חוסר היציבות בענף הריהוט והסיכון הגבוה שבו נתונות החברות בתחום, באו לידי ביטוי עם סגירתה של רשת הרדור, שהגיעה לאחר קריסתה של רשת פרנקו פלי. גל הקשיים הנוכחי החל ב-2012, עם אפקט הדומינו שנבע מסגירת רשת הריהוט קיקה, ובעקבותיה מטבחי דואיט, מטבחי טופז ומטבחי מילה.שנה לאחר מכן נסגרו במפתיע רשת ריהוט הילדים שֶגֵֶם והרשת הוותיקה רהיטי מרס; ב-2017 חיסלה רשת קסטיאל את פעילותה בעקבות חוסר כדאיות.
המצב השברירי בשוק מגביר את הצורך בזהירות צרכנית בעת הרכישה. הנה כמה צעדים שעשויים למזער את הסיכון:
1. מוניטין: לפני כל עסקה, יש לוודא מי החברה שעומדת מאחורי המותג. הקשיים בענף מובילים לעתים סוחרים ויצרנים לפתוח חברות חדשות בשמות שונים, כדי לחמוק מההשלכות של פרסומים שליליים שנקשרו בחברות אחרות שלהם. מומלץ לחפש באינטרנט וברשתות החברתיות פרסומים וחוות דעת אישיות.
3. ביטול חיובי אשראי והמחאות: לצרכן יש זכות לעצור את התשלומים בכרטיס האשראי אם הסחורה שתמורתה שילם לא התקבלה. אל תבנו על חברות האשראי שיעדכנו אתכם במצבה של החברה ששילמתם לה, ופנו אליהן בעצמכם מיד עם הידיעה הראשונה על קשיים. במצב זה ניתן גם לבטל המחאות שנרשמו למוטב בלבד, אך יש לעשות זאת תוך התייעצות עם הבנק כדי להימנע מתשלום מחויבות אישית בגין הביטול.
4. לא יותר מ–10%: בענף הריהוט נהוג לשלם מקדמה בעת הזמנת מוצרים כ"דמי רצינות" וכן כדי לממן את החומרים והפעילות. עם זאת, מומחים בענף אומרים כי בקשת מקדמה בסך יותר מ–10% מסכום העסקה צריכה להדליק נורה אדומה. בנוסף, מקדמה אינה חייבת להיות משולמת במזומן, למרות מה שבעלי עסקים רבים אומרים. מומלץ לשלם מקדמות באשראי ובתשלומים גם אם בית העסק גובה ריבית על כך.
5. הזמנה "מיוחדת": תקנות ביטול עסקה מאפשרות לצרכן לבטל עסקת רכישת ריהוט, בתנאי שלא נעשה בו שימוש, הוא לא הורכב בבית הלקוח ולא נפגם, מיום עשיית העסקה ועד 14 יום מקבלת המוצר. ואולם, אם הריהוט יוצר על דרישת הלקוח ולפי מידות או שימוש בחומרים מיוחדים לבקשת הצרכן, אין למזמין זכות ביטול ולא ניתן יהיה לקבל את התשלום בחזרה. בתי עסק שונים מנסים להימנע מביטול העסקה והחזרת הכסף לצרכן, על ידי טענה שמדובר בהזמנה מיוחדת גם כשהמוצר קיים או הוזמן מקטלוג. לפי המועצה לצרכנות, הערה רשומה בחוזה בין המוכר לקונה שלפיה מדובר בהזמנה מיוחדת אינה תקפה, אלא אם אכן מדובר בפועל בכזו. לכן בעת החתימה על העסקה יש לציין זאת בחוזה.
6. כל פריט בנפרד: אם אתם מזמינים כמה פריטים מאותו יצרן, דרשו לרשום בהזמנה את מחירו של כל פריט בנפרד. כך תוכלו לבטל תשלומים עתידיים שהתחייבתם להם במקרה של אספקה חלקית בלבד.
7. מועד האספקה: דרשו לרשום בחוזה ההזמנה את מועד האספקה המדויק. מועד משוער הוא פתח לאיחורים ולדחיות. זכרו כי זכותכם לבטל את העסקה ולקבל את כספכם חזרה ואף לדרוש פיצוי במקרה של איחור באספקה.
8. לא להסתפק בלחיצת יד: יש להיזהר מהבטחות שניתנות בעל פה. ודאו שכל הבטחה או התחייבות מתועדות בכתב ונחתמות על ידי הצדדים. אם יש בעיה לקבל את התיעוד בכתב, רצוי להקליט. החוק מתיר להקליט שיחה אם אתם משתתפים בה, ואינכם חייבים להודיע לצד השני על ההקלטה.
הטיפים - בשיתוף המועצה לצרכנות.
יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
קריסה נוספת בענף הריהוט: רשת הארונות הרדור סגרה את הסניפים - הלקוחות זועמים