בעיר שבה אני גרה בטקסס אפשר למצוא את מצות יהודה, המיובאות מישראל במרחק של אלפי קילומטרים, במחיר של 3.99 דולרים (15 שקל) לאריזה גדולה. מכיוון שבעבודתי בעבר ב–TheMarker ערכתי לא מעט השוואות של סלי קנייה לפסח, משהו במחיר הזה נראה לי מוזר.
בבדיקה מהירה התברר שחבילה גדולה של מצות יהודה נמכרת בישראל במחיר הנמוך ביותר אצל רמי לוי באינטרנט ב–21.90 שקל — "רק" 45% יותר מאשר בטקסס. בשופרסל המחיר מתייקר בעוד שקל לאריזה, והפער קפץ ל–52%. במגה, עבור אותה אריזה, מבקשים בקופה 35.90 שקל — 138% יותר מאשר בסופרמרקט בטקסס.
עוד ב-mako כסף:
- מה ההבדל בעצם בין בנק להונאת פונזי?
- מה הייתם יכולים לקנות בכסף שבזבזתם על שוקולד?
- עשירים חיים בממוצע 15 שנה יותר מעניים
שלל תירוצים מושמעים בישראל לנוכח הפערים האדירים לעומת המחירים בחו"ל במקרה הזה ובמקרים אחרים המתגלים מעת לעת. הנה התירוצים והתשובות להם.
1. "המחיר מיועד רק לחברי מועדון"
אז זהו שלא. בארה"ב אפשר להצטרף למועדון חינם אין כסף, וללא כל התחייבות לכרטיסי אשראי. ככה זה כשיש תחרות והרשת בסך הכל רוצה לעשות פרסומת.
2. "היצרנים מנסים לחדור לקהל האמריקאי"
התירוץ הזה מופרך גם כשמנסים למכור אותו כאשר מתגלים פערים עצומים במחיר של מוצרים ישראליים, כמו חטיפים או שוקולד, אך כשמדובר במצות זה מגוחך עוד יותר — כי הרי הן בוודאי מכוונות לקהל היהודי שגר בחו״ל ומציין את פסח.
3. "זאת מכולת קטנה"
הסופרמרקט שבו נמצא המחיר הזה הוא Tom Thumb, רשת אמריקאית עם עשרות סניפים, ולכן התירוץ שלפיו זו מכולת קטנה שמנסה להיפטר מעודפים, אינו תקף. מכיוון שמדובר במוצר שנמכר רק לפסח, ולא במשך כל השנה, גם לא סביר שיש כאן מלאי שמנסים לחסל. בנוסף, בבדיקה בסופרמרקט אחר, בעיר אחרת בארה"ב, התגלה מחיר זהה של המצות.
4. "על המחיר הזה יש להוסיף מס"
בארה"ב המחירים המופיעים על המדף הם לפני המס. לכן הטיעון שנשמע לא פעם הוא שיש להוסיף על המחיר הנקוב מסים, שבישראל מגולמים כבר במחיר המלא המוצג לצרכן. אז נכון שכאשר קונים בארה"ב מוצרים כמו נעליים — זו המציאות. ואולם, ברוב מוצרי המזון זה אינו המצב, והמחיר על המדף הוא המחיר הסופי בקופה.
5. "החבילות לא זהות בגודלן"
גם בנטרול הפער בכמויות, לפי הרישום על האריזה האמריקאית מול הישראלית, עדיין המחיר ברמי לוי יקר ב–33%, בשופרסל ב–39% ובמגה ב–117%.
6. "לא אנחנו קובעים את המחירים"
תירוץ החוזר על עצמו בכל פעם שמתגלים פערי מחירים גבוהים באותו המוצר. לרוב זהו טיעון שמשמיעים היצרנים, שלדבריהם המשווק הוא הקובע את המחיר הסופי לצרכן ולהם אין יד בדבר.
הכותבת היא עיתונאית ישראלית המתגוררת בארה"ב
יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
הכשרת הישוב חתמה עם חברה סינית על שיתוף פעולה
הרפורמה תקועה - ערוץ הכנסת ייצא למכרז