בעקבות חרם אנטי-ישראלי: ענקית קמעונאות המזון הצרפתית קרפור מפסיקה את פעילותה בירדן. קרפור הירדנית הודיעה בעמוד הפייסבוק שלה - ובו כ-1.1 מיליון עוקבים - כי הרשת תעצור את כל פעילותה בירדן באופן מיידי, ולא תמשיך לפעול בתוך הממלכה.
"אנו מודים ללקוחותינו על התמיכה ומתנצלים על אי-הנוחות שאולי נגרמה מהחלטה זו", נכתב בפוסט, שזכה כבר ליותר מ-8,000 לייקים וללמעלה מ-3.5 אלף תגובות, בעיקר לועגות וחוגגות. "הרבה אנשים מרוצים מההחלטה הזו", כתב גולש אחד, ואחר כתב: "השם יסגור את כל החנויות שלך". גולשת אחרת כתבה שהשם יפצה את כל האנשים שאיבדו את עבודתם.
ההחלטה הגיעה על רקע המלחמה המתחוללת בשנה האחרונה, במהלכה צרכנים ירדנים השתתפו באופן פעיל בחרם על קרפור שיזמה תנועת ה-BDS, מה שהשפיע באופן משמעותי על המכירות של החברה שנחתכו, ונרשמו ירידות משמעותיות ברווחים.
מדובר במדינה הראשונה בה פעילות קרפור נסגרת בעקבות חרם, מה שבוודאי מעלה חששות בבעלים הצרפתיים, אולם לא מן הנמנע כי בישראל יותר צרכנים ישראלים ייכנסו לסניפי הרשת בזמן הקרוב, לאות סולידריות, בעיקר לאור העובדה שהחרם שמובילים ב-BDS נועד להפעיל לחץ על חברות בינלאומיות שנתפסות כתומכות בישראל, במישרין או בעקיפין - בין היתר על-ידי זכיינים מקומיים כמו אלקטרה צריכה, זכיינית קרפור בישראל - על רקע המלחמה בעזה, שפרצה לאחר שארגון הטרור חמאס תקף, טבח, אנס ורצח ילדים, נשים וגברים ישראלים, מוסלמים ותיירים ב-7 באוקטובר 2023.
הפסדים משמעותיים
רשת קרפור נפתחה בישראל בהשקת ענק במאי 2023, אולם ב-BDS החלו להרעיש כבר ב-2022, לאחר ההודעה על הכניסה לישראל. ב-BDS קראו לקרפור לסיים את הסכם הזיכיון מול ישראל ולעצור את מכירת כל המוצרים מהתנחלויות.
מה שעוד העביר את התנועה על דעתה היה העובדה שמפעילת קרפור, אלקטרה צריכה, העניקה חבילות לחיילים במהלך המלחמה. בתנועה טענו כי קרפור ישראל ספגה הפסדים כספיים משמעותיים מאז הקמתה, וקראו לחברה הבינלאומית לבחון את המשך הפעילות בארץ, זאת למרות שברבעונים האחרונים ההשקעה החלה לשאת פרי עם צמצום ההפסדים והגדלת המכירות.
בדיוק היום (ג') קרפור פותחת בישראל את הסניף ה-108 בדאלית אל-כרמל, במטרה להיכנס גם למגזר הדרוזי ובהמשך גם החרדי. ביום שישי הקרוב צפוי להיפתח הסניף ה-109 באילת. במהלך נובמבר ייפתחו שלושה סניפים נוספים, בבת ים, בתל כביר ובנתניה.
קרפור כוללת כ-14 אלף סניפים בכ-50 מדינות, ומחזור המכירות שלה ב-2023 עמד על כ-94 מיליארד אירו.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס