בשנה האחרונה נראה כי תנובה מנהלת מלחמת חורמה בסוכר. בכירי החברה מרבים להתבטא נגד צריכת הסוכר המוגזמת בישראל, ולהתגאות בתוכנית "המצפן התזונתי" של החברה, שבמסגרתההופחתו כמויות הסוכר והמלח בחלק מהמוצרים.

במודעות שפירסמה תנובה נכתב כי החברה הפחיתה 989 טונה סוכר ממוצריה בשנים האחרונות. ואולם, במקביל להפחתת הסוכר הנטענת, משווקת תנובה מוצר עתיר סוכר במיוחד — המותג יולו (YOLO), שהושק בפברואר 2015 כמעדן עם שוקולד אמיתי ולכאורה איכותי יותר ממתחריו. מאז השקיעה תנובה במותג עשרות מיליוני שקלים והשיקה לו גרסאות בטעמים שונים — כולן עתירות סוכר.

עוד ב-mako כסף:

מבדיקה שערכנו עולה כי מאז השקת המותג יולו לפני כשנה וחצי מכרה תנובה באמצעותו כ–540 טונה סוכר לצרכנים (החישוב מתבסס על נתוני חברת סטורנקסט, לפי מכירות ברשתות השיווק). מבדיקת הרכיבים התזונתיים של מוצרי יולו עולה כי בחמש הגרסאות הנמכרות ביותר של יולו, המהוות יחדיו כ–83% ממכירות המותג מאז ההשקה, יש 18.5-20.2 גרם סוכר ל–100 גרם מוצר — כלומר, 3.7–4 כפיות סוכר ב–100 גרם ו–4.6–5 כפיות סוכר בגביע. לפני כחודש וחצי תנובה אף השיקה יולו במהדורה מוגבלת — יולו שוקולד מריר עם פקאן סיני מצופה. במהדורה זו של המוצר, שנמכרה עד לאחרונה וייתכן שתחזור למדפים בהמשך, כמות גדולה אף יותר של סוכר: 24.9 גרם סוכר ב–100 גרם מוצר, שהם 5 כפיות סוכר ב–100 גרם ו–6.5 כפיות סוכר בכל גביע.

אמנם, גם מעדני חלב של החברות המתחרות עתירים בסוכר, אך פחות מיולו של תנובה. למשל, במילקי שוקולד עם קצפת (שטראוס) יש 17.8 גרם סוכר ב–100 גרם מוצר (3.6 כפיות); במילקי וניל עם קצפת — 13.6 גרם סוכר ל–100 גרם מוצר (2.7 כפיות); ובמילקי אקסטרה קצפת יש 16.5 גרם סוכר ל–100 גרם מוצר (3.3 כפיות סוכר).

גם בסדרת המעדנים מוּ של מחלבות טרה יש פחות סוכר: במעדן מו שוקולד עם קצפת יש 14.2 גרם סוכר ב–100 גרם מוצר (2.8 כפיות); במעדן מו בטעם וניל יש 12.8 גרם סוכר ב–100 גרם מוצר (2.6 כפיות); ובמעדן מו בטעם שוקולד אגוזים עם קצפת יש 15.2 גרם סוכר ל–100 גרם מוצר (יותר מ–3 כפיות).

"אנשים מתים מצריכה עודפת של סוכר ומלח"

בשנה האחרונה הניפה תנובה שוב ושוב את דגל התזונה הבריאה, ועסקה רבות בנושא הפחתת הסוכר והמלח ממוצריה.

החברה פירסמה מודעות בנושא בעיתונים שונים ובסוף השבוע שעבר אף יצא לאור מוסף שלם של "ידיעות אחרונות" בשיתוף עם תנובה, תחת השם "זמנים בריאים". המוסף הוא תוכן שיווקי ממומן של תנובה, כחלק מפרויקט בית בריא של החברה ושל העיתון, המתפרסם ב"ידיעות אחרונות" זו השנה השנייה. הלוגו של הפרויקט מעוצב בצבעי המותג של תנובה (כחול, אדום וירוק) עם תמונה של בית, כמו בסמל הקוטג' המפורסם. שיתוף הפעולה בין החברה לעיתון מקדם את המסרים שתנובה מעוניינת להעביר לציבור, עוזר למיתוג שלה כחברה המציעה מוצרים בריאים ומספק חשיפה מוגברת למהלכים הבריאותיים והשיווקיים שהיא מבצעת.

