משהו רע עובר על ביונסה. בשנים האחרונות נראה שהמלכה בי התחילה להאמין למה שאומרים עליה, ואיבדה את עצמה בתוך אותה פרסונה אצילית שהיא מכרה בהצלחה להמונים. מה שהתחיל בתור מפגן של עוצמה נשית ושחורה הפך עם השנים להאדרה עצמית חסרת מודעות עצמית, ובי שכחה את הכלל הראשון שניסח ביגי סמולס, אביו הרוחני של בן זוגה – אל תתמסטל מהחומר שאתה מוכר. אולי זה החברות עם הזוג הנשיאותי, ברק ומישל אובמה, ואולי זה התהליך הבלתי נמנע שעובר כל מגה-סלבס, אבל הזוג המלכותי של עולם המוזיקה נהיה דומה בצורה מטרידה למשפחות המלוכה האמיתיות – עשירים, מנותקים, ולהגיד את האמת, גם די מגוחכים.


כבר עשרים שנה ביונסה מחזיקה מעמד בחזית עולם המוזיקה הפופולארית, מימיה בלהקת דסטני'ז צ'יילד, ובהמשך קריירת הסולו המשגשגת, והזוגיות המתוקשרת עם ג'יי זי. מדובר בלי ספק בהישג מרשים: להגיע לפסגה ולהישאר שם כל כך הרבה זמן, ומוסר העבודה שעזר לה בכך כבר הפך לאגדי. כפי שתועד בסרט "Life Is But a Dream", הזמרת שולטת ביד רמה בכל פרט בהופעותיה, ומתאמנת בצורה כמעט אובססיבית כדי לספק לקהלה מוצר השואף לשלמות. אותה נטייה פרפקציוניסטית היא גם זאת שגרמה לה לבצע את ההמנון האמריקאי בפלייבק כששרה את ההמנון בטקס ההשבעה של הנשיא אובמה. בניגוד לכוכבות אחרות, שהציגו לראווה איבר מין מגולח ביציאה מהלימוזינה, הטיחו חפצים בעוזרות אישיות, או הדליפו סרטוני סקס מטושטשים, המבוכה הכי גדולה שרשומה על שמה הסתכמה ברצון לכבד את המעמד ההיסטורי ולהימנע מטעויות.

אי אפשר להתעלם מחשיבותה של העובדה כי כוכבת הפופ הגדולה ביותר בעולם היא אשה שחורה, וביונסה וג'יי מקפידים להזכיר לנו את זה כמעט בכל שיר חדש שהם מוציאים. ההצלחה האישית של הזוג תוארה על ידי רבים כהישג פוליטי, גרסת הפופ של בחירת הנשיא השחור הראשון. לא מדובר רק בעושר ובהצלחה של זמרת שחורה, בכך אין חידוש יוצא דופן. מה שהבדיל את ביונסה מקודמותיה היא השליטה שלה במכונת הפרסום של עצמה, המעבר מהפרונט לעמדת הניהול. היא הפסיקה להיות בובה של חברות התקליטים, ולקחה את המושכות לידיים שלה. השליטה שלה בתדמיתה גרמה לעיתים לתוצאות קצת תמוהות, כמו הפיצול המיותר לאלטר אגו סשה פירס מאלבומה השלישי. אך למרות הסייגים, אין ספק כי המעמד החדש שיצרה לעצמה מסמן אבן דרך חשובה בהתקדמות הדימוי של התרבות השחורה באמריקה.

לפני כעשרים שנה דיבר הקומיקאי כריס רוק על ההבדל בין "Rich", המעמד ששחורים יכולים להגיע אליו, לבין "Wealthy" השמור ללבנים בלבד. ביונסה עשתה את המעבר הזה בהצלחה, אך נראה כי בדרך היא איבדה קשר למקום ממנו היא באה. הרצון להעמיד בפני הצעירים השחורים באמריקה מודל לחיקוי שיחזק את הערכתם העצמית דעך, ובמקומו הוצבה דמות שמורה, מורמת מעם, לא מושגת ולא ניתנת לחיקוי. בשנים האחרונות היא עוסקת רבות בחזרה לשורשים, אם זה בשיר "Formation" מתוך האלבום האחרון, או בתלבושות האפריקאיות שמציפות את האינסטגרם שלה בתקופה האחרונה. המלאכותיות והחשיבות העצמית שמלווה את המסע הזה מאיימת להפוך אותה לדמות בלתי נסבלת. התהליך הזה תפס תאוצה עם ההריון המעוצב והמיוחצן, כאשר הנטייה האובססיבית לשלוט בהופעותיה הציבוריות הקצינה לרמה כמעט קומית. הסטיילינג המוגזם מדגיש בפנינו את המציאות החדשה - ביונסה היא כבר לא בת אדם, היא אגרטל יוקרתי, אתם לא יכולים להרשות אותה לעצמכם, וגם לא בטוח שאתם רוצים.

ביונסה ובלו אייבי, מאי 2017 (צילום: יחסי ציבור)
אל תדאגי בתי, עלייך אמלוך יותר מעל כולם!|צילום: יחסי ציבור


כך עברה המלכה בי לשלב הבא באבולוציה המלכותית, כמו הפרעונים הקדמונים, ביונסה כבר לא מסתפקת במעמד האצולה, במקום זאת, היא רואה את עצמה כאלילה נשגבת. מכל פולחן ההריון אפשר לחשוב שהיא נושאת ברחמה את בן האלוהים בכבודו ובעצמו (בהתאם לכינויו של בן זוגה, ג'יי-הובה -  משחק מילים על השם המפורש). נראה כי הסמלים האפריקאים אינם שם כדי לכבד את המורשת האפרו-אמריקאית, וכי מטרתם היא למצב אותה כאלה אפריקאית. לאחר שהצליחה להפוך את עצמה לאלת העציצים, הניתוק והאגו טריפ הגיעו השבוע לשיא חדש במסיבת המלוכה האפריקאית שערכה. השיגעון השבטי החדש שתפס אותה נראה פחות כמו התחברות למקורות, ויותר כמו ניצול ציני של דימויים שטחיים וסטריאוטיפיים. החיבור בין העושר המופלג וקעקועי החינה הפשוטים מעלה בראשנו לנו את המשפט הזכור מפורמיישן, ומדגיש את העובדה כי לביונסה יש יותר במשותף עם ביל גייטס מאשר עם בני שבט אפריקאי. יותר מכל, הייצוג המצועצע של התרבות האפריקאית מרגיש כמו מבט לבן על הפרא האציל, מסיבת גן מביכה של אריסטוקרטים חסרי מודעות. מהתמונות שפורסמו מהחגיגה הדקדנטית, עולה צחנה לא נעימה של ניכוס תרבותי, ובתור מי שייצגה במשך שנים את הגאווה השחורה, מדובר בהישג די מרשים, או מפוקפק. בשנת 2017 הגיע הזמן להגיד לביונסה - תרדי מהכס.

A post shared by Beyoncé (@beyonce) on

 mako תרבות בפייסבוק