הדבר הכי קשה לתפוס כשמדברים על קלואי מורץ הוא עניין הגיל. זה לא שהיא נראית מבוגרת לגילה או מנסה לשבור את תדמית הילדה הטובה כמו כל כך הרבה כוכבות צעירות אחרות, פשוט נדמה שהנוכחות שלה בחיינו גדולה הרבה יותר מ-16 השנים שמראה תעודת הזהות. עם קריירה שהחלה בגיל 6 ויותר מ-20 תפקידים בסרטי קולנוע עד כה, הקילומטראז' שצברה בתעשייה נראה מרשים יותר מזה של כוכבים מבוגרות ומנוסות יותר. אך בעוד. אבל בעוד שהיילי סטיינפלד, שיילין וודלי וג׳ניפר לורנס (המבוגרות ממנה בשנים אחדות) צוברות מועמדויות ופסלונים בטקסים החשובים של תעשיית הבידור, מורץ נוטה לבחור בפרויקטים שלרוב לא מיועדים לאליטה ההוליוודית. העיבוד המחודש ל״קארי״, בו היא משחקת בתפקיד הראשי, הוא דוגמא מצוינת. וכך על אף רזומה מרשים, כשרון עצום וביקורות מפרגנות, בכלל לא בטוח שקלואי מורץ מוכנה עדיין לליגה של הגדולים.
את צעדיה הראשונים על המסך עשתה מורץ בגיל צעיר. היא נדבקה בחיידק המשחק מאחיה הגדול טרבור (אז תלמיד בבית ספר תיכון לאמנויות וכיום מורה המשחק הצמוד שלה) ואת הופעתה הטלוויזיונית הראשונה עשתה בגיל שבע בשני פרקים של דרמת המתח ״הסנגור״. בשנה לאחר מכן כיכבה לצד ריאן ריינדולס ב״אימה באמיטוויל״, רימייק למותחן האימה ״הלילה ה- 19״, הופעה שעזרה למקם את מורץ על הרדאר ההוליוודי ופתחה את הדלת לשלל תפקידים. בין היתר, הופיעה ב״עקרות בית נואשות״ ו״כסף, דארלינג״, כמו גם בסרטים ״ביג מאמא 2״ ולהיט האינדי ״(500) ימים עם סאמר״. כל אלו זיכו אותה במועמדויות לפרסים מטעם איגוד השחקנים הצעירים, אך להבטחה לקח עוד זמן מה על מנת שתוכל להתממש.
זה קרה ב- 2010 עם ״קיק-אס״, קומדיית גיבורי-על המבוססת על סדרת קומיקס בעלת אותו שם. מורץ גילמה את דמותה של ״היט גירל", ילדה בת 11 עם פה מטונף ונטיות רצחניות. עם יציאתו עורר הסרט מחלוקת בשל השימוש באלימות ושפה בוטה בקרב ילדים ובני נוער, אך למרות (ואולי בזכות) אלו הסרט הפך ללהיט ענק ומורץ - שאף ביצעה את מרבית הפעלולים בעצמה – זינקה בבת אחת לתודעה העולמית. אחרי הופעת אורח מוצלחת ב"רוק 30" ותפקידים ראשיים בעיבוד למותחן הערפדים השוודי "תן לי להיכנס" וב-"צללים אפלים" של טים ברטון, הזמין אותה מרטין סקורסזה לככב ב"הוגו", זוכה חמישה פרסי אוסקר ואחד הסרטים המצליחים והאהובים ביותר של 2011.
"הבנתי שההורים שלי יכולים למות בכל רגע"
מורץ נולדה ב-1997 (שמה המלא הוא קלואי גרייס מורץ) באטלנטה, ג'ורג'יה, לאב מנתח ואם אחות. בגיל 4 עברה אם אמה, טרי, לניו יורק, וכעבור שנתיים הצטרפו לאביה וארבעת אחיה הבוגרים בלוס אנג׳לס. ילדות הוליוודית עלולה לגבות מחיר ילדות כבד במיוחד מכוכבות צעירות, אך מורץ מתעקשת שלא הייתה מחליפה שום דבר בשנותיה הראשונות: ״הייתה לי ילדות מעניינת כי זכיתי לטייל בעולם ולראות במו עיניי את המקומות עליהם קראתי בספרים״, סיפרה בראיון לטלגרף הבריטי. ״יכולתי להיות עכשיו בתיכון, כמו כל מתבגרת נורמלית״, הרחיבה בראיון ל- Teen Vogue, ״אבל אני גאה בחיים שסידרתי לעצמי. אני אשת עסקים״. אך עם הקריירה, מגיעים גם הוויתורים. מורץ מזכירה בהזדמנויות שונות שעדיין לא הוציאה רישיון נהיגה ושאמה נאלצת להסיע אותה ממקום למקום. ״הייתי רוצה להיות עצמאית יותר״, היא מכריזה.
