בשנים האחרונות, צצות מכל עבר חנויות אונליין וקבוצות פייסבוק למכירת פריטי אופנה ואקססוריז מיד שנייה. לצד יוקר המחייה, והרצון להתלבש היטב גם בלי למכור כליה, גם המודעות למחיר הכבד של האופנה המהירה – ההרס האקולוגי והפגיעה הקשה בזכויות אדם –  מביא לכך שיותר ויותר נשים רוכשות בגדים שכבר עשו סיבוב או שניים. סיבה נוספת לעניין ההולך וגובר, היא כי בחנויות האלה יש מגוון די רחב של סגנונות, ואפשר למצוא בהם פריטים מעניינים ומיוחדים יותר מהשטאנץ' שמופיע ברשתות.

הסטיגמה של לבישת בגדים מיד שנייה לא תמיד הייתה נוחה. בפוזה הישראלית המצויה, זה היה נחשב פחיתות כבוד ללבוש בגדים שכבר נלבשו, למרות שהרבה פעמים מדובר בכלל בפריטים חדשים לחלוטין. אבל כשטרנד הווינטג' הפציע לפני לא מעט שנים, הוא שיפר את התדמית השלילית של פריטי האופנה המשומשים.

פלטפורמות למכירת פריטי אופנה במובן הרחב, משגשגות בארה"ב ומדינות נוספות. אפליקציות כמו Depop או Poshmark, מאפשרות לכל מי שרוצה להעלות פריטי לבוש ואקססוריז, לנשים, גברים וילדים, בין אם חדשים או משומשים, בין אם פריטי מרשתות אופנה מהירה או תיקים של לואי ויטון – הכל הולך וכל אחד יכול לנקות את הארון ולעשות קצת כסף על הדרך. על החיסכון האדיר בפסולת כשהבגדים מתמחזרים בצורה כזאת, איך צורך להכביר מילים.

עד לא מזמן, היה אפשר למצוא פריטי יד שנייה בישראל בעיקר בחנויות פיזיות קטנות. גם המציאון הפכה למקור מוצלח אחרי שפתחו שם חנות גדולה בדיזינגוף סנטר, וגם בביגודית של ויצ"ו אפשר למצוא מציאות. למי שרצתה או רצה למכור את הפריטים מהארון, לא היו הרבה אופציות, עד שנפתחו לא מעט קבוצות פייסבוק ייעודיות, וכמובן המרקטפלייס, שם אפשר למצוא הכל מהכל. קבוצת הפייסבוק המצליחה "לא יושב בול", מיועדת למכירה של פריטים חדשים בלבד, ורק ביום אחד בשבוע אפשר להעלות פריטים שנלבשו פעם או פעמיים.

שוק של 5.29 מיליארד דולר בשנה

לפני כחודשיים, הושקה בישראל פלטפורמה חדשה באותו קונספט של אתרי המכירות  בחו"ל – חברה שמתווכת בין קונים ומוכרים של פריטי יד שנייה. Re:concept, מאפשרת לכל אחת ואחד להעלות פריטים ולמכור אותם דרך הפלטפורמה, מה שמוביל להיצע גדול ומגוון עבור הקונים והקונות. התהליך ממש פשוט: מי שרוצה למכור פריט רק צריך למלא טופס באתר, הכולל את הפרטים, המחיר המבוקש, ותמונות, והאתר מציג את הפריטים בפיד, מתקשר עם רוכשים פוטנציאליים, ודואג גם לפקח על השילוח. המודל העסקי הוא עמלה מכל מכירה, אבל ההבטחה באתר היא שכל מי שמוכרים פריטים, יקבלו 80% מהסכום שבו הוא נמכר.

לאחר שהפריט נקנה, המוכרת או המוכר מפקידים אותו באחד מ-400 לוקרים בפריסה ארצית, וחברת הלוקרים מעבירה אותו ללוקר קרוב למי שרכשה או רכש. כך, למעשה, הפלטפורמה עוקפת את הלוגיסטיקה, המעיקה לעיתים, שמתלווה לקניית פריטי יד שנייה – רוכשת מהרצליה, למשל, יכולה לקנות ארנק של לואי ויטון מחיפה, משקפי שמש של שאנל מירושלים או מכנסיים של זארה מבאר שבע – מבלי לכתת רגליים.

לוקר עם פריטי יד שניה של Re:concept (צילום: יחסי ציבור)
לוקר עם פריטי יד שניה של Re:concept. מפשט עניינים|צילום: יחסי ציבור

"ראינו שיש צורך ברור בפלטפורמה שלא רק מפשטת את תהליך המכירה, אלא גם מבטיחה עסקה בטוחה ויעילה עבור שני הצדדים", אומרת פאני קליין, מנהלת המוצר הראשית ויזמית-שותפה בפלטפורמה. "המשימה שלנו היא להפוך אופנת יד שנייה לנגישה לכל אחד בישראל, תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של איכות ושירות".

על פי מחקר שביצעו ברי:קונספט דרך פלטפורמת המחקר סטטיסטה, ביחד עם דוח של חברת ThredUp לשנת 2024, הצפי הוא כי עד שנת 2025 אופנת יד שנייה תהווה כ-10% משוק האופנה הכולל העולמי, וגם בישראל. שוק האופנה הכולל צפוי להניב הכנסות בסך 5.29 מיליארד דולר עד סוף השנה הנוכחית.

את החברה הקימו שלוש נשים, שתיים מהן מומחיות למסחר מקוון. שרה רדומסקי, המנכ"לית, וקליין, מנהלת המוצר הראשית, שתיהן עולות חדשות משוודיה, ותמר לוסטיג, אחראית על חווית לקוח ותפעול. רדומסקי וקליין מכירות את הקונספט משוודיה, ולאחר מחקר שוק מעמיק הבינו שהוא יכול להתאים גם לשוק הישראלי. "הכל התחיל כשלפני כמה שנים ראיתי תיק יד שנייה שמאוד אהבתי באחת הפלטפורמות", מספרת קליין. "אחרי שיחה עם המוכר ובירור הפרטים, גיליתי שמדובר בנסיעה של שעה וחצי כדי לאסוף אותו, והחלטתי לוותר. באותו יום דיברתי עם שרה ואמרתי לה – 'בישראל כל הזמן מחפשים למכור ולקנות יד שנייה, יש פה שוק פוטנציאלי ענקי'".

על מנת להישמר מהונאות, ולשמור על בטיחות שני הצדדים בעסקה, החברה יישמה מערכת תשלומים בטוחה. העברת התשלום מתבצעת רק לאחר שהקונה מאשר את קבלת הפריט שנרכש – הקונה אוספת את הפריט, מאשרת שלקחה אותו, ורק לאחר מכן מועבר התשלום למוכרת.

פאני קליין, Re:concept (צילום: יחסי ציבור)
פאני קליין. הבינה שהקונספט יעבוד טוב בארץ|צילום: יחסי ציבור

 

היום יש כבר למעלה מ-100 מוכרים פעילים באתר, והמספרים מוסיפים לעלות. "אני מאמינה שככל שיותר אנשים יתנסו בממשק ויחוו חווית רכישה נעימה, מוגנת ובטוחה, כך יותר ויותר אנשים יבינו את היתרונות שבקניית יד שנייה", אומרת קליין. "החזון שלנו הוא ליצור מהפכה בתחום האופנה בישראל, שבה כולם ירגישו בנוח ובביטחון לרכוש ולמכור פריטי יד שנייה, בדיוק כמו שהם עושים עם פריטים חדשים".