ביוני אמרה ל–TheMarker מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, ענת גרוס־שון: "לפני חמש שנים התחלנו במהלך של הפחתת מלח וסוכר במוצרים, כי זה מה שנכון לעשות. אף צרכן לא מת מחומר משמר או ממתיק מלאכותי, אבל אנשים מתים מצריכה עודפת של סוכר ומלח — ותפקידנו להפחית אותם".

בטור של מנכ"ל תנובה במוסף זמנים בריאים של "ידיעות אחרונות" נכתב, בין היתר, על הפחתה הדרגתית של סוכר ומלח במוצרי תנובה, ללא הוספת ממתיקים או תחליפים למיניהם — עד להרגלת החך של הצרכנים לטעם החדש. מליס קרא לתעשיית המזון כולה להתגייס למשימה ולהתחייב "לשיפור מתמיד ומתמשך בפרופיל התזונתי של המוצרים המשווקים לצרכן הישראלי".

לוגו תנובה (צילום:  יחסי ציבור)
"צרכנים רוצים להתפנק"|צילום: יחסי ציבור

מתחרים של תנובה בענף המזון טוענים שתנובה מצהירה על הפחתות סוכר ביד אחת — וביד השנייה משיקה מותג עתיר סוכר: "אם תנובה מכריזה מלחמת חורמה כביכול על הסוכר, עם אמירות מאוד מרחיקות לכת, מצפים ממנה שכאשר היא משיקה מוצר חדש הוא יהיה מופחת סוכר בהשוואה למוצרים קודמים — ולא עם יותר סוכר", אומר מקור בחברה מתחרה.

"יש לנו מגוון פתרונות בריאותיים, גם לילדים"

רוס־שון מסרה בתגובה: "תנובה, חברת המזון המובילה בישראל, הכריזה על תוכנית המצפן התזונתי בתחילת 2013 והגדירה קטגוריות בסיסיות שנצרכות מדי יום ומצויות מדי יום על שולחנה של כל משפחה ישראלית, בדגש על קטגוריות הנצרכות על ידי ילדים.

"יולו פותח והושק כמענה לאלה המחפשים פינוק שוקולדי אמיתי, הפונה לקהל מבוגר ומתוך הבנה שלא ייצרך ברמה היומיומית. מרקם המוצר הוא כבד וסמיך, שמתאים לחך מתוחכם ומבוגר, והמעטפת השיווקית האורזת את המוצר היא של פינוק המכוון למבוגרים. זאת, בשונה מהשפה המאפיינת את המעדנים של המתחרים, הפונים לילדים ובני נוער". לדבריה, כמות הסוכר במעדני יולו לא סותרת את הצהרותיה של החברה בדבר הצורך בשיפור מתמיד של המוצרים והפחתה הדרגתית של כמויות הסוכר.

"תנובה תמשיך ותספק לכלל צרכניה, מבוגרים או ילדים, את המוצרים שיענו בצורה מיטבית לכלל צורכיהם. לצרכנים שמניע הצריכה המרכזי שלהם הוא בריאות אנחנו מייצרים פתרונות בריאותיים במגוון הקטגוריות הבסיסיות שלנו, הנצרכות על בסיס יומי. גם בעולם מעדני הילדים הפחתנו סוכר במוצר כמו 'קרלו', הנצרך בתדירות גבוהה על ידי ילדים.

"צרכנים רוצים להתפנק מדי פעם ואנחנו מאפשרים להם את הבחירה. תפקידנו ואחריותנו הם להמשיך ולעסוק בנושא הפחתת המלח והסוכר ובחשיבותו לבריאות הצרכנים, ולאפשר לצרכנים כלים לדעת מה הם צורכים. לכן, תנובה היתה הראשונה לסמן בצורה וולנטרית ובשקיפות את כמות הסוכרים במוצריה. יולו זכה בשנה האחרונה בכל פרס אפשרי ואנחנו מאוד גאים בו ונמשיך לפתח אותו. למרות הניסיון להטיל בנו דופי, תנובה תמשיך לעסוק ולהוביל את מהפכת הסוכר והמלח ולצד זה לספק לצרכנים שלנו מענה באמצעות מוצרים חדשים לכלל הצרכים שלהם".

יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
"תשלום קצבאות לפי מבחן הכנסה הוא רעיון פופוליסטי"
מצוקה בענף השמירה: מחסור במאבטחים