המותג העסקי של מורץ פרץ, אגב, כבר מזמן את גבולות המסך הגדול. לצד קריירת המשחק המשגשגת היא עושה לעצמה שם בשנים האחרונות גם בעולם האופנה, שם היא נחשבת לאייקון סטייל ופוקדת באופן קבוע את רשימות המתלבשות הטובות השונות. לאחרונה אף קיבלה מבית האופנה האיטלקי "מקס מארה" את תואר ״הפנים של העתיד״ (אותו הורישה בשנה לאחר מכן להיילי סטיינפלד) והובילה קמפיין עבור המותג ארופוסטייל: ״הפילוסופיה שלי היא שאם משהו עושה לך טוב, עשה אותו. אם לא, תפסיק״.
אם נראה ששום דבר לא יכול להיות ורוד יותר בחייה של מורץ, זה רק בגלל שהיא מקפידה להשאיר את הצד הזה בחייה מחוץ לעין התקשורת. הורידה החליטו לפרק את נישואים לפני מספר שנים, כשעל פי דיווחים שונים נטש אביה את המשפחה לטובת קליניקה משגשגת של ניתוחים קוסמטיים. אמה אובחנה כחולה בסרטן הכליה, מה שהפך את מורץ לפעילה בגיוס תרומות והעלאת המודעות למחלה. על אף שסיפרה בעבר שאמה החלימה מהמחלה, פנתה השחקנית לפני שבועות אחדים לעוקביה בטוויטר וביקשה שיתפללו עבורה, ובכך עוררה בשנית את הדיבור סביב המחלה. ״הבנתי שההורים שלי הם לא יצורים אלוהיים. הם טועים, הם בוכים, הם נאבקים, והם יכולים למות בכל רגע״, אמרה ל In Style הבריטי. ״בגילי הצעיר, זה עוזר לשים דברים בפרספקטיבה הנכונה״.
תיגע בכוכבים?
במקביל להתמודדות האישית, הגיעה גם ההאטה המקצועית. אין מה לדאוג למורץ, היא ממשיכה ולעבוד ומצפים לה עוד פרויקטים רבים בשנתיים הקרובות, אבל 2013 לא האירה לה פנים. לצד ההופעה ב״סרט 43״, אסופת קטעים קומיים שנקטלה בביקורות והתרסקה בקופות, כיכבה מורץ גם בסרט ההמשך ל״קיק-אס״, שכשל דרמטית בניסיון לשחזר את הצלחת קודמו. בנוסף, גם ג׳ים קארי, שככיב בו לצד מורץ, התנער מהסרט ומתח ביקורת קשה על האלימות המוגזמת שבו. לאחר מכן הגיע הרימייק ל״קארי״, שיצא בשבוע שעבר לקול ביקורות פושרות, שסירבו להתלהב מהגרסה החדשה של הבמאית קימברלי פירס (״בנים אינם בוכים״) לרב המכר של סטיבן קינג ולסרט המקורי של בריאן דה פלמה. על אף שבסופו של דבר ״קארי״ עשוי בכל זאת לסיים את הדרך כהצלחה כלכלית, בוודאי לא מדובר בקבלת הפנים לה קיוו יוצריו.
הפרויקטים העתידיים שלה כוללים את The Equalizer, עיבוד קולנועי לסדרת טלוויזיה משנות השמונים (אזהרת רימייק!), לצד דנזל וושינגטון ומליסה ליאו; Dark Places, דרמת מסתורין בכיכובה של קמרון דיאז; ו- Sils Maria לצד ז׳ולייט בינוש וקריסטן סטיוארט, סרטו המסקרן של הבמאי הצרפתי אוליבייה אסיאס (״קרלוס״) שצפוי לערוך את הקרנת הבכורה שלו בפסטיבל קאן השנה. מעל כל אלו מרחפות השמועות על השתתפותה האפשרית בסרטי ״מלחמת הכוכבים״ החדשים, שמועות עליהן היא כמובן מנועה מלהגיב: ״זה מלהיב וזה יכול להיות מגניב אם אקח בזה חלק״, רמזה לטלגרף, ״אבל נראה״.
אפשר לסמוך על קלואי גרייס. היא שחקנית טובה למדי ותמשיך בוודאי להשתפר גם בשנים הקרובות. היא גם נראית שפויה מספיק בשביל לא לחרב את ההצלחה במו ידיה. אבל על מנת להשאיר חותם אמיתי על עולם הקולנוע, היא תאלץ למתן בשלב כלשהו את חיבתה המופרזת לרימייקים אלימים ונוטפי דם ולהתחיל לבחור בתפקידים בוגרים יותר. בכל מקרה אחר זאת הייתה עשויה להיות דרישה גדולה מדי מנערה בת 16, אבל במקרה של מורץ כבר למדנו לצפות ליותר.