"זה היה מאבק מתיש ויקר, בכל המובנים, אבל אני לא מתחרטת לרגע שהתעקשתי כל כך", אומרת לידיה אופיר, אלמנתו של השחקן-בדרן-פנטומימאי הדגול שייקה אופיר, בעקבות צאת האוסף המשולש החדש ממיטב השירים ומערכונים שלו. חברת הד ארצי הפיקה את המארז, בעקבות סיומו של מאבק משפטי ממושך בין לידיה אופיר ובאי כוחו של המפיק המיתולוגי המנוח אברהם (דשא) פשנל שניהל במשך שנים רבות את הקריירה המפוארת של אופיר.
המאבק החל אחרי שחברת מדיה דיירקט הפיקה אוסף מחומש של חומרי ארכיון מבית היוצר של שייקה אופיר, את הזכויות להם קבלו מפשנל. לידיה אופיר טענה לבעלות על החומרים, מתוך כוונה להפיק אוסף משלה במשותף עם חברת הד ארצי (בעבר כבר הפיקה קלטת וידיאו בשם "עין אחת צוחה – עין אחת בוחקת" ובה תיעוד של מיטב מערכוניו), והדיון המשפטי בסוגיה הגיע עד כתלי בית המשפט העליון. מה שמסביר את העובדה שרק עכשיו, 22 שנים אחרי מותו של שייקה אופיר ממחלת הסרטן בגיל 58, מגיע המוצר המוגמר לחנויות.
"לא חשבתי לרגע לוותר על הפקת האוסף", טוענת לידיה אופיר, "האמנתי בזכותי לערוך ולהציג לקהל את המורשת התרבותית ששייקה הותיר, ועבדתי בשיתוף פעולה נפלא עם ערן ליטוין ובועז הראל שערכו את המערכונים והשירים ועשו מלאכת קודש. אני יכולה רק לומר שאני מאושרת שזה קרה סופסוף".
באוסף "שייקה אופיר" שלושה דיסקים, כל אחד מהם משלב מערכונים ושירים קלאסיים לצד קטעי בונוס נדירים המתעדים שיתופי פעולה של אופיר עם מיטב אמני התקופה. בין הקלאסיקות אפשר למנות את "ציונה", "המורה לאנגלית", "כיפה אדומה", "מנצח המקהלה", "אבו אל בנאת", "בית ספר לגנבים" וכן הופעות אורח של שמעון ישראלי, בומבה צור, שרגא פרידמן, רבקה רז, אברהם בן יוסף, נעמי פולני ועוד. כמו כן כולל המארז חוברת צילומים מהודרת, ובה גם אוטוביוגרפיה מפורטת ו"מילון שייקה אופיר" שערך רוביק רוזנטל, בו רוכזו כל המשפטים והביטויים ממערכונים וסרטים בהשתתפותו שהפכו מטבעות לשון.
לבכות ולצחוק באותה קלות
מה הניע אותך להילחם כך על זכותך להוציא את האוסף? הרצון לשמר את מורשתו התרבותית של שייקה?
"מורשתו חיה וקיימת. אני לא מרגישה לרגע שהוא נשכח, או שקם דור חדש שלא יודע במי מדובר. שייקה היה איש אשכולות. בכל תחום בו בחר לגעת הגיע להישגים שאיש בארץ לא הגיע אליהם לפניו. הוא היה פנטומימאי כאשר בארץ לא ידעו מה זה. היה מועמד לפרסים בינלאומיים על 'אבו אל בנאת' ו'השוטר אזולאי' , בהם גלובוס הזהב והאוסקר, הרבה לפני 'ואלס עם באשיר'. אני מקבלת גם כיום תגובות מאנשים הטוענים שלא יהיה עוד אמן כמוהו. אם כבר, הרצון היה להיענות לצורך של קהל ליהנות שוב ושוב. לא להזכיר".
מה היה, לדעתך, הייחוד הגדול ביותר שלו?
"איכות החומרים. שייקה בחר בשירים ובמערכונים ובתסריטים שהיו כתובים ברמה שכבר אין כמותה בארץ. אף אחד לא מקפיד כל כך על כל מילה וכל הגהה של כל שורה. הוא הבין שלהיות שחקן, או בדרן, זו עבודה קשה הדורשת השקעה אין קץ. לא מספיק לאגד יחד כמה הלצות ולקרוא לזה מופע. מעבר לזה, הוא היה פשוט מוכשר ברמות הכי גבוהות. ידע לגרום לאנשים לבכות באותה קלות בה גרם להם לצחוק. בלי היכולת הזו דמות כמו השוטר אזולאי לא הייתה הופכת לנכס צאן ברזל".
איך הגבת לבשורה על הפיכתו הצפויה של הסרט למחזה בתיאטרון הבימה, בו מיועד לככב מוני מושונוב?
"קשה לי לדמיין מישהו אחר מגלם את אזולאי, אבל מוני מושונוב הוא ללא ספק שחקן מוכשר ביותר ואני אישית אבוא לצפות בהצגה כאשר תעלה. אני חושבת שזה אתגר גדול, ואם שחקן מסוים בוחר להתמודד עם המיתוס האחריות על כתפיו כבדה אבל זו הבחירה שלו לנסות ולעמוד בה. מצד שני, קוממה אותי החלטת מנהלי הבימה לעשות שימוש בתמונה של שייקה מתוך הסרט לקידום ראשוני של המחזה בחוברת שהפיצו לאחרונה למנויים שלהם. אני מניחה שהם רכשו את הזכויות ממנהלי עזבונו של אפרים קישון, שכתב וביים את הסרט, אבל היה ראוי שיבקשו גם את רשותי כי בסופו של דבר שייקה לא ישתתף במחזה. למה שיעשו שימוש בדמותו לקדם מוצר שאין לו חלק בו"?
איך בוחרים חומרים לאוסף כזה?
"מוציאים הכול. לא מוותרים על כלום. לא היה מערכון, שיר או הקלטה נדירה שערן ובועז לא האזינו להם במהלך העבודה. נקודת המוצא שלנו הייתה שאין כזה דבר 'לפסול מראש'. כל פיסת תיעוד מיצירתו של שייקה נלקחה בחשבון כדי להבטיח שהקלאסיקות הראויות ביותר יכללו בו".
אסי כהן הוא צעיר רב כישרונות
את מעורבת בעולם הבידור העכשווי?
"בהחלט. מעבר לעובדה שיש לי בת שחקנית, אני הולכת להרבה מופעים, כי אני חובבת בידור ותרבות מושבעת".
בני הדור החדש מדברים אליך? את מוצאת בתוכם יורש ראוי?
"אני לא מחפשת יורש, ובכנות אני לא חושבת שהתקופה בה אנו חיים תאפשר צמיחתו של יורש כזה. היום רוצים לעשות הכול מהר, כדי להרוויח הרבה ומיד לעבור לדבר הבא. אין מישהו שעובד לאט ויסודי כמו שייקה. אבל יש כמה צעירים מוכשרים מאד. כמה מהמערכונים של 'ארץ נהדרת' מצוינים בעיני, ואסי כהן הוא דוגמה טובה לאיש צעיר רב כישרונות".
איך שייקה היה מגיב, לדעתך, לעידן הריאליטי ההופך כל אדם לכוכב בין לילה רק בגלל החשיפה בטלוויזיה?
"זה היה משעשע אותו. לא נראה לי שהיה צופה בתוכניות אלה, אבל הוא לא היה מפגין נגדן בראש חוצות. זו לא הייתה דרכו. בחיי היומיום שלו היה איש עדין ונעים הליכות, ולא חיפש מעולם לריב או להתווכח".