כוונו את השעונים המעוררים: ב-28.2, בלילה שבין יום ראשון לשני, החל בשעה 3:00, נתכנס כולנו, חובבי אוסקר ושונאיו, אצלי בבלוג כדי לקיים בפעם ה-11 את המסורת השנתית של הלייב-בלוג מהאוסקר (מסורת שהושקה בדיוק לפני עשר שנים). יהיו שם עדכונים חיים לגבי הזוכים וערוץ פרשנות לגבי כל מה שקורה בשידור החי (המועבר בערוצי הסרטים של yes ו-HOT). זה פשוט לא יהיה מצחיק בלעדיכם, אז בואו.
ועד שיתחיל הטקס – בואו נהמר על הזוכים.
זו הייתה עונת אוסקרים משוגעת. מדצמבר, אחת לכמה שבועות, קפץ סרט אחר לראש רשימת ״הזוכה הוודאי באוסקר״. זה התחיל עם ״ספוטלייט״, שהיה הסרט שיצר את הזמזום הכי גדול בעונת הפסטיבלים של הסתיו; ואז הגיע ״מכונת הכסף״; ורק לבסוף התעורר ״האיש שנולד מחדש״ והפך, אולי, למועמד המוביל. בין לבין, מבקרי הקולנוע דווקא העדיפו להכתיר את ״קרול״ ואת ״מקס הזועם: כביש הזעם״ כסרטים המועדפים עליהם. במילים אחרות: זו הייתה עונת אוסקרים בלי פייבוריט. יהיו שיגידו ״איזה יופי, כמה מגוון, כל כך הרבה סרטים טובים״. אבל נדמה לי שזה בדיוק הפוך: זו הייתה עונת אוסקרים שבה לא היה סרט אחד שמספיק אנשים באמת אהבו כדי להפוך אותו למועמד המוביל.
צריך להבין: חובבי אוסקר העוסקים בתחזיות לא באמת צריכים להבין קולנוע, ואפילו לא לצפות בסרטים המועמדים. צריך רק לדעת לזהות את הסימנים המקדימים בדרך אל האוסקר כדי לזהות מה הוא הסרט שהכי הרבה אנשים אוהבים. כך, למשל, נחשב פרס גילדת הבמאים לאחד הסימנים המקדימים הכי אמינים. השנה זכה בפרס אלחנדרו גונסלס איניאריטו על ״האיש שנולד מחדש״. אז הוא יזכה גם באוסקר, נכון?
אבל רגע, ״מכונת הכסף״ זכה בפרס גילדת המפיקים, ובעשר השנים האחרונות הפרס הזה חזה באופן מושלם את הזוכים באוסקר. אז מה עלינו להסיק מזה? שהשנה הסטטיסטיקה הזאת תישבר, או ש״מכונת הכסף״ אכן יזכה? אבל רגע, ״ספוטלייט״ זכה גם בפרס גילדת השחקנים וגם בפרס בחירת המבקרים - שניהם פרסים בעלי אמינות משתנה, אבל כאלה שאסור להתעלם מהם.
במילים אחרות: לא משנה על מי תהמרו, יש לכם על מי לסמוך. וגם: לא משנה במי תבחרו, זאת תהיה הפעם הראשונה שסרט כזה יזכה באוסקר באופן שמאתחל את כל הסטטיסטיקות והופך את חיזוי האוסקרים למסובך יותר. וזה גם אומר שזה באמת אחד הטקסים היותר מותחים של השנים האחרונות. כל אחד יידע להסביר את ההימור שלו - על פי תחושות בטן או שימת לב להלכי רוח - אבל בכנות, לאף אחד אין מושג. אני מציין את זה כדי להכין את התירוצים ליום שני בבוקר - או כדי להכשיר את הקרקע ל״אמרתי לכם!״.
מה אנחנו כן יודעים? שכריס רוק מכין מן הסתם אוסף בדיחות ארסיות על הגזענות של האקדמיה שהתעלמה ממועמדים שחורים, ובטח יכין גם לא מעט בדיחות על חשבונו של דונלד טראמפ; שלאונרדו דיקפריו כנראה יזכה סוף סוף באוסקר; ש״הקול בראש״ יזכה בפרס סרט האנימציה. בכל שאר הקטגוריות יש מועמדים מובילים, אבל גם סיכויים טובים להפתעות. שימו לב, למשל, ל״מקס הזועם: כביש הזעם״ - יש סיכוי לא רע בכלל שהוא יתגלה כסרט שזכה בהכי הרבה פרסים, עם ארבע-חמש זכיות. ״האיש שנולד מחדש״ כנראה ישיג חמישה או שישה פסלונים. מספיק שאחד מהם יפסיד את פרסי הסאונד כדי שהשני יהפוך לזוכה הגדול של הערב.
