יוסי בובליל מביט לשמיים (וידאו WMV: האח הגדול)
בובליל. יככב בפרסומות?|וידאו WMV: האח הגדול

גם מי שאינו צופה בטלוויזיה בכלל בוודאי שמע על הכוכב החדש של ישראל, הקבלן מאשקלון, יוסי בובליל. האיש החביב בן ה- 58, המבוגר בחבורת "האח הגדול", כבש את העם ברגע שנדלקו מצלמות הבית, וכל טיעוני ה"בבון בקרקס" ו"המכנה המשותף הנמוך ביותר" ממש לא מפריעים לו להיות גיבור תרבות. אחד שהגיגיו מצוטטים כאילו היה אחד מהוגי הדעות הגדולים בדורנו. אבל נשאלת השאלה - כמה כל הבובליליות הזאת שווה בירוקים. ולא, אנחנו לא מדברים על צרצרים.   

בובליל ילמד אתכם אנגלית

יוסי לובטון, מנכ"ל משרד הפרסום "באומן- בר- ריבנאי" חושב שבובליל יכול לעשות את זה בגדול: "הוא לא טיפש כמו שחושבים, יש לו הרבה חוכמת רחוב והוא יכול לארגן לעצמו אחלה קמפיין. צריך לחבר אותו למשהו שכולם זוכרים מהתוכנית. המקצוע שלו זה שיפוצניק או קבלן ובאחד הימים הייתה לו משימה למיין ברגים - הנה תפרנו לו פרסומת ל- ACE או ל- הום סנטר. אופציה נוספת היא להמשיך את הליין של בית הספר ללימוד שפות 'ברליץ'. הם לקחו אז את אלון מזרחי, עכשיו יהיה להם את יוסי - אם בובליל יכול ללמוד לדבר אנגלית כל אחד יכול. אופציה שלישית הוא לקחת אותו ואת בתו עינב לאתרי הכרויות כמו "קופידון" או "ג'יי דייט". אבא בובליל יחפש לביתו שידוך, הוא יהיה האבא של הכלה המיועדת".

- כמה כסף אתה מעריך שהוא יכול לעשות?
"ככל שהתוכנית מתקדמת והוא נשאר שם ערכו עולה. אם הוא ינצח הוא יכול לקבל קמפיין של 100 אלף דולר. התוכנית הזאת היא 30 אחוז רייטינג, כל המדינה מכירה אותו והוא יכול לנצל את זה בגדול, רק חשוב שהוא יעשה את זה מייד אחרי שהוא יצא מהבית"

הטלנובלה של משפחת בובליל (תמונת AVI: האח הגדול)
אב ובת. אתרי היכרויות יהיו מעוניינים|תמונת AVI: האח הגדול
הבובלילים כקבוצת מיקוד

"גיליתי לאחרונה שבין מגוון קבוצות מיקוד שהכינו ללקוח מסוים הייתה קבוצת מיקוד שנקראה "הבובלילים" המייצגת חתך סוציואקונומי נמוך בסקרים ובמחקרי שוק", מפתיע אורי עייני, מנכ"ל משרד הפרסום "אדלר- חומסקי- ורשבסקי" וחושף בפנינו שיטת פילוח חדשה ומעניינת.

- איך אתה מסביר את התופעה?
"המיתוג שלו עובד בגלל שהוא יושב על ארכיטיפ ברור וחד משמעי, כמו שבונים בסדרות קומיות או בטלנובלות, דמות עם מערך סטאטוסים קוהרנטי. הוא מזרחי, חצי נלעג, חצי חתול רחוב, מאוד ברור מה הוא מייצג".

- אתה מעריך שייקחו אותו לקמפיין פרסומי?
"ייקחו אותו לקדם רעיון מסוים אבל לא להיות פרזנטור, כמו יאיר לפיד או משה אבגי, שאיתם הצרכן מזדהה לאורך זמן. יש לו את ה- street smart, אי אפשר לעבוד עליו. הוא מזכיר לי את זאב רווח, "מיאו חתולה" כזה, צריך ללכת איתו על משהו מקורי, הפוך על הפוך ולדעת לנצל את הבולטות שלו". 

