"הגיע הזמן שהצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר", קובעת צמרת אביבי, סגנית נשיא לה"ב. הגזירות הכלכליות החדשות לשנת 2025 מסמנות תקופה מאתגרת במיוחד עבור הצרכן הישראלי. העלאות המחירים הצפויות בחשמל, מים, תחבורה ציבורית, לצד העלייה בתשלומי מס בריאות וביטוח לאומי, מציבות את הצרכנים בפני מציאות כלכלית קשה. אבל בעוד הממשלה ממשיכה להטיל גזירות, יש דרך אחת שבה הציבור יכול להילחם בהתייקרויות – שינוי דפוסי הצריכה.
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על ירידה של 30% באמון הצרכנים בנובמבר 2024, ולא בכדי. בזמן שהמותגים הגדולים מנצלים את המצב להעלאות מחירים בלתי מידתיות, הגיע הזמן להעביר מסר ברור: הצרכן הישראלי מסרב לשלם כל מחיר.
"הצרכנים חייבים להפסיק לקנות ממשווקים המנצלים את המצב לטובתם", אומרת פרופ' טלי תאני-הררי, ראש החוג לתואר שני במנהל עסקים במרכז האקדמי פרס. "אם המשווקים יבינו שהצרכנים מענישים מותגים המנצלים את המצב, הם יהיו הרבה יותר זהירים".
הפתרון המעשי הוא פשוט: מעבר לרכישה ממפעלים קטנים ועסקים עצמאיים. "המפעלים הקטנים מציעים מוצרים לא פחות טובים מהמותגים היקרים", מסבירה אביבי. "עלינו להתרגל לקנות ירקות ופירות ישירות מהחקלאים ולחסוך את פערי התיווך המטורפים שהופכים לבונוסים למנהלי רשתות השיווק".
הנתונים מדברים בעד עצמם: מגזר העסקים הקטנים והבינוניים מהווה למעלה מ-90% מהעסקים במשק ותורם יותר מ-50% מהתוצר המקומי הגולמי. מדובר בכ-600 אלף עסקים המעסיקים 2 מיליון איש. תמיכה בעסקים אלה היא לא רק מחאה נגד יוקר המחיה, אלא גם דרך לחזק את הכלכלה המקומית.
המסר של תאני-הררי ושל אביבי ברור: ככל שיותר צרכנים יפנו עורף למותגים הגדולים שמייקרים מחירים, כך יגבר הלחץ על החברות להוריד מחירים. זו לא רק מחאה – זו אסטרטגיה כלכלית שיכולה לשנות את כללי המשחק בשוק הישראלי.
הצעד הראשון הוא לבחון כל החלטת קנייה. "רגע לפני שלוקחים בסופר את המותג האהוב והמוכר, כדאי לבדוק את המחיר של המותג הפרטי ושל אלטרנטיבות אחרות", אומרת תאני-הררי. "זה נכון גם לגבי שירותים - למשל, לשקול הכנת ארוחה משפחתית בבית במקום להזמין משלוח".
אביבי מוסיפה אופציה נוספת: "אפשר לנצל את הטבת ה-75 דולר ולהזמין מחו"ל מוצרים בסיסיים כמו משחות שיניים ומוצרי גילוח. זו דרך נוספת להעביר מסר למותגים המקומיים שמנפחים מחירים".
המצב הנוכחי מחייב פעולה מיידית. על פי מדד פעמונים, חלה ירידה משמעותית בחוסן הכלכלי של הישראלים, כשיותר ויותר משפחות חיות במינוס כדרך חיים. המשך קנייה עיוורת מהמותגים הגדולים רק תחמיר את המצב.
"המשווקים אינם יכולים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", מסכמת תאני-הררי. "הם לא יכולים להעלות מחירים באופן חסר פרופורציה ולצפות שהצרכנים ימשיכו לקנות כרגיל".