הסרט
יש לי תחושת בטן עיקשת ש״מכונת הכסף״ הולך לזכות כאן. ניסיתי להסביר כאן למה. ויש לי תחושה שפרס הסרט ופרס הבימוי יתפצלו (כפי שקרה, למשל, בשנים של ״ארגו״, ״12 שנים של עבדות״, ״התרסקות״, ״גלדיאטור״ ו״שייקספיר מאוהב״), כי אם ״האיש שנולד מחדש״ יזכה כאן, אלחנדרו גונסלס איניאריטו יהיה הבמאי הראשון אי פעם ששני סרטים שלו זוכים באוסקר שנה אחר שנה (אחרי ״בירדמן״ בשנה שעברה). אבל הכל כה עמום ולא ברור, ואולי באמת צמוד, שאני רוצה כעת דווקא להתעלם מ״מכונת הכסף״ ולהתמקד בעובדה ש״האיש שנולד מחדש״ זכה גם בפרס גילדת הבמאים וגם בבאפט״א (פרס האקדמיה הבריטית), ואולי האהבה אליו פשוט התעוררה באיחור. כמו כן, זה הסרט שאני הכי מעריץ מבין המועמדים, וזה הסרט שהייתי בוחר בעצמי.
לכן, בגלל שהמרוץ באמת צמוד, אני מתעלם מתחושות הבטן, הולך בעקבות הלב ובוחר בסרט שבאמת מגיע לו. אם זה יקרה ו״האיש שנולד מחדש״ יזכה, המפיק ארנון מילצ'ן יזכה בפרס הסרט בפעם השלישית ברציפות (אחרי "בירדמן" ו"12 שנים של עבדות"). אם ״מכונת הכסף״ יזכה, הפרס ילך לבראד פיט שהפיק את הסרט (במימון מילצ׳ן, אגב) – ושזכה באוסקר כמפיק לפני שנתיים על ״12 שנים של עבדות״.
מי יזכה? ״האיש שנולד מחדש״
בימוי
זה דווקא קל בעיניי: מי שזוכה בפרס גילדת הבמאים, זוכה כמעט תמיד גם באוסקר. אז איניאריטו יזכה באוסקר השני ברציפות - דבר שקרה רק שלוש פעמים בעבר. ולמרות שאני שומע כאלה שמהמרים על ג׳ורג׳ מילר ("מקס הזועם"), אני בכל זאת אהמר כך:
מי יזכה? אלחנדרו גונסלס איניאריטו (״האיש שנולד מחדש״)
שחקן
טקס האוסקר הוא בכל שנה המשדר השני הכי גדול בטלוויזיה האמריקאית (אחרי הסופרבול). יש לי תחושה שהשנה הרייטינג של האוסקרים יעלה מעט, לעומת השנים הקודמות, בזכות הקטגוריה הזאת, שתוגש ממש לקראת סוף הטקס. הקהל הרחב לרוב לא באמת מתעניין בסרטי האוסקרים, שב-40 השנים האחרונות נוטים אל האמנותיים והאזוטריים (למעט יוצאי דופן כמו ״טיטאניק״ ו״שר הטבעות: שיבת המלך״), אבל נדמה שהוא סקרן לגבי זכייה אפשרית של דיקפריו באוסקר. על פי כל הסימנים המקדימים, זה הולך לקרות. אם דיקפריו יפסיד, זה יהיה אירוע תקשורתי גלובלי ושיחת העולם לשבועיים הקרובים.
מי יזכה? לאונרדו דיקפריו (״האיש שנולד מחדש״)
שחקנית
גם זו מעין מסורת: אם שחקן מפורסם, הכוכב הגדול של דורו, זוכה באוסקר, לצידו זוכה שחקנית צעירה ואלמונית. אבל מי שעוקב אחרי הקולנוע העצמאי של השנים האחרונות יודע שברי לארסון היא אחת השחקניות הכי מוכשרות באמריקה.
