אין תמונה
לא הרבה נשאר מהמכוניות
אדם וסופי. יניב איצקוביץ'

הרומן השני של הסופר, שספר הביכורים שלו "דופק" זכה בפרס של "מוסף הארץ" לספר הביכורים של השנה. אדם שלוסר, צלם עיתונות מצליח, שוכב בתרדמת לאחר שנמצא ירוי במחסן ירקות זנוח ביפו, ותודעתו מצלמת תמונות כמו במצלמה בלי פילם. לצדו, באותו מחסן, נמצא הרוג הרב זוהר מלאכי, חברו מימי המצור על בירות, עבריין לשעבר שחזר בתשובה. מן ההווה של 2004, בין יום השואה ליום הזיכרון, פושטת העלילה: המשטרה ממנה חוקר לא שגרתי, חתרני, הכופר בלפיתה הפשטנית של סיבה ותוצאה. וכן חובקת המסגרת של החקירה המשטרתית רומן מלווה קולות ועלילות: "כאילו הירי הזה לא תחום בזמן, מקורו באיזו נקודה רחוקה בעבר, סיומו בכלל לא ברור וכל קורבן הוא חשוד, וכל חשוד הוא קורבן."

אדם וסופי, יניב איצקוביץ'. הוצאת הספרייה החדשה הקיבוץ המאוחד.428 עמ'.

הרווח בינינו. תריטי אומריגר

ספר הודי הנותן דיוקן אינטימי של עולם מרוחק אך מוכר בו נשים יכולות להתעלות על הבדלי מעמדות ותרבויות. בימה, אנלפבתית מאופקת למודת סבל ואובדן, יוצאת מהצריף הרעוע בשכונת העוני כל בוקר והולכת לבית גברתה שם היא עובדת כבר יותר מעשרים שנה. היא שואפת לחלץ את נכדתה מחיי המצוקה, מקרצפת את רצפות הבית שבין כתליו היא ממשיכה להיחשב זרה ושוטפת את הכוסות שמהן נאסר ממנה לשתות. גברת סרה, עקרת בית מהמעמד הבינוני, מנהלת חיי שפע שתחתם מסתתרים מפח הנפש והבושה על היותה אישה מוכה. אף על פי הפער שאינו ניתן לגישור במעמדן, ובדם הזורם בעורקיהן, מתפתח בין השתיים קשר אמיץ חוצה מעמדות.

הרווח בינינו. תריטי אומריגר. הוצאת כנרת זמורה ביתן. 317 עמ'.

אין תמונה
לא הרבה נשאר מהמכוניות
 אדוורד השני. כריסטופר מארלו

כריסטופר מארלו נולד בשנת 1564, ומגיל צעיר כתב מחזות חדשניים שהדהימו את לונדון וזכו להצלחה מיידית. מארלו היה נערץ על חבריו המשוררים, ורבים מהם - בהם וויליאם שקספיר ובן ג'ונסון - מצאו בו מקור להשראה ולחיקוי. כבר בשנות העשרים המוקדמות שלו ראו בו את המחזאי והמשורר הבולט בדורו אך לרוע המזל הוא נרצח בגיל 29. אדוורד השני נכתב כשנתיים לפני מותו של מארלו, ונחשב מחזהו המושלם ביותר מבחינת המבנה הדרמתי. מחזה זה השפיע בשעתו על מחזות אחדים של שקספיר, ובמאה העשרים נמנה ברטולט ברכט עם מעריציו וכתב לו עיבוד משלו. זהו המחזה הראשון בתולדות התיאטרון שבין גיבוריו הראשיים מצויים "הומוסקסואלים מוצהרים", ושאהבת גברים היא קונפליקט מרכזי בעלילתו. הוא עוסק ביצרים הבסיסיים, הכוחניים והמיניים שמאחורי הפסאדה של המלכות.

אדוארד השני. כריסטופר מארלו. הוצאת כנרת זמורה ביתן. 191 עמ'.

אין תמונה
לא הרבה נשאר מהמכוניות
 אנא מן אל יהוד. אלמוג בהר

ספר חדש המאגד קובץ סיפורים קצרים למשורר הפורה ולסופר אלמוג בהר, ובו נשים, בעלים, אהובות ואהובים, מבקשים לחזור לאחור, להקים לתחייה את עברם ולמצוא את מולידיהם הביולוגיים והתרבותיים. קובץ הסיפורים מופיע בעברית, פרט לסיפור אחד שמופיע בשפה הערבית.

אנא מן אל יהוד. אלמוג בהר. הוצאת בבל. 293 עמ'.

אין תמונה
לא הרבה נשאר מהמכוניות
 פרוייקט רחם. קארין ארד

סוף לוין, היא חולה מסתורית שמגיעה לבית החולים הפסיכיאטרי "ברושים" במצב של הלם זמני. מלבד ידה שנשברה כתוצאה מתאונת אופניים קלה היא אינה סובלת מחבלות או נזקים נראים לעין. איש מבני משפחתה אינו מחפש אותה ובתיקה נמצאו רק כמה דפי יומן, ארנק וכרטיס טיסה. מנהל בית החולים הפסיכיאטרי, פרופ' לואיס שטיינהרדט, לוקח אותה תחת חסותו ומחליט שסוף תהיה המטופלת הראשונה בתוכנית הטיפולית חדשה שזה עתה אושרה- פרויקט רחם- שיטת טיפול שמבוססת על חזרה לרחם ולתחושת הביטחון והאהבה הבסיסיים במקום החזרה התיאורטית לאירועי הילדות. אבל יש רק בעיה אחת – סוף לוין אינה מדברת. היא רק דומעת בשקט, ללא הפסקה ומחבקת את האנשים בסביבתה חיבוקים שבעקבותיהם מתחוללים אירועים מוזרים. בלית ברירה נאלץ לואיס, שרגיל להיות בצד המקשיב, לתפקד כדובר היחיד בפגישותיו הטיפוליות עם סוף שבמהלכן הוא מספר לה על אהבתו הגדולה שהסתיימה, על אשתו ועל עברו. לואיס מחליט לפתוח בחקירה לא שגרתית כדי לפזר את הערפל מעל חייה של המטופלת החדשה. באותו זמן מתחילים להתפורר נישואיו היציבים של לואיס לרנטה אשתו ותוך כדי ה"חקירה" הלא מאוד אתית שהוא מנהל בלית ברירה, הוא מגיע למכולת השכונתית של המטופלת המסתורית שלו, ומשם הוא מובל חוויה שמשנה את חייו. בעקבות הצלילה אל תוך חייה ונפשה של סוף השותקת, ובתוך נפתולי התיאוריה שגורסת שאדם יכול לנצח את כוח הכבידה, עובר לואיס מסע מטלטל בנבכי נפשו שלו, המפגיש אותו עם עולם רוחני חדש וגורם לו לשאול את עצמו שאלות מהותיות על חייו ועל ראיית עצמו.

פרוייקט רחם. קארין ארד. הוצאת ידיעות. 346 עמ'.