חג הפסח בפתח, ועמו באו חופשת הילדים ממוסדות החינוך, המבצעים האטרקטיביים ברשתות ומזג האוויר האביבי, שמוציאים את הצרכנים מהבתים. השבוע, בשעת הצהריים, קניון דיזנגוף סנטר בתל אביב בתפוסה כמעט מלאה, והצרכנים לא רק בילו, הם כנראה גם קנו.

לפי נתוני ענקית המדרוג נילסן, חלה עלייה של 2.1% במכירות ברשתות השיווק בשבוע 
שלפני החג, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. העלייה החדה ביותר נרשמה בקטגוריית טיפוח הפרט - 5.7% לעומת 2015. הנתונים מתחזקים גם מדיווחי הרשתות השונות, 
שמעריכות כי חלה עלייה במספר המבקרים בקניונים וברכישות בחנויות.

עוד ב-mako כסף:

בקבוצת קניוני עזריאלי, כמו ברשתות וקניונים נוספים שעמם דיברנו, מורגשת עלייה בצריכה. "תנועת המבקרים עלתה ב–20%–30% לעומת פסח שעבר", מעריך עופר ירום, סמנכ"ל השיווק של הקבוצה. להערכתו, חלה גם עלייה של יותר מ–10% בפדיון לעומת שנה שעברה.

בשופרסל מעריכים כי חלה עלייה של כ–3% לעומת 2015, וגם ברשתות H&O וטיב טעם מעריכים כי הגידול משמעותי. עם זאת, בשלב זה מדובר בהערכות בלבד. נתוני האמת יתפרסמו רק לאחר החג.

"היום כבר לא קונים על פי דחף"

לקמעונאים כמה הסברים לעליות בהיקף הקניות. "מזג האוויר האביבי טוב מאוד בתקופה הזו ומוציא אנשים מהבית. פסח יצא מאוחר השנה, והחלק הזה של העונה טוב יותר. במקביל, ערכנו מבצעים כדי למשוך את הצרכנים", מסביר ירום. עם זאת, הוא ער לשינויים שעברו על הצרכן הישראלי: "היום כבר לא נכנסים וקונים על פי דחף, אלא עושים קודם בדיקה השוואתית של מחירים. אנחנו רואים זאת בכמות המבקרים באתר האינטרנט שלנו".

אורי קילשטיין, סמנכ"ל סחר ברשת שופרסל, מעריך כי העלייה נובעת "ממחירים נמוכים יותר לעומת החג הקודם, וממזג האוויר הקיצי, שמשפיע על צריכת מוצרים כמו גלידות ובקר טרי (הפופולרי במנגלים, ה"ק)". מוסיף קילשטיין, כי מהלכי הממשלה, כגון פתיחת שוק הגבינה הצהובה ליבוא, הורדת מכסים על שמן זית ודגים ופיקוח על מוצרי חלב, "השפיעו ישירות על הלקוחות, שלא רק מגיעים לרשתות, אלא גם מגדילים את כמות המוצרים בסל".

"בכל שנה הכל עולה 
לי יותר"

למרות הנתונים האופטימיים, התחושות של הצרכנים בשטח שונות. רבים מהם מרגישים שהם דווקא רוכשים פחות ומשלמים יותר. "יש הבדלים במחירים השנה, בטח", מסביר אמנון אדוארד מבת ים שהגיע לדיזנגוף סנטר. "יש אמנם כל מיני מבצעים בגלל החג, אבל זה לא מאוד מאוזן, והדברים שאני צריך עדיין יקרים. אני מרגיש שכל שנה ב–5–6 השנים האחרונות, הכל עולה לי יותר - בין אם זה פירות וירקות, דגים או מוצרים אחרים כמו בגדים". עם זאת, הוא מספר כי אינו רוכש פחות: "אני קונה אותו דבר כי אין לי ברירה, אבל אני משלם יותר".

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, TheMarker)
שוק מחנה יהודה בירושלים. "אני לא קונה נשנושים כי זה מייקר לי את הקנייה"|צילום: אוליבייה פיטוסי, TheMarker


גם מאיה (33), ספרית והומיאופטית, שחיפשה מתנות בדיזנגוף סנטר למשפחתה, מעידה על הידוק החגורה. "יש עלייה קיצונית במחירים, אז אני קונה פחות ורק מה שאני צריכה. אני קונה רק את המתנות הנחוצות ומשתדלת להכין את השאר, ואם אני כבר קונה, אז רק מוצר איכותי".

רינתבת 24, מוכרת בחנות בגדים בדיזנגוף סנטר, שעובדת בקניון כבר ארבע שנים, מספרת כי היא חשה בהתייקרות, כמוכרת וכצרכנית: "אני גרה עם המשפחה ועוזרת כלכלית להורים. המחירים עולים עד כדי כך שזה נהפך לבלתי־ אפשרי. אני דווקא הולכת לסופרים הזולים בדרך כלל כמו אושר עד, וגם שם אני רואה שבקושי שמתי כמה מוצרים בעגלה, וזה כבר 200 שקל. אני גם כמעט ולא קונה נשנושים בסופר כי זה באמת מייקר לי את הקנייה, אז רק מה שצריך".

בכל הנוגע לקניות בגדים, במקרה של רינת הסנדלר הולך יחף: "אני בקושי קונה בגדים. אני מעדיפה לחסוך לנסיעה בחו"ל, שם גם הבגדים זולים יותר. בחג הזה אני אקנה מקסימום מתנה להורים ולאמא של החבר, וגם זה בקטנה, לא צריך להשתגע".

את מרגישה ירידה גם במכירות בחנות?
"כן, לדעתי קונים פחות בשנה האחרונה. האווירה שונה וממש רואים את הקושי של האנשים. אם לפני שנה היו נכנסים לחנות 20 אנשים, וכולם היו יוצאים עם משהו, חלקם עם קניות בסכומים גבוהים - אז היום רק חצי מהם יקנו משהו, ורק בודדים אחרי שהוציאו סכום משמעותי".

דיזינגוף סנטר (צילום: אייל טואג, TheMarker)
דיזנגוף סנטר. "המחירים עולים עד כדי כך שזה נהפך לבלתי אפשרי"|צילום: אייל טואג, TheMarker

מחפשים מתנות 
זולות לנכדים

עדינה (61) מטפלת בקשישים, מדרום תל אביב, מספרת על החשש מכניסה למינוס. "השנה אני לא קונה דברים מיוחדים כי אני לא רוצה להיכנס למינוס, "אומרת עדינה. יש לידי סניף של ויקטורי ואני מחכה שיהיו מבצעים טובים. אני מחכה בעיקר למבצעים של יין, בשר ודגים בגלל החג - אבל אפילו זה יקר". אווירת החסכנות משפיעה גם על המתנות לנכדים. "אני קונה בעיקר בובות שלא עולות הרבה, לפחות משתדלת. אני באמת חוששת להיות חייבת לבנק, אז בממוצע אני קונה השנה פחות משנים קודמות", 
היא הוסיפה.

אפילו מי שלא שינה את הרגליו השנה חש בהבדל. זיווה, גמלאית, חפשה מתנות בסוהו, חנות למוצרים מעוצבים, כפי שהיא עושה בכל שנה. לדבריה, "לי יש לי אמצעים לעשות זאת, אבל אני רואה שמי שאין לו נמצא בהחלט בבעיה. אין ספק שהכל עולה".

יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
ההסתדרות מפרידה בין ייצוג עובדים ותיקים לצעירים
שלי יחימוביץ' נגד דני צידון