מי תזכה? ברי לארסון (״חדר״)
שחקן משנה
נראה שהמרוץ כאן הרבה יותר צמוד ממה שמספרים לנו. לטום הארדי, שמככב השנה בתת-תנאים בשני הסרטים הכי בולטים (בקרח ב״האיש שנולד מחדש״, בחום ב״מקס הזועם: כביש הזעם״) יש סיכוי להפתיע. למארק ריילאנס יש את תמיכת המצביעים האנגלים, שהעניקו לו את הבאפט״א. זה אומר שהסיכויים של סילבסטר סטאלון אינם גדולים כמו שיש כאלה שרוצים שנחשוב. עד כמה מצבו רעוע? רק נזכיר שמיקי רורק ומייקל קיטון, שהיו גם הם אמורים לזכות בגלל הקאמבק, הפסידו. ובכל זאת:
מי יזכה? סילבסטר סטאלון (״קריד״)
שחקנית משנה
גם כאן הבטן שלי מקרקשת. אני יודע מניסיון העבר שתחרות הבאפט״א יודעת לרמוז לנו על הפתעה שתהיה באוסקר. קייט ווינסלט זכתה בבאפט״א על תפקידה ב״סטיב ג׳ובס״, ויש לי תחושה שהיא הולכת להיות ההפתעה הגדולה של הטקס. אבל אין לי אומץ להמר עליה. לכן אלך עם ההימור הבנאלי:
מי תזכה? אליסיה ויקאנדר (״הנערה הדנית״)
תסריט מקורי
״ספוטלייט״ התחיל את העונה כסרט שכולם חשבו שיזכה באוסקר, והוא יגמור אותה עם זכייה אחת על מה שהוא כמעט תמיד פרס הניחומים לסרט העצמאי המרכזי של התחרות. זה לא נורא: יממה לפני האוסקר הוא צפוי לזכות בפרס האינדיפנדנט ספיריט, המוענק לסרטים עצמאיים ודלי תקציב.
מי יזכה? ״ספוטלייט״
תסריט מעובד
הייתי רוצה שבקטגוריה הזאת יזכה ״חדר״, התסריט שכתב אמה דונהיו על פי ספרה, אבל גם כאן יזכה כנראה סרט במעין פרס ניחומים. אם ״מכונת הכסף״ אכן יזכה באוסקר על התסריט, שימו לב לשני פרטים:
א. אחד משני התסריטאים שיזכו יהיה צ׳רלס רנדולף, בעלה של מילי אביטל (השני הוא אדם מקיי, במאי הסרט שכתב את דראפט הצילומים הסופי, ומי שהתפרסם בתור במאי הקומדיות של וויל פארל).
ב. אם ״מכונת הכסף״ יזכה גם בפרס הסרט, זו תהיה הפעם הראשונה מאז 1952 שסרט שזכה באוסקר זכה רק בפרס אחד נוסף (אז זה היה ״ההצגה הגדולה בתבל״).
מי יזכה? ״מכונת הכסף״
סרט אנימציה
הקטגוריה היחידה שבה אין שום מחלוקות או תחרויות. ״הקול בראש״ זכה בכל הפרסים בדרך אל האוסקר.
מי יזכה? ״הקול בראש״
סרט זר
בימים האחרונים אני שומע ניסיונות לערער על העובדה ש״הבן של שאול״ הוא המועמד המוביל, ובעצם היחיד, לזכייה בפרס הסרט הזר, ופתאום יש שמהמרים על ״ילדות פרא״ הטורקי-צרפתי. אני מתעלם מכך; סרטי שואה כמעט תמיד זוכים באוסקר הזר, ואני חושב שאפילו חברי האקדמיה יודעים לזהות יצירת מופת כשזו נעמדת מולם.
מי יזכה? ״הבן של שאול״ (הונגריה)
סרט תעודה
גם כאן אני מרגיש ויברציות שהסרט שאני חושב שיזכה יפתיע את כולם. כולם מהמרים על ״איימי״, כי הוא זכה כמעט בכל פרס אפשרי בדרך (וגם היה להיט עולמי ענק). אבל יש לי תחושה שכל מי שיצפה ב״קרטל לנד״ יוכה בתדהמה. במילים אחרות: אם ״איימי״ זוכה, זה אומר שחברי האקדמיה פשוט לא ראו את ״קרטל לנד״ (צפו בו עכשיו ב-yes דוקו). אבל אין לי אומץ להמר על תחושות הבטן.
מי יזכה? ״איימי״
פסקול
הייתי רוצה שקרטר בורוול יזכה, אבל נדמה לי ש״קרול״ הולך להיות המפסיד הגדול של הערב. וזו גם ההזדמנות האחרונה לתת אוסקר לאניו מוריקונה בן ה-87, שהיה מועמד שש פעמים אבל מעולם לא זכה. מוריקונה, כך מסתמן, כבר קשיש מכדי לטוס ולא יגיע לטקס, מה שיהפוך את הזכייה שלו לסטנד אפ של קוונטין טרנטינו.
