חובת השירות האוניברסלי המוטלת על חברות הטלקום היא נושא לדיון עמוק ורחב בכל שוקי התקשורת בעולם. באופן טבעי, כל מדינה מתמודדת עם הנושא בהתאם לתנאי התחרות אצלה, הטופוגרפיה וקיומן של טכנולוגיות חדשות. הרגולטור נדרש להבטיח ששירותי תקשורת יסופקו לכל אזרח, בכל מקום, גם אם לעתים מדובר במקרים שהם לא כלכליים למפעילים.
בישראל הבעיה קיימת אך בעוצמה נמוכה מבמדינות כמו נורווגיה או ארה"ב. למעשה, רשת בזק והחברות הסלולריות מגיעות בכיסוי סלולרי כמעט לכל מקום.
מקרה יוצא דופן הוא המקרה של HOT, שמחויבת בשירות אוניברסלי אך לא עומדת בו. בעבר, חויבה החברה לספק שירותי טלוויזיה בתמורה לזיכיונות, אך החברה לא עמדה בקצב הפריסה המצופה ממנה ואף נקטה גישה יהירה. ערים בדרום הארץ כמו אופקים, קריית גת, שדרות ועוד חוברו שנים אחרי אזורי המרכז, והחברה הפעילה את כל הכוח שלה כדי לשכנע את משרד התקשורת שהיא לא חייבת בפריסה אוניברסלית, בדיוק כמו היום. העונש של HOT היה כאשר הוחלט להכניס את חברת הלוויין yes, בין היתר, כדי להתמודד עם הוואקום שנוצר לאחר שסירבה לחבר יישובים רבים לשירותי הטלוויזיה שלה.
המצב היום הוא ש-HOT מספקת "שירות אוניברסלי" רק למקומות שבהם יש דרישה לקבל את שירותי הטלוויזיה שלה. לקוחות באזורים שלמים (אפילו במרכז הארץ) לא יכולים לקבל את שירותי הטלפוניה והאינטרנט של החברה מסיבה פשוטה - שהיא פשוט לא פרוסה שם. כך, יישובים כמו אלעד, שכונות שלמות בבני ברק ובירושלים וכפרים ערביים, אינם יכולים לקבל שירותים וליהנות מתחרות.
ההסבר להתנהגות הוא פשוט: שיקולים כלכליים. לא כדאי ל-HOT לפרוס סיבים למקומות אלו ולכן היא נמנעת מלקיים את החובה שלה, וכל זאת בחסות משרד התקשורת שמגלה חולשה בעניין. כפי שוויתר בשנות ה-90 הוא מוותר גם עכשיו.
בשבוע שעבר התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון לאחר שמשרד התקשורת ניסה לאשר תקנות לוועדת חריגים שתוקם לצורך מתן פטור למפעילים בנושא השירות האוניברסלי. בניגוד למקובל, התקנות לא הובאו לעיונן המוקדם של בזק ו-HOT ונמנעה מהן האפשרות להגיב לפני הדיון.
לא מעודדים בהכרח
ההצעה של המשרד למתן פטור למפעילים לפריסה באזורים מרוחקים, קרי - השירות האוניברסלי - מעלה תהיות. המשרד קובע בסעיף הראשון לתנאים למתן הפטור: "קיומה של חלופה זמינה לשירות, שלגביו הוגשה הבקשה באזור הנוגע לבקשה". כלומר, במקום בו יש פריסת רשת של מפעיל, ניתן יהיה להעניק פטור למי שלא פרס רשת. המשמעות היא, שמפעילה כמו HOT לא תחויב בהשקעה בפריסה במידה ובזק כבר עשתה את העבודה.
נשמע מוזר, לא? משרד התקשורת צריך לעודד ולחייב השקעות ברשת, כדי שתיווצר תחרות גם במגזר החרדי והערבי. האם הוא מועיל ל-HOT או מקל עליה? המשרד, שכביכול מגלה כאן רחמנות כלפי HOT גם מחזק את ההישענות שלה על הרגולציה, במקום שתחזק את עצמאותה.