80 אלף דולר לפחות

ספי שקד, מנכ"ל משרד הפרסום "ענבר-מרחב-שקד", מתרגם את התופעה למספר מדויק: "לדעתי הוא שווה 80 אלף דולר והרבה מאוד יהיו מוכנים לשלם לו את זה. העניין הוא שצריך להפתיע. החוכמה היא להבריק. זה ברור לכל צופה שיוסי בובליל יחכה להם בפרסומות, זה כבר לא יפתיע. צריכים להפיק פרסומת מקורית, מקום שלא ציפית לראות את יוסי בובליל".

- מה, פרסומת למוזיאון ישראל או לאוניברסיטת תל אביב?
"הוא אחד האנשים שיכול לפרסם כמעט הכול, הוא הישראלי שיש ממנו קצת בכולנו, קהל היעד שלו זה השוק הישראלי הרחב. ניתן לקחת אותו גם עם עינב ובתור אבא ובת יש ספקטרום שלם של פרסומות מתאימות .אני בכלל הייתי לוקח אותו לשחק את תפקיד הרע בסרט קולנוע מחתרתי".


אין תמונה
לאון. סגנו של הדורבן
- יש עוד מישהו בבית האח הגדול ששווה כמוהו?
"אני חושב שליאון נורא מעניין ובתור קופירייטר יש לו אחלה הברקות וורבאליות. צבר יוכל לקבל קמפיין אופנה בינוני ואולי גם רנין תעזור בהסברה בין יהודים וערבים, אבל אין ספק שבובליל הוא הכוכב האמיתי של הריאליטי".

גימיק ולא יותר

איילון זרמון, מנכ"ל משרד הפרסום "זרמון גולדמן", מנבא שבובליל יופיע בקמפיין וירטואוזי אבל לא יותר מזה: "חברות שירצו לייצר קמפיין פריק שואו כזה או אחר יחטפו את יוסי בובליל, אבל הנישה שלו צרה. הוא מסתמן באזור הקרקס של הפרסום. קמפיין צריך מישהו שבאמת יוכל לסחוף אחריו אנשים ושישכנע אותם לקנות את המוצר. בובליל לא באמת מהווה דוגמא אישית, אף אחד לא יגיד: 'יוסי קונה, גם אני אקנה'".

- כמה כסף לדעתך הוא יוכל להרוויח מקמפיין פרסומי?
"אלפי דולרים בודדים".

- יש מישהו אחר מ"האח הגדול" שיוכל לעשות את זה בקמפיינים פרסומיים?
"לצערי לא, מדובר בכוכבי ריאליטי שיתאיידו באופן קולוסאלי. אתה זוכר מישהו מ'השגריר' או מ'רצים לדירה'?".

לא יותר מלמיין ג'וקים וצרצרים

עטרה ישראלי, אשת יחסי ציבור, שליהקה בעבר את חברי הווילה של "פרויקט y", מחמירה אפילו יותר:  "יוסי בובליל הוא אייקון מבחינת טמטום וטיפשות. לפי דעתי הוא לא יעשה כלום, מי שייקח אותו לקמפיין יפיל את הקמפיין שלו. אתה רואה את כושר הביטוי שלו, הוא הרי לא הצליח לומר את התאריך של הבת שלו. נתנו לו למיין צרצרים או ג'וקים ובזה זה גם ייגמר".

- הוא יוכל להוביל קמפיינים?
"לא משהו רציני, אלא אם כן איזה פרסומאי יביא יציאה שקשורה לבורות וטמטום וימנף את החסך של בובליל למקום חיובי. אולי הוא יוכל לפרסם מוצרי חלב, נופש בטורקיה, משהו מאוד עממי לכלל האוכלוסייה ולמכנה משותף רחב ועממי במיוחד".

 - את לא יכולה להתעלם מהעובדה שכל כך אוהבים אותו.
"הקסם של יוסי בובליל בעיניי הוא הבבוניות שהוא מיצג - חסר אינטליגנציה מינימאלית, עילג, בור אך חביב, מודע לכללי המשחק ומשתמש בהם לטובתו. קשה לדעת בשלב הזה מה יעלה בגורלו".