החגים מאחורינו ועימן גם הוצאות החג הכבדות. אבל אם חשבתם לרגע שהשגרה תכניס גם רווחה לחשבון הבנק שלנו- כדאי שתחשבו שוב. השגרה חוזרת ואיתה גם עליות המחירים, אם כי לא מדובר בהכרח בהעלאה ישירה ומוצהרת של המחירים – אלא בצעדים עדינים ופחות בולטים לעין. סקר של המכון לחקר הקמעונאות בדק את מחירי המוצרים בהפרש של שנה ומצא עליות של עשרות אחוזים על מוצרים הכרחיים.
"הרשתות יודעות שאנחנו בוחנים את המחיר של מוצרים אסטרטגיים כמו קוטג', קפה נמס וקטשופ, כי אלו מוצרים בולטים שסוחרים ומותגים יודעים שאנו עוקבים אחרי המחיר שלהם בקפדנות. לכן צפוי שלא תהיה עליית מחיר דרמטית במוצרים האלה, אם בכלל, אבל בשעה שמוצרים אלו שומרים על יציבות במחיר, מוצרים אחרים, פחות גלויים לעין, מזנקים במחיר מבלי שנשים לב", טוען ד"ר חזי גור מזרחי, מנהל המכון לחקר קמעונאות.
"הטריק הכי ידוע לעליות מחיר סמויות הוא כמובן צמצום מבצעים והנחות, או צמצום כמויות.לדוגמה, חטיפי שוקולד כמו טעמי, טורטית וטוויסט, שנמכרו בעבר במבצעים כמו 3 יחידות ב-9.90 שקלים או 4 יחידות ב-12 שקלים, עולים כיום במחירם בצורה משמעותית. ברוב המקרים, אנו נוטים לרכוש יותר מיחידה אחת, והפערים מגדילים את ההוצאה הכוללת. כך, עלות הסל שלנו עולה בכ-60%, כמעט מבלי שנבחין בכך בזמן אמת.
הסיבות לעליות המחירים רבות ומגוונות, מסביר ד"ר גור מזרחי. "ראשית, עלויות חומרי הגלם והתשומות יקרות יותר כיום. יצרנים רבים נדרשים לשלם יותר על הייצור וההובלה בשל בעיות לוגיסטיות מתמשכות, וכמובן שגם המלחמה השפיעה רבות על תהליכי הייבוא".
אבל אם חשבתם שהמלחמה השפיעה על הרווחים - כדאי שתחשבו שוב. "החברות המובילות במשק רושמות רווחים גדולים, מה שמעיד כי ישנה גם מגמה לנצל את המצב לרווחים גדולים יותר על חשבון הצרכן. המצב הביטחוני מוסיף גורם של אי-ודאות למשק,ולחץ על הקונים שמצטיידים לקראת תקופות משבר. בתנאים אלו, היצרנים והקמעונאים יכולים להעלות מחירים מבלי שהצרכן ישים לב באופן מיידי".
זינוק במחירי הירקות והפירות
תהליך העלייה במחירים אינו מוגבל רק למוצרים תעשייתיים. אחד התחומים הבולטים בהתייקרות הוא הירקות והפירות, שנחשבים למרכיב חיוני בסל הקניות. עליות אלו הופכות את הירקות והפירות למוצרים שכמעט בלתי אפשרי לוותר עליהם, אך במחיר גבוה הרבה יותר משהיינו רגילים בעבר.
מוצרי החלב: התייקרות בעקבות הסכם עם המחלבות
כזוכר, במהלך השנה עלו מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 9 אחוזים ,זאת בעקבות הסכם הסכם שנחתם בשנה שעברה בין משרד האוצר למחלבות. העדכון במחיר החלב הושפע מהתייקרות שוטפת במדדים, מדד השכר ומחירי החלב הגולמי, מה שאמור היה לגרום להתייקרות של 16%, אך בהסכם בין המחלבות לשר האוצר הוחלט למתן את ההתייקרות ל-9% ולפרוס את הפער על פני 3 שנים.
מוצרי היסוד: עליות שקטות ומכאיבות
לא רק הירקות והפירות עלו. מוצרי היסוד – שמן, קמח, סוכר ושימורים – עולים גם הם בצורה מתמדת. זו עלייה שנעשית בשקט, אך מכבידה מאוד על הכיס של כולנו. מוצרים אלו, שלא נחשבים למותרות, נמצאים בכל סל קניות בסיסי, ועלייה במחירם משפיעה באופן ישיר על כל משפחה.
משקאות חמים – הקפה והתה גם הם מזנקים
בקטגוריית המשקאות החמים, כמו תה וקפה, העליות מתבצעות באופן דומה, עם צמצום מבצעים ומחירים שעולים בצורה הדרגתית. העליות הללו צפויות להכביד במיוחד על הצרכנים עם תחילת החורף, כשהביקוש למשקאות החמים גדל.
השלכות לטווח הארוך: מה צופן העתיד?
עליות המחירים שאנו חווים כיום אינן צפויות להיעלם בזמן הקרוב. למעשה, הן רק עלולות להחמיר ככל שהמצב הביטחוני ימשיך להשפיע על הכלכלה הישראלית. "הצרכנים יצטרכו להפגין ערנות מוגברת, לעקוב אחר השינויים, ולבצע בחירות קנייה חכמות יותר", מסכם ד"ר גור מזרחי. "היכולת לצרוך מוצרים במחירים נגישים הולכת ונחלשת, והצרכן הממוצע נדרש לחשב מחדש את סל הקניות שלו, לשנות את הרגלי הצריכה, ולעשות בחירות מחושבות יותר".