כאשר מחייבים את HOT ובזק בשירות אוניברסלי לעומת מתחרותיהן, נשאלת השאלה האם לא ראוי היה להשתמש באחד הפתרונות המקובלים בעולם למקרים כאלו, והוא קרן השירות האוניברסלי. הקרן אמורה לממן את הפריסה במקומות שבהם לאף מפעיל לא כדאי לפרוס רשת והיא ממומנת על-ידי כל המפעילים וכך ניתן להבטיח פתרון. אך מה שנראה לעתים ברור ופשוט אינו כך בעיני משרד התקשורת.
עניין נוסף קשור בסירוב של המשרד לאפשר ל-HOT ולבזק לעשות שימוש בתשתיות WiMAX נייח בתחומי התדר של 3.5 מגה הרץ. פתרון ה-WiMAX הוא קלאסי למפעילים שיכולים לתת ללקוחות שירותי אינטרנט בקצבים גבוהים ולא להסתפק רק בשירותי טלפוניה.
באופן לא ברור, מעניש משרד התקשורת את מי שמחויב בפריסה אוניברסלית ובמקום לתמוך בו ולהקל עליו את החיים, דווקא גורם למפעיל ולמקבלי השירות נזק בדמות הנצחת המצב הקיים. במצב כמו אצלנו, שאין מחסור אמיתי בתדרים, קשה להבין מדוע זה משנה למשרד התקשורת אם HOT תרצה לספק שירותי טלפוניה ואינטרנט ללקוחות ביהודה ושומרון באמצעות טכנולוגיית ה-WiMAX?
"הכדור אצל המשרד"
מדיניות המשרד היא לא לתת לחברות להשתמש ב-WiMAX בתחומי התדרים של 3.5 מגה הרץ שמקובלים בעולם. את התדרים הוא שומר לשחקנים חדשים שירצו להיכנס לשוק. מה יקרה אם יישארו תדרים פנויים ללא ביקוש? מדוע לא לתת ל-HOT ולבזק עדיפות בתדרים אם רק הן מחויבות בשירות אוניברסלי? אולי הן צריכות לקבל עידוד במקום לחייב אותם לפרוס סיבים ולחפור תעלות אם יש פתרון אלחוטי? ישראל נכנסה לפיגור עמוק בתחום ה-WiMAX אך ורק בגלל מדיניות לא ברורה של משרד התקשורת שלא דאג לשחרר תדרים בזמן, וגם עכשיו לא נראה שהדבר עומד לפני תיקון.
שלמה מגדל, מנכ"ל HOT טלקום מסר בתגובה: "הטענות כלפי HOT מופרכות והכדור נמצא למעשה בידי משרד התקשורת. HOT טלקום עומדת בכל תנאי הרישיון. על-פי הרישיון, רישתה החברה כמעט כל נקודה בישראל והיא גם זכאית שלא לרשת יישובים על-פי קביעה של ועדת פטור מיוחדת. HOT היא זו שביקשה ממשרד התקשורת פעמים רבות שתוקם ועדת החריגים זו, ומקווה שזו אכן תתכנס בקרוב, כשכוונת HOT טלקום היא ליישם את החלטות הוועדה.
בנוסף, מדגישה HOT טלקום שהיא מוכנה לרשת באמצעות תדרים שנקבעו לה ברישיון, אלא שלצערה הם טרם הוענקו לה על-ידי משרד התקשורת. גם בעניין זה פנתה HOT טלקום למשרד התקשורת, ואנו ממתינים לתשובה".
דובר משרד התקשורת מסר: "יש מסמך מפורט בשימוע בנושא ה-WiMAX שמנמק מדוע לא נעניק לבזק ול-HOT להשתתף בתחום תדרי ה-3.5. אחת הסיבות המרכזיות היא שאין מחסור בתדרי 3.75, אך יש מחסור בתדרי ה-3.5 מגה-הרץ. HOT פרוסה ברוב הארץ, והפריסה של בזק נרחבת יותר. לגבי סעיף 1, נקבע בהצעה שסעיף זה הוא אחד מתוך 8 שיקולים שיעמדו בפני וועדת החריגים. אין כוונה לתת ל-HOT פטור מפריסה בשכונות נרחבות בערים. ורק במקומות החריגים שבחריגים, לא נאלץ חברה לפרוס תשתית, במקום מבודד ומרוחק, כאשר יש שם תשתית קיימת.
באשר ליתר המקומות. לשם אכיפה ביצע המשרד פעולת פיקוח פרטנית, אותה יגיש בפני ועדת החריגים, אשר תמליץ בפני השר על אופן הטיפול במקומות אלה".