סדר פסח עושה השנה כמעט את הבלתי יאומן: יוצר משהו שמחבר כלל האוכלוסייה. דתיים או חילונים, צעירים או מבוגרים, משפחות או רווקים, לרוב המכריע יש שני מאפיינים להכנות: ניקיונות יסודיים ואירוח.
לא מדובר במנהג יהודי בלבד. חודש רמדאן מתחיל בעוד יומיים, וגם הישראלים המוסלמים יכינו את ביתם לחג וירכשו כמויות גדולות יותר של אוכל לאירוח בתום הצום היומי. חג הפסח של הישראלים הנוצרים חל בשבוע השני של חודש אפריל, ממש מקביל לחג הפסח.
"היעד הטבעי של מי שמתכונן לחג הוא חנויות הענק שמחוץ לעיר, שמציעות מחירים נוחים יותר, מבצעים ומבחר גדול. אולם לא כל הצרכנים קונים את כל המוצרים בחנויות הגדולות", מסביר ד"ר חזי גור מזרחי, מנהל המכון לחקר הקמעונאות/ "ראשית, ישנם אלה שמתקשים להגיע לחנויות הרחוקות ממרכז העיר, בין אם בגלל אילוצי תחבורה או בריאות. בנוסף, החנויות העירוניות לאו דווקא בקנייה אחת גדולה, אלא בהשלמה של מוצרים שנשכחו או נוספו ברגע האחרון".
על הקנייה הזו תשלמו פרמיה לא קטנה. כך, למשל, חבילת מצות של 2.5 ק"ג תעלה ברוב רשתות השיווק 29.90 שקל. מנגד, ברשת AMPM תשלמו עליהן 38.90 וברשת טיב טעם 35.90 שקל. למה? בניגוד לסניפים הגדולים, שם "מקריבות" הרשתות מוצרים רבים על מנת למשוך מספר גדול של קונים, בסניפים הקטנים לא נוטים לוותר על הרווח הגבוה.
ברשת רמי לוי זיהנו פערים משמעותיים בין המחיר בחנויות הענק לרשת השכונתית. לפעמים הפערים חורגים מגבולות ההיגיון. לדוגמה, פילה דג אמנון עולה 16.80 לק"ג בסניפים הגדולים של רמי לוי. אולם ברשת רמי לוי בשכונה תשלמו 29.9 שקל לק"ג, פער של 78%.תחתיות ארטישוק של סנפרוסט עולות ברמי לוי 9.80 לאריזה של 400 גרם לעומת 16.90 שקל לאותו המוצר בסניף רמי לוי בשכונה, פער של 72%. פער דומה מצאנו גם בממרח הנוטלה - 9.80 שקל לעומת 15.90 שקל על אותו המוצר ובמוצרי הירקות פערי המחיר מגיעים גם ל-650% (0.9 שקלים לק"ג עגבניות בסניף הדיסקאונט לעומת 6 שקלים בסניף השכונתי), בעיקר בגלל המבצעים.
סניף דיסקאונט מול סניף שכונתי של אותו המותג
על פי תוצאות המדגם רשת מחסני השוק בסיטי הציגו את הסל השכונתי הזול ביותר בעלות של 731 שקלים והפער בין הרשת השכונתית לרשת הדיסקאונט מציג פער מינימלי של 2 אחוזים בסה"כ אך במדגם של חנויות הדיסקאונט לא שמרה הרשת על המקום הראשון וצנחה למקום הרביעי אחרי רמי לוי, ויקטורי וביתן מרקט, רשת רמי לוי הציגה את הסל הזול ביותר בחנויות הדיסקאונט ובמקום השני בשכונה אך עם פער גבוה בין אפיקי המכירה. הרשת היקרה ביותר במדגם היא רשת סופר יודה עם סל בערך של 960 שקלים שהוא גבוה מול הסל הזול בשכונה בפער של 31% ובפער מול הסל הזול הארצי בשיעור של 55%.
איך הרכבנו את הסל?
סקרנו 10 רשתות אורבניות 53 מוצרים בסל המורכבים ממוצרים שכיחה בסביבה האורבנית. הסל מורכב מפירות וירקות, חומרי ניקוי ועזרים, שתייה קלה, משקאות חמים תה קפה שוקו, מוצרים קולינריים מרק, שמן זית, שימורים, אורז, טחינה, סלטים, ממרחי שוקולד, ירקות קפואים, רטבים ומתבלים.
הסקר בוצע בתאריך 20/03/2023 באמצעות נתוני דיווח הרשתות לאתר משרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר פרייסז על ידי המכון לחקר הקמעונאות.