מי יזכה? ״שמונת השנואים״ (אניו מוריקונה)
צילום
אני הייתי מצביע כאן לג׳ון סיל, שלקח הפסקה מהפנסיה כדי לצלם את ״מקס הזועם״, אבל כולם מאותתים לי שעמנואל לובצקי הולך לזכות באוסקר השלישי שלו ברציפות (אחרי ״בירדמן״ ו״כוח משיכה״).
מי יזכה? ״האיש שנולד מחדש״ (עמנואל לובצקי)
עריכה
כשמגיעים לקטגוריות הטכניות יש דרך טובה לזהות את הזוכה. החליפו בשם הקטגוריה את המילה Best במילה Most. הרי מי מבין 6,000 חברי האקדמיה יודע לזהות את העריכה ״הכי טובה״ (חוץ מעורכים ומבמאים, שהם מיעוט המצביעים)? אף אחד. אבל הם יודעים לזהות את הסרט עם הכי הרבה עריכה, והכי הרבה תלבושות, הכי הרבה איפור וכן הלאה. ואלה הסרטים שלרוב זוכים. יש כאלה שחושבים ש״מכונת הכסף״ יזכה כאן, כי הוא אכן מאוד קליפי, אבל לדעתי זה כמעט תמיד הפרס ששמור לסרטי האקשן, ובעיקר לסרטי מרדפי מכוניות. לכן:
מי יזכה? ״מקס הזועם: כביש הזעם״
איפור/שיער
דילמה. למי תתנו פרס? לפצעי התקפת הדוב של לאונרדו דיקפריו, או לעשרות משתתפים במרדף מדברי?
מי יזכה? ״מקס הזועם: כביש הזעם״
תלבושות
השמלות של ״סינדרלה״? המלבושים של ״קרול״? הפרוות של ״האיש שנולד מחדש״? לא.
מי יזכה? ״מקס הזועם: כביש הזעם״
עיצוב
בזכות עיצוב המכוניות.
מי יזכה? ״מקס הזועם: כביש הזעם״
שיר
עסקתי בקטגוריה הזאת בהרחבה כאן. השיר מתוך ״ספקטר״ הוא המוכר יותר, אבל הוא גם מאכזב, לא? לדה וויקאנד, עם השיר מ״50 גוונים של אפור״, יש סיכוי לזכות. אבל נראה לי שהנושא החשוב והמחאה נגד תרבות של תקיפות מיניות בקולג׳ים באמריקה יכריעו לטובת ליידי גאגא.
מי יזכה? ״עד שזה יקרה גם לכם״ (ליידי גאגא ודיאן וורן).
עריכת פסקול
״האיש שנולד מחדש״ או ״מקס הזועם״.
מי יזכה? ״מקס הזועם: כביש הזעם״
מיקס פסקול
״האיש שנולד מחדש״ או ״מקס הזועם״.
מי יזכה? ״האיש שנולד מחדש״
סרט עלילתי קצר
מכיוון שלא ראיתי את הסרטים הקצרים, ההימור כאן מבוסס רק על קריאת תקצירים וניסיון להבין מה ירגש חבר אקדמיה טיפוסי.
מי יזכה? ״שוק״
סרט תיעודי קצר
בקטגוריה הזאת יש שני יוצרים ישראליים (לשעבר?): נעמי טליסמן, שותפה לבימוי ״יום אחרון של חופש״, סרט תיעודי באנימציה; ואדם בנזין, שביים את ״קלוד לנצמן: חזיונות מהשואה״, שמפיצה בעולם הישראלית פיליפה קוברסקי. אני תמיד מהמר על סרטי שואה, בייחוד כי המפגש בין יוצרי ״הבן של שאול״ ובין לנצמן יכול להיות מרגש (אם מישהו יטרח לשים לב אליו).
מי יזכה? ״קלוד לנצמן: חזיונות מהשואה״
סרט אנימציה קצר
אין לי מושג. יודעים מה יכול להיות מגניב? אם דון הרצפלד, האנימטור האלטרנטיבי הפולחני שעושה סרטים קצרים ומורבידיים בקווים הכי נאיביים וילדותיים, יזכה באוסקר. אנימטורים אוהבים אותו, אבל הקהל הרחב עשוי להגיד ״הילד שלי יודע לצייר ככה״. מבין המועמדים ראיתי רק את ״גיבורי העל של סנג׳יי״, שהוקרן לפני ״הקול בראש״ (שמתם לב שהסרט הקצר של ״לשבור את הקרח״, שהוקרן השנה לפני ״סינדרלה״, בכלל לא מועמד?). אבל מהטריילרים של האחרים, דומני שהסרט הצ׳יליאני הזה יישבה את לב המצביעים.
מי יזכה: ״Bear Story״
ועל מי אתם מהמרים? ספרו לנו בתגובות