שמונה פרסי "אמי" ופרס "גלובוס הזהב" אחד לא עשו ל"אחוזת דאונטון" מה שעשתה לה מישל אובמה החודש. הגברת הראשונה, שהתמכרה קשות לסדרה הבריטית התקופתית, לא הצליחה להתאפק עד עליית העונה השלישית בארה"ב ב-6 בינואר ופנתה בבקשה מיוחדת ליוצרי הסדרה, שכמובן דאגו לה לדיוידי של הפרקים החסרים.
מישל ובעלה ברק לא לבד: מיליונים ברחבי העולם התמכרו כבר לעלילותיהם של בני משפחת קרולי וצוות המשרתים שלהם ב"אחוזת דאונטון", שהפכה לאחת הסדרות הבריטיות המדוברות של השנים האחרונות. אצלנו היא נקברה בבוידעם הטלוויזיוני המכונה "הערוץ הראשון", אבל אם פספסתם אותה ואין לכם חיבור תקין לאינטרנט, אל חשש - היא זמינה בעוד מקומות.
"אחוזת דאונטון", למי שחי מתחת לסלע בשנתיים האחרונות, היא דרמה תקופתית שמתחילה ב-1912, עם טביעתה של ה"טיטאניק". הלורד רוברט קרולי (יו בונוביל) מגלה שיורשו החוקי וארוסה של בתו הבכורה, מרי (מישל דוקרי), שקע למצולות יחד עם הסיכוי היחיד להציל את האחוזה, והוא נאלץ לפנות לבא אחריו בשרשרת – עורך דין עירוני ממעמד הביניים בשם מת'יו (דן סטיבנס), שלא ממש מתעניין בחייהם של האצילים או בחובותיו כלפי המשפחה הרחוקה.
סיפורם של משפחת קרולי וגרנת'הם – הכוללים את אשתו האמריקנית של הלורד (אליזבת' מקגוברן), בנותיו מרי, אדית' (לורה קרמייקל) וסיביל (ג'סיקה בראון פינדלי) ואמו השתלטנית (מגי סמית' המעולה) – משתלב עם חייהם המעניינים לא פחות של המשרתים באחוזה, ביניהם הבאטלר קרסון (ג'ון קרטר), מנהלת משק הבית יוז (פיליס לוגן) והמשרת האישי של הלורד, בייטס (ברנדן קויל).
אדונים ומשרתים
נשמע לכם מוכר? אם גדלתם באייטיז על שידורים של אותו ערוץ ראשון, כנראה שאתם זוכרים היטב את "על אדונים ומשרתים" (1971-1975), שגם היא עסקה בחייהם של, איך לא, אדונים ומשרתים בבית אצולה לונדוני בתחילת המאה העשרים. יש דמיון גדול בין שתי הסדרות, שהופקו עבור ערוץ ITV הבריטי – תככים ומזימות שכוללים רומנים חוצי-מעמדות, בגידות ופשעים וכמובן, תלבושות תקופתיות מרהיבות.
לא בכדי מצאה את עצמה "דאונטון" מתחרה בסדרת ההמשך ל"על אדונים ומשרתים" שעלתה ב-BBC ב-2010, אך מהמאבק הזה יצאה "דאונטון" כשידה על העליונה – הן מבחינת רייטינג, באז ופרסים. ב-2011 קטפה הדרמה של ITV חמישה פרסי "אמי" ופרס "גלובוס הזהב" עוד כשהתאימה לקטגוריית המיני-סדרה, ותפסה את תשומת לבו של הקהל הבינלאומי.
אחת הסיבות להצלחה הזו היא ללא ספק מגי סמית', שכבשה את האמריקנים כשגילמה את פרופסור מקגונגל בסדרת סרטי "הארי פוטר". דיים מגי, שזכתה בשני פרסי "אמי" על תפקידה, היא אחת האתנחתאות הקומיות המוצדקות ביותר שנראו כאן לאחרונה, שכל רפליקה שלה הופכת מיד לקאלט ("מה זה סוף שבוע?", היא שואלת בתמימות את הדודן מת'יו, בארוחה משפחתית).
כשסדרת טלוויזיה הופכת לסיפור הצלחה שכזה, יש מי שדואג לגזור קופון מהאובססיה של הצופים. אחוזת הייקליר שבה מצולמת הסדרה הפכה כבר למוקד עלייה לרגל עבור תיירים מרחבי בריטניה והעולם, שמוכנים לשלם עשרות, מאות ואלפי ליש"ט כדי לבקר באזור ולראות מקרוב היכן מתגוררים בני המשפחה. המגזין הבריטי "לאב" הקדיש הפקת אופנה גרנדיוזית לשלוש האחיות לבית קרולי, וצילם את מישל דוקרי, ג'סיקה בראון פינדלי ולורה קרמייקל באיפור ותלבושות אוונגרדיות לגיליון אוגוסט 2012.
אובססיה עולמית
בכלל, קשה לחשוב על סדרת טלוויזיה בריטית שעוררה כל כך הרבה באזז בארה"ב בעשור האחרון. מלבד הנשיא האמריקני ואשתו, ישנם לא מעט כוכבים שהודו ללא היסוס שהם מכורים לה – טום הנקס וקייטי פרי הם רק כמה מהשמות המפורסמים ברשימה.
אחת ההוכחות לכך היא ההתרגשות העצומה שעוררו כוכבי הסדרה שמבקרים בניו יורק בשבוע האחרון, והספיקו להצטלם גם בסאבוויי וגם עם שחקני ה"ניו יורק ניקס". זוכרים איך אף אחד לא זיהה את הנסיך הארי כשהשתולל עם חברים וכמה גרופיות מזדמנות בלאס וגאס בקיץ האחרון? ללורד גרנת'האם זה לא היה קורה.
גם מנחי הטלוויזיה הפופולאריים ביותר לא הצליחו להישאר אדישים לתופעה. ג'ימי פאלון צילם שתי פארודיות על הסדרה, שכל אחת מהן מאפשרת הצצה אל מאחורי הקלעים של הטוק-שואו – שבמקרה מתנהל בדיוק כמו אחוזה בריטית בשנות העשרים. הגדיל לעשות סטיבן קולבר שהביא את בונוביל, קרטר ואת רוב ג'יימס-קולייר, שמגלם את המשרת התככן תומאס, וצילם מערכון שלם שבו השלושה מגלמים את דמויותיהם ב"דאונטון" – אבל בגרסת "שובר שורות".
למעשה, הצלחתה של "אחוזת דאונטון" היתה כל כך גורפת ורבים מהכוכבים הצעירים שלה הפכו לשמות כל כך מוכרים בהוליווד, עד שעתידה של העונה הרביעית הוטל בספק – זאת, על אף שהעונה השלישית היתה הנצפית ביותר בתולדות הסדרה. בסוף החודש שעבר אושרה סופית הפקתה של עונה נוספת, ובבריטניה ישודר בשבוע הבא (25.12) ספיישל כריסמס בן שעתיים, בדומה לספיישל ששודר בשנה שעברה. עבור המכורים הנואשים - אנחנו ומישל אובמה - מדובר בנחמה קטנה, לפחות עד שהדבר האמיתי יחזור למסך.