בלי ששמנו לב, ג'יימס ואן דר ביק נהיה:
א. שחקן מוכשר וכריזמטי
ב. בוגר "דוסון קריק" שעושה את הפרויקטים הכי מעניינים
ג. גבר חתיך שהפרצוף שלו הגיע סוף-סוף ליחס תקין של סנטר/מצח

קודם כל, ברור שכל התשובות נכונות, אבל החלק החשוב מסתתר כבר בניסוח השאלה - 'בלי ששמנו לב'. כי ג'יימס ואן דר ביק עובד בלהיות ג'יימס ואן דר ביק כבר קרוב לעשור, והוא עושה את זה מושלם. בימים אלה, עולה לשידור "?What Would Diplo Do", קומדיה כאילו-ביוגרפית על חייו של הדי ג'יי והמפיק המוזיקלי האמיתי לגמרי, דיפלו. ואן דר ביק משחק בה בתפקיד הראשי, הוא השואוראנר של הסדרה וגם כתב בה מספר פרקים. ומה אתם יודעים? הוא עושה את כל הנ"ל בחן רב. כן, אין מנוס מלהודות: אם ג'ואי רק היתה מתאפקת ארבע-חמש שנים, היא היתה מוצאת את עצמה עם הגבר השווה באמת של קייפסייד.

ובאמת שאין ברירה מלחזור לאותה עיירת דייגים בצפון איפה-שזה-לא-יהיה בארצות הברית. אחרי שהסתיימה, השחקנים הראשיים של "דוסון קריק" יצאו איש-איש לדרכו, והדגימו כמה מהאבטיפוסים הכי ותיקים ויעילים לכוכבי נוער שצריכים למצוא לעצמם נתיבים חדשים בקריירה -

קייטי הולמס (ג'ואי) הלכה בנתיב הסלבריטאות - היא התחתנתה עם טום קרוז כשהיתה בת 14 בערך, עשתה איתו ילדה והתגרשה ממנו ברגע שהחוזה שלה התיר את זה. היא הרוויחה כסף ומתמקדת היום בקידום מוצרים לטיפוח הפנים כי היא לא באמת צריכה לעבוד כדי לכלכל את עצמה ואת בתה. מישל וויליאמס (ג'ן) יצאה לדרך חדשה כשחקנית איכותית; היא היתה מועמדת לאוסקרים, ושיחקה אינספור נשים רגישות עם שמלות, שעזרו לגברים מחוספסים להתאפס על החיים שלהם. היא הפכה גם לאם בתו של הית' לדג'ר, שבמותו ציווה עליה חיים שלמים עם הינומה שחורה ומטאפורית של אלמנה (וכן, הם נפרדו הרבה לפני מותו).

הבנים מהקריק עברו גלגולים פחות אלגנטיים. ג'ושוע ג'קסון (פייסי) ניסה להיות כוכב נוער ולא ממש הצליח. הברייק הראשון שלו הגיע רק ב-2008, עם השתתפות של חמש עונות בסדרה "פרינג'" והמשיך אחר כך בהופעה ב"הרומן". אבל מה עם ואן דר ביק? על אף שדמותו העניקה לסדרה את שמה, החיים של ג'יימס ואן דר ביק נראו כאילו הם לוקחים אותו במורד השביל הידוע על שם הבנות מ"צער גידול בנות" - קרי, אנונימיות. הניסיון שלו לגלם דמות אפלה ומורכבת בקומדיית הנוער הניהיליסטית על פי ספרו של ברט איסטון אליס, "חוקי המשיכה", ב-2002 זכה לתגובות שבין "לא תודה" ל-"וגם אל תשחק יותר". כש"דוסון" הגיעה לקיצה, היה ברור לכולם שוואן דר ביק נדון להיות הכוכב לשעבר לשארית חייו.

וזה גם מה שקרה, בערך. אבל בזמן ששאר פליטי "דוסון" ניסו לפלס דרך במבוך ששמו הוליווד, ואן דר ביק החליט שהוא מנסה את הדבר החדש הזה שנקרא אינטרנט. בשנים בהן עוד לא היה מגניב להיות סלב שעונה למעריצים, ואן דר ביק ענה למעריצים שעקבו אחריו בטוויטר. הוא זרם עם הגאג, ודיבר בכנות על כוכבוּת העבר שלו. עוד לפני שידענו להגיד על מישהו שהוא "מבין את האינטרנט", ג'יימס ואן דר ביק הבין את האינטרנט. כשהבחין שפרצוף הבכי שלו מימי "דוסון קריק" הופך לתופעה ויראלית, הוא ניצל את זה. זה עלול להישמע מובן מאליו, אבל אנחנו מדברים פה על 2011, ימי הביניים במונחי תרבות הרשת, כשעוד ניסינו להבין מה זה מם ואיך הוגים את זה. ואן דר ביק השתתף בסרטון של "Funny or Die" בו הוא מציע תגובות בכיכובו גם למצבים שאינם מצדיקים בכי -

אפשר להתווכח על הפיצוח הקריאייטיבי או על איכות הביצוע וההופעה של ואן דר ביק. אבל בזמן שכוכבים אחרים פחדו להתקבע בעיני הציבור כבי-ליסטרים, כפריט נוסטלגי שאפשר לשלוף רק באירועים מיוחדים, ג'יימס ואן דר ביק עף על זה. וזה עבד לו.

