלך השיחות, הוצג מחירון שגובש באגף תקציבים עם טווח מחירים מומלץ לצרכן לכל מוצר, וכל רשת הציגה את עמדתה לגבי מחירו של כל מוצר. בסוף הדיון גובש מול כל רשת מחירון שהיא התחייבה לעמוד בו, למעט שופרסל.
עוד ב-mako כסף:
- החתונה שעלתה מיליארד דולר
- האם עומד לפרוץ מרד מסים בישראל?
- האיש שמקבל 4,500 שקל בחודש בשביל לא לעשות כלום
המקורות אמרו כי שופרסל הבהירה שלא תוכל למכור את המוצרים בטווח המחירים המוצעים, גם לא ברף העליון שלהם. עם זאת, במשרד האוצר מעריכים כי הרשת לא תוכל להמשיך למכור במחירים גבוהים אם כל הרשתות סביבה יורידו מחירים, ולכן גם היא תצטרף למהלך הורדת המחירים. בשופרסל סירבו להגיב לידיעה.
המחירון לא כולל את כל המוצרים עליהם הורדו המכסים. כך, לדוגמה, בתחום הירקות הקפואים מוזכרים רק שעועית של סנפרוסט, אפונה של סנפרוסט וטוגנים קפואים. ירקות פופולארים בפסח, כמו חסה, לא מופיעים ברשימה, וכמוה גם חלקי בשר נוספים שניתן לייבא.
המחירים המוצעים: קילוגרם אנטריקוט מיובא - 110-80 שקלים; קילוגרם פילה מדומה - 75-55 שקלים; קילוגרם פילה אמנון קפוא - 27-18 שקלים; ליטר שמן זית - 40-28 שקלים; קילוגרם גבינה צהובה - 39-34 שקלים; אפונה סנפורסט - מבצע שניים פלוס אחד, שמשקף מחיר של 12-9.5 שקלים לאריזה; אריזה של מותגים אחרים תעלה 10-7 שקלים; קילוגרם טוגנים יעלה 20-10 שקלים; קילוגרם בשר כבש יעלה 80-60 שקלים.
שופרסל הסבירה את העלייה ברווחיות הגולמית בשיפור תנאי הסחר, שינוי בתמהיל הזכיינים, גידול בנתח המותג הפרטי והתייעלות. מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר ל-TheMarker כי השיפור ברווחיות הגולמית אינו נובע מעליית מחירים, או אי־גלגול הנחות לצרכנים. אברכהן הודה כי המחיר הממוצע למוצר בשופרסל עלה ב-2015, אך טען כי העלייה היא של פחות מ-1% ונובעת מסיבות שאינן תלויות ברשת, כמו עליית מחירי הירקות.
בתחילת מרץ נחשף כי שופרסל השאירה אצלה הנחות על מוצרי חלב שקיבלה מתנובה לאחר הורדת מחיר החלב הגולמי ולא גלגלה אותן לצרכנים. בתגובה לחשיפת TheMarker, בשופרסל טענו כי היה מדובר בטעות וכי יחזירו ללקוחות את הפער בין המחיר המשולם למחיר המתוקן. את יתרת הסכום תרמה שופרסל לעמותת לתת.
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
הסיפור של ענבל אור - נפילה לא הייתה כאן
המיליארדר היהודי והאימפריה הסודית