שנה לאחר הסרטון הנ"ל, ואן דר ביק לוהק לתפקיד, ובכן, ג'יימס ואן דר ביק בסדרה "הביץ' מדירה 23". במשך שתי עונות הוא גילם פארודיה על דמותו הביוגרפית - פליט "דוסון קריק" שמנסה להישאר רלוונטי, וכל האמצעים כשרים. החלק המרשים באמת היה כמה הגיוני, קל ומשעשע התפקיד הזה היה. "הביץ' מדירה 23" התמקדה בכלל בצרות הכלכליות והרומנטיות של בחורה שעוברת לניו יורק, ותפקיד המשנה של ואן דר ביק היווה פשוט עוד נדבך משונה בחיים שלה, וזה היה מוזר, אך טבעי. כלומר, הצופים לא התרגשו מהלעג של ואן דר ביק לעצמו בפרט, ולמושג כוכבות העבר בכלל, כי הם כבר זיהו את הסיטואציה. אה, כן, אתה הנובאדי המצחיק הזה שעושה פארודיות על עצמו באינטרנט.

"דירה 23" בוטלה, כאמור, ב-2013  אחרי שתי עונות, אבל עזרה להחזיר את ואן דר ביק לתודעה, אבל בהצלחה חלקית. ואולי לאו דווקא 'חלקית', ויותר 'לא נכונה'. אחרי שנים ארוכות בתפקיד הקוריוז, בתפקיד האיש שיכול להיות גם חלק מהתעשיה וגם חלק ממנגנון הביקורת שלה, פתאום רצו ללהק אותו שוב לתפקידים "אמיתיים", לתפקידים שאינם ג'יימס ואן דר ביק. הוא לוהק לסיטקום "Friends With Better Lives", ששרד בקושי חצי עונה. לאחר מכן, הוא השתתף בשתי עונותיה של "CSI - סייבר", סדרת בת במותג המותחנים המטרחן, וגילם דמות בשם החד-פעמי, אלייז'ה מונדו. אחרי ש"סייבר" בוטלה הוא החליט לעשות מה שכל אדם במצבו - מובטל ותיכף בן 40 - יעשה, והחליט להעסיק את עצמו.

את "דיפלו" הוא יצר לרשת Viceland, מעוזם הטלוויזיוני של ההיפסטרים שרוצים לראות סדרות מודעות לעצמן על נושאים חברתיים בוערים ותחקירי גרילה על איקוני טראש. הסדרה היא בדיוק שילוב של השניים - קומדיה בסגנון דוקומנטרי על איקון מוזיקלי שנודע, בין השאר, במריבות הטוויטר שהוא מנהל עם אויבו המושבע, קלווין האריס. ואן דר ביק מגלם את דיפלו בקריצה ששמר עד כה לדמויות הואן-דר-ביקיוֹת שלו. הדיפלו שלו הוא סלב חדור-שליחות, שמשוכנע שכל ציוץ שלו בטוויטר הוא לא פחות מהתגלות אלוהית. הוא יומרני, אבל חסר בטחון. אי של שפיות בקרב חברי הפמליה הקריקטוריים, אבל גם קריקטורה נפוחה בעצמו. הוא מנסה לעשות את מה שנכון, אבל עושה את זה מהסיבות הכי פחות נכונות. וזה עובד, כי ברור שזה באמת הבייבי של ואן דר ביק.

בלי ששמנו לב, אם לחזור לניסוח מתחילת הכתבה, ואן דר ביק מפרק דמות אמיתית, שקיימת במציאות המוכרת לנו (דיפלו הוא שם הבמה של תומס פנץ, די ג'יי ומפיק מוזיקלי שעבד, בין השאר, עם M.I.A וג'אסטיס, וחבר בהרכב המצליח מייג'ור לייזר), תוך כדי שהוא מפרק את עצמו. הוא מעביר את דיפלו את אותו הטיפול שהוא מעביר את עצמו - ואותנו - בשנים האחרונות. שחקנים בסדרות נוער מצליחות נאבקים לא פעם כדי להוכיח שהם יותר מפוני של טריק אחד, אבל ג'יימס ואן דר ביק הולך דווקא נגד הנראטיב הזה. הוא שחקן של דמות אחת, והוא מגלם אותה היטב, אבל הדמות הזו מעולם לא היתה דוסון לירי.

ג'יימס ואן דר ביק במיטבו כשהוא מפענח תופעות תרבותיות, כשהוא נטפל לכוכבים, חושף את אחורי הקלעים הקצת-עלובים שלהם. אלה החומרים מהם עשויות כמה מהסדרות הכי אהובות ומוערכות בעשור האחרון, מ-"תרגיע", עבור ב"לואי" ועד "דברים טובים" ו"בוג'אק הורסמן". ואן דר ביק תמיד היה חלק מהתופעה הזאת, פשוט אף אחד לא התייחס אליו ברצינות. אתם יודעים, ככה זה כשאתה כוכב נוער.

 

mako תרבות